נתב"ג: "הנחות" במיליוני שקלים לג'יימס ריצ'רדסון
דו"ח מבקר המדינה חושף: רשות שדות התעופה הפחיתה לחברת הדיוטי-פרי תשלומים ב-17.2 מיליון דולר ודמי שכירות ב-1.4 מיליון שקל. בכירים שפרשו מהרשות מונו בלא מכרז ל"יועצים חיצוניים" לרש"ת בשכר של מאות אלפי שקלים
רשות שדות התעופה לא ניהלה כדין את התקשרויותיה עם החברה המפעילה את הדיוטי-פרי בנתב"ג, חברת ג'יימס ריצ'רדסון. כך קובע דו"ח מבקר המדינה, השופט (בדימוס) מיכה לינדנשטראוס, לשנת 2008.
עוד בדו"ח המבקר:
- שני מיליארד שקלים - ואף בית ציבורי אחד
- המבקר: בתי המכס - גן עדן למבריחים
- המבקר: הרפורמה בנמלי הים נכשלה
חברת ג'יימס ריצ'רדסון (שאינה מוזכרת בדו"ח בשמה אלא כ"חברה א'"), מבצעת את 90% מהמסחר הקמעונאי בנתב"ג. הדו"ח קובע כי יש במצב הזה סיכונים הכרוכים בתלות רבה מדי בעסק אחד, ומבקר המדינה ממליץ לבחון שוב את הדרכים להפחתת התלות.
בשנת 2006 חתמה הרשות עם החברות המוכרות בדיוטי-פרי על הסכמים לשינוי תנאי החוזה, שמשמעותם, לפי הדו"ח, הפחתה של 23.8 מיליון דולר בדמי ההרשאה שהחברות משלמות לרשות, ומתוכם, הפחתה של 17.2 מיליון דולר מדמי ההרשאה שמשלמת ג'יימס ריצ'רדסון. מדובר ב"הנחה" גדולה ב-10-12 מיליון דולר מהפחתת התשלומים שהמליץ עליה יועץ כלכלי חיצוני של הרשות.
מלבד זאת, הפחיתה הרשות את הכנסותיה מדמי השכירות שהיא גובה מהחברות ב-2.6 מיליון דולר, מתוכם 1.4 דולר לריצ'רדסון. כל זאת, מבלי שהנהלת רשות שדות התעופה דיווחה למועצת הרשות מה הסיבה לכך.
בשנת 2006 הייתה החברה חייבת לרשות 59 מיליון שקלים. למרות זאת, קובע הדו"ח, לא השתמשה הרשות בכלים העומדים לרשותה לגביית החובות, כולל חילוט ערבויות. בהמשך, הגיעה החברה להסדר עם הרשות, אך הרשות לא חישבה את סכום הריבית שהחברה הייתה צריכה לשלם לה.
מהדו"ח עולה כי ההסכמים בין החברה והרשות נערכו בחדר סגור, שבו נכחו רק יו"ר ג'יימס ריצ'רדסון וממלא מקום יו"ר הרשות דאז, שאול צמח. "למען קיומם של סדרי בקרה נאותים, על הרשות לשאת ולתת עם גופים שמחוץ לה על סכומי כסף גדולים בנוכחות כמה מעובדיה הבכירים, ולא בנוכחות עובד אחד בלבד", קובע הדו"ח.
הדו"ח גם מציין את העובדה שסמנכ"ל הכלכלה לשעבר ברשות, יעקב דיין, הפסיק לשמש בתפקידו בדצמבר 2005, בתקופה שבה הרשות דנה עם ג'יימס ריצ'רדסון על הפחתת דמי ההרשאה. דיין טען בפני מבקר המדינה כי הסיבה לכך הייתה התנגדותו להיענות לדרישות החברה. ברשות מכחישים את הדברים מכל וכל.
עוד קובע הדו"ח כי הרשות לא תבעה לקבל במועד את הדו"חות הכספיים של ג'יימס ריצ'רדסון. הרשות לא דרשה מהחברה להגיש לה פירוט של היקף מכירותיה, של דמי ההרשאה ששולמו לה בפועל ושל ההפרשים שעליה לשלם לרשות.
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה כי מדיניות הרשות לזכיינים השתנתה לחלוטין וכי הרשות אינה מעניקה יותר הנחות לעסקים. מהרשות נמסר כי חברה שיש לה חוב לרשות מסולקת כיום מיד מהדיוטי-פרי.
פרשת? תתמנה ליועץ חיצוני בשכר גבוה
בנוסף להטבות שהוענקו לג'יימס ריצ'רדסון ולחברות פרטיות אחרות, בדק מבקר המדינה גם הטבות שהעניקה רשות שדות התעופה לעובדים בכירים שפרשו מתפקידם.
הדו"ח בדק את תנאי הפרישה של ארבעה בכירים ברשות, שפרשו מתפקידם בשנים 2002-2005, והפכו לאחר פרישתם ל"יועצים חיצוניים" של הרשות. ממסמכי הרשות עולה כי הסכמי הייעוץ נכרכו בהסכמי הפרישה כחלק מתנאי הפרישה שלהם. הפורשים קיבלו עבור עבודתם כ"יועצים" שכר של מאות אלפי שקלים, בנוסף לדמי הפרישה שהגיעו להם.
מבקר המדינה מציין כי: "לפי חוק התקציב, מדובר בהטבת פרישה חריגה שאינה ניתנת לכלל עובדי המדינה, ועל הרשות היה לבקש ממשרד האוצר לאשר אותה".
עוד מציין הדו"ח כי ה"יועצים" נבחרו ללא מכרז, ולכן מדובר בעבירה על חוק חובת המכרזים, וכי מדובר בהתנהגות ארגונית לא תקינה של הרשות. "אילו הייתה הרשות מעסיקה אותם כיועצים בשל נחיצותם ומקצועיותם הייחודית, לא היה מקום לעסקות חבילה שיצרו זיקה בין הסכם הייעוץ להסכם הפרישה", מציין המבקר.