שתף קטע נבחר

שוק הרכב: האם הגענו כבר לתחתית?

האם שוק הרכב הישראלי עבר את נקודת השפל התחתונה, ומראה ניצני התאוששות? לפי הערכות מוקדמות, שניתנו בתחילת השנה, היינו אמורים לחוש כבר בשינוי משמעותי. אלא שבכירי שוק הרכב מצננים את הקולות - השיפור, אם יגיע, יופיע רק בסוף השנה

סימנים מעודדים ראשונים כבר יש, אך בכירים בשוק הרכב הישראלי מעריכים: עוד לא נחלצנו מהמשבר של סוף 2008, והחודשים הקרובים אף עלולים לסמן הרעה. בשיחות עם ynet, צופים בכירים בענף הרכב כי ברבעון השני של השנה - אפריל עד יוני, כולל - עלולה להסתמן הרעה מסוימת בשוק, וזאת לאור תחזיות קודרות הנוגעות למשק כולו. להערכת אותם בכירים, רק במחצית השנייה של השנה - ובעיקר לקראת הרבעון האחרון - עשויה להשתנות המגמה.

 

לדברי הבכירים, המסתמכים בחלק מהערכותיהם על פרסומי משרד האוצר ובנק ישראל, בשלושת החודשים הקרובים יחווה המשק גל נוסף של פיטורי עובדים וסגירת חברות. לכך צפויה להיות השפעה ברורה וישירה על שוק הרכב: סגירת חברות ופיטורים יביאו לביטול חוזי ליסינג קיימים, ולהקטנת היקף עסקאות עתידיות. בנוסף, הרעה של המצב הכלכלי במשק כולו, תקטין גם את היקף הצריכה הפרטית בשוק הרכב, כמו-גם בשאר ענפי המשק. לדברי אחד הבכירים, "המצב הכלכלי חמור הרבה יותר מכפי שמרבית האזרחים חושבים או מרגישים".


שוק הרכב: סיבוב ונסיקה? עוד לא (צילום: רועי צוקרמן)

 

משבר, לא שבר

אלא שכדאי לזכור כי אלו הן השפעות הצפויות לחודשים הקרובים בלבד. בהמשך השנה, כך צופים כמה מבכירי הענף, דווקא תחול התאוששות מסוימת בשוק הרכב, שוודאי תואץ אם ישתפר מצב המשק כולו. בנוסף, פיטורי עובדים וביטול עסקאות ליסינג עשוי להשפיע לחיוב על היקף הצריכה הפרטית.

 

כדי להבין מה הסיבה לכך, יש להבין תחילה את מבנה "שרשרת המזון" בשוק הרכב: חלק מהעובדים המפוטרים, ייאלצו להחליף את "רכב הליסינג" שלהם במכונית פרטית - אם כי סביר להניח כי תהיה זו מכונית משומשת. בנקודה זו בדיוק מתחילה לרוב מעין תגובה שרשרת: מי שמוכר את המכונית המשומשת לאותו עובד שפוטר, צפוי להחליף אותה במכונית אחרת - למשל, משומשת משנתון חדש יותר. וכך זה ממשיך - עד שהמוכר ב"קצה" השרשרת רוכש מכונית חדשה.

 

המבחן של הרבעון האחרון

סייג אחד ל"שרשרת מזון" זו מגיע בחסות חברות הליסינג: מרבית המכוניות המשפחתיות המשומשות, משלוש שנות הדגם האחרונות, נמצאות כיום בבעלות חברות ליסינג. אלא שגם אם בסופה של אותה שרשרת נרכשת מכונית מחברת ליסינג, יש בכך השפעה חיובית על המשק: מכירת מכוניות משומשות היא אחד מתחומי הפעילות והרווח העיקריים של חברות הליסינג. לכן, הצלחתן למכור את המכוניות המשומשות שברשותן, תשפיע לטובה על מצבן - וכך גם על שוק הרכב כולו.

 

יש לציין כי בענף הרכב רואים כיום ניצנים של מפנה - אם כי המפנה עצמו אינו צפוי להגיע מיידית, אלא רק בהמשך השנה, ולאחר שתחלוף השפעת גל הפיטורים. על-פי הערכות, הרבעון האחרון של השנה - אוקטובר, נובמבר ודצמבר - יהיה המבחן האמיתי של השוק.

 

בכירים בענף מונים שלושה סימנים עיקריים, שעשויים להצביע על שינוי מהותי, שיעצור את מגמת הירידה בהיקף הפעילות:

  • "הפשרה" של מערכות היחסים בין הבנקים לחברות הליסינג, שמתבטאת בנכונות לדון (לפחות) בהענקת קווי אשראי חדשים.
  • מכירת חלקים גדולים ממלאי המכוניות שהצטבר במגרשי היבואניות - מהלך המפחית במידת מה את הלחץ בענף כולו.
  • נכונות מצד לקוחותיהם של חברות הליסינג לקבל החלטות בדבר חידוש או ביטול חוזים.

 

ברכה לצרכן הפרטי

מרבית העוסקים בענף מסכימים כי מנקודת מבטו של הצרכן הפרטי, המשבר הנוכחי עשוי להתגלות בסופו של דבר כתחילתו של שינוי מבורך. זאת, בעיקר לאור התחזיות כי כוחן של חברות הליסינג ייחלש משמעותית - גם כתוצאה ישירה של המשבר הכלכלי, אך גם בגלל "תיקונים" שונים בהתנהלות הפיננסית של הענף, המתבטאים בין השאר בייקור עסקאות הליסינג.

 

התוצאה של היחלשות זו צפויה להיות המשך החיזור אחר הלקוחות הפרטיים. בחודשים האחרונים ניכר כי מרבית היבואניות עושות מאמצים משמעותיים לפתות את הלקוח הפרטי באמצעות הנחות ישירות, תנאי מימון ואשראי נוחים במיוחד, מבצעי טרייד-אין, ופנייה ממוקדת באמצעות מועדוני לקוחות שונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הערכות: התאוששות משמעותית - אולי ברבעון האחרון
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים