שתף קטע נבחר

המוסך לא חוקי? הנהג יסבול

משרד התחבורה מעוניין להילחם בתופעת הסחר בחלקים גנובים ומוסכי "מדרכה" לא מורשים, באמצעות ענישת בעלי מכוניות שיעשו בהם שימוש. למה זו הדרך הקלה ולא הנכונה, ומדוע אין שום סיכוי שהרעיון הזה יצליח אי פעם

משרד התחבורה לא מצליח להילחם במוסכים לא חוקיים, אז הוא בוחר להעניש את הנהגים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הציג אתמול (ג') הצעת חוק חדשה, שנועדה להילחם בשוק השחור של הרכב בישראל: מוסכים לא מורשים, סחר בחלפים גנובים ומזויפים, וגניבות רכב. לכאורה, הדרך שבה בוחר משרד התחבורה להילחם בתופעה, לגיטימית לגמרי: נהגים שיתקנו את מכוניותיהם במוסכים לא מורשים, יידרשו לעבור מבחן רישוי ("טסט") חוזר. ובמילים אחרות - מי שנותן את ידו לפעילות לא חוקית, ראוי שייענש.

 

אבל אל תתנו למראית העין המכובדת להטעות אתכם: מאחורי הצעת החוק עומד חוסר אונים מוחלט של משרד התחבורה במאבקו בתופעת השוק השחור, ובמוסכים הלא מורשים. כך למשל, מול לא פחות מ-2,500 מוסכים לא חוקיים הפועלים כיום בארץ - לדברי משרד התחבורה עצמו - מחזיק המשרד בין ארבעה לשבעה פקחים בלבד, שתפקידם לערוך ביקורות ולאכוף את החוק. במצב כזה מה הפלא ששוב נבחרת הדרך הקלה: במקום שמשרדי הממשלה והמשטרה יאכפו את החוק כראוי וכנדרש, בוחר משרד התחבורה לרדוף ולהעניש את הנהגים.

 

מי צריך הליך חוקי תקין?

שתי בעיות משמעותיות מעורר הסעיף בהצעת החוק המתייחס לאכיפה נגד נהגים: האחת מעשית, ונוגעת לדרכי יישומו, והשנייה עקרונית, ומקורה בחוסר האונים של הממסד בכל הנוגע לאכיפת החוק בישראל. הבעיה המעשית מתחילה בהליך החוקי הכרוך באכיפה: לפני שיוכל להורות לנהגים לגשת למבחן רישוי חוזר, יהיה על משרד התחבורה להוכיח כי אותם נהגים ידעו שהם נכנסים למוסך לא מורשה. גם אם בדרך כלשהי, יצליח משרד התחבורה להעביר את הצעת החוק כפי שהוצגה אתמול, ספק רק אם היא תעבור את מחסום בתי המשפט. ושלא יהיה ספק בלבם של מי מהמעורבים: מעטים הנהגים שירכינו את ראשם בהכנעה ויקבלו את העונש, מבלי לנסות לערער עליו בבית משפט.

 

למעשה, גם אם ינוסח הליך חוקי תקין - שיכלול מערכת של בירורים וערעורים - קשה להאמין שלמשרד התחבורה יהיו די משאבים כדי להתמודד עם השלכות האכיפה. כדאי לזכור כי מדי שנה מתוקנות עשרות אלפי מכוניות במוסכים לא מורשים - ולא ממש ברור מאין יגיעו המשאבים שיאפשרו למשרד לטפל בבירוקרטיה הכרוכה ביישום הצעת החוק.

 

עזבו את העבריין, קחו אזרח

הבעיה השנייה - והמקוממת יותר - נוגעת לכך שההרתעה שמבקש משרד התחבורה ליצור נגד נהגים, מקורה בחוסר יכולתו לאכוף את החוק הקיים. אל תטעו: מי שבוחר ביודעין לתקן את מכוניתו במוסך לא מורשה - ובחלפים מזויפים או גנובים - ראוי שייענש. אבל לפני שהמדינה פונה לרדוף את אזרחיה, עליה למצות את האמצעים שבידיה ולאכוף את החוק נגד אותם עבריינים המפעילים את המוסכים, ועוסקים בסחר בחלפים גנובים ומזויפים.

 

אלא שבישראל, כמו תמיד, בוחר הממסד בדרך הקלה: במקום להילחם בעבריינים עצמם, החליט משרד התחבורה להטיל עונשים על הנהגים המתקנים את מכוניותיהם במוסכים לא מורשים. ראוי לציין שבהצעת החוק הזו טמון עוול כפול: מלבד היותו תחליף למערכת האכיפה, האזרח הקטן יידרש גם לשלם עבור מחדלי הממסד. אחרי הכל, אותו מבחן רישוי חוזר כרוך בעלויות לא מעטות - שיגיעו גם לכיסו של משרד התחבורה, אך גם לכיסיהם של בעלי מוסכים מורשים, יבואני רכב, וסוחרי חלקי חילוף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מוסך רשמי? בסדר
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים