ארצי יפרח
בגיל 23 הוא כבר היה בפסטיבל קאן עם סרט שהפיק, מאוחר יותר עבד עם מנחם גולן בהוליווד ובימים אלה הוא מחפש תסריט לדסטין הופמן ומתכנן להציף את רחובות קאן ב-100 אופנועי הארלי דוידסון. מפיק הסרטים עמי ארצי לא מפחד מכלום
בימים אלה שוהה מפיק הסרטים ההוליוודי הוותיק עמי ארצי בפסטיבל הסרטים בקאן ובנימה נוסטלגית מציע לעולם את הפריקוול (סרט המשך שלמעשה מציג את האירועים שקדמו לסרט המקורי) ללהיט הפולחני משנות השישים - "Easy Rider", שתורגם בארץ ל"אדם בעקבות גורלו" והשיק את הקריירות של ג'ק ניקולסון, פיטר פונדה ודניס הופר. ארצי מקווה שהשם והנוסטלגיה יעשו את שלהם. ליתר בטחון הוא מארגן במהלך הפסטיבל רכיבה המונית של 100 אופנוענים על אופנועי הארלי דוידסון ברחובות קאן.
שבוע לפני כן, בחדר הישיבות של חברת ההפקה וההפצה TriCoast Worldwide בה הוא נשיא ושותף, ארצי נזכר שעשה מהלך שיווקי דומה בדיוק לפני 39 שנה, כש"התמהוני", סרטו הראשון כמפיק, התקבל לתחרות הרשמית בפסטיבל קאן.
ארצי. "איזה אומץ היה לנו"
את הסרט כתב וביים דני וולמן, בן כיתתו במגמת הקולנוע באוניברסיטת ניו יורק. השניים הקימו חברת הפקה מיד לאחר תום הלימודים, גייסו 100 אלף דולר וליהקו לסרט שצולם בצפת את לאורה ריבלין וטוביה טבי. הסרט זכה לביקורות מצוינות וכאמור הגיע לקאן. "הייתי ילד בן 23", הוא צוחק, "לא הערכתי את ההישג. אבל כשאני מביט לאחור, אני חושב, איזה אומץ היה לנו!"
ארצי מדבר על סדרת מהלכים שיווקיים שאמנם לא סייעו לסרט לזכות בפרסים, אך הותירו חותמם על המבקרים. הוא גייס את הזמרת ריקה זראי, שהיתה בשיא תהילתה בצרפת של אותם ימים, וחבר לאחד היקבים בארץ ולמשווקי ההדרים, שתרמו אלפי בקבוקוני יין ותפוזים.
"שכרנו בחורות צעירות שבכל בוקר הניחו תפוזים על השולחנות בבתי הקפה בקאן ועליהם מדבקות 'באדיבות החולם', שזה היה שמו של הסרט באנגלית. בערב חילקנו את בקבוקי היין. הדפסנו גם אלפי כובעי טמבל עם שם הסרט ושכרנו אמבולנס שיביא את ריקה זראי מפריז למסיבה שלנו בקאן, למרות שעברה תאונה ושברה את הגב".
גולן. חברות של שנים (צילום: דודו אזולאי)
זכויות ההפצה ל"תמהוני" בארצות הברית נרכשו על ידי חברת קנון, לימים חברת ההפקות שפתחה את השערים בהוליווד בפני מנחם גולן ויורם גלובוס (שהפיקו באמצעותה סרטים כמו "מחץ הדלתא" ו"משאלת מוות"). בעלי קנון המקוריים שכרו את ארצי כדי שינהל את ההפקות עבורם מניו יורק. שנה לאחר מכן הגיעה אליו שיחה דחופה מידיד ותיק, מנחם גולן. השניים כבר שיתפו פעולה בעבר כשארצי כיכב בהצגות של תאטרון הילדים "טילון" של גולן ואף ביים מספר הצגות במהלך שרותו הצבאי.
"גולן אמר לי: 'אתה חייב להציל אותי. לקחו לי הכל, את הבית והרהיטים, אבל יש לי סרט נהדר ואני צריך כסף'". הסרט היה "לופו" עם יהודה ברקן. ארצי גייס עבורו 200 אלף דולר וקיבל זכויות הפצה לארצות הברית. הסרט, כידוע, הפך לשובר קופות מקומי, שהוליד את סרט ההמשך "לופו בניו יורק".
החטא ועונשו
ארצי שב בינתיים לארץ. הוא נישא לשרון, ילידת דרום אפריקה, ועבר איתה לדרום אפריקה. את 14 השנים הבאות הוא בילה שם כשהוא מפיץ ומפיק סרטים ואף מייבא מופעים ואמנים ישראלים ובינלאומים, מיהורם גאון ואורי גלר ועד שירלי מקליין וריי צ'רלס.
בינתיים בהוליווד, דרך כוכבם של ה"גו-גו בויז" - גולן וגלובוס - והם הפכו למפיקים בולטים בתעשיית הסרטים. אך בשלהי שנות השמונים הכל התרסק, כשחברת ההפקות שלהם פשטה רגל והיתה מעורבת בשערוריה פיננסית בינלאומית. בעקבות, זאת התפרקה גם השותפות רבת השנים בין גלובוס וגולן.
"ספיידרמן". לא קרה בסוף
גולן החליט להישאר בהוליווד ולהקים חברת הפקות חדשה שתקרא "המאה ה-21". ושוב בשעת משבר, הוא פנה לארצי וביקש שיצטרף אליו בניהול החברה החדשה. ארצי היסס, אך המצב הפוליטי הרעוע בדרום אפריקה שיכנע אותו שהגיע הזמן לעזוב. הוא עבר עם משפחתו ללוס אנג'לס ב-1989, ובעוד גולן שב לבימוי, ניהל ארצי את הצד העסקי והחל להערך להפקת "ספיידרמן".
אלא ש"ספיידרמן", הסרט שעשוי היה להשיב את מנחם גולן לצמרת ההוליוודית, לא יצא לפועל. במאי העל ג'יימס קמרון הוחתם על בימוי הסרט, אך לא רצה ש"המאה ה-21" תהיה מעורבת בהפקה, בהתחשב במשבר הכלכלי שגרמה קריסת קנון לקהילה ההוליוודית.
למרות הצלחות ראשוניות כמו "משאלת מוות 5" (עם צ'רלס ברונסון), גם גולן וארצי נקלעו בינתיים למשבר משלהם. ודווקא אז החליט גולן לצאת לרוסיה לעשרה חודשים כדי לביים את "החטא ועונשו", הסרט שלדעתו עשוי היה להעניק לו את ההכרה האמנותית המיוחלת מהוליווד.
"אמרתי לו שיהיה לנו קשה מאוד לשרוד אם הסרט הזה ייעשה", משחזר ארצי. "מנחם התעקש והיה מוכן להמר בגדול, וזה מה שהביא לפירוד בינינו. אמרתי לו שאני מוכן להישאר כיועץ, אבל הוא נפגע וסרב וחצי שנה לאחר מכן החברה פשטה את הרגל".
אתה מתחרט על הפרידה מגולן?
"בדיעבד אני מצטער כי היו לנו סרטים שערכם לא יסולא בפז, אבל אז הייתי יותר צעיר וחמום מוח. אני גם מאוד אוהב את מנחם ותמיד אהבתי אותו. למרות כל השגעונות שלו, היה בו משהו מאוד אמיתי וזה מה שהניע אותו. היום הוא בן 80 ועדיין יש לו נשמה של ילד".
דרוש תסריט לדסטין הופמן
ב-15 השנים שעברו מאז הפירוד, ארצי נותר בהוליווד ומפיק במלוא המרץ, גם אם סרטיו לא ממש מתבלטים לטובה או זוכים להצלחה מסחררת (כמו "!Pledge This" בכיכובה של פריס הילטון או "Out in Fifty" עם מיקי רורק). השניים כמובן ישרו את ההדורים ביניהם וארצי מספר שיהיה מעורב בהפקת "באדנהיים", סרטו הבא של גולן שיעסוק בשואה וז'ראר דפרדיה מיועד לככב בו. "זה יהיה סרט עם מסר ובגיל 80 הוא חי את הסרט ויש לו עדיין מרץ. הוא עדיין מקווה לזכות בהכרה"
רוני קיי. גם הבת בעסקי הקולנוע (צילום: פביאן קולדורף)
ארצי בינתיים ממשיך להפיק סרטים ומיני סדרות בארצות הברית ובשאר העולם. סרטו הבא, "ההולנדי המעופף", יצולם באוסטרליה, שם מחלק הממשל המקומי תמריצים נדיבים להפקות זרות, שבסך בכל תורמות לכלכלה המקומית. לאחרונה הוא אף חידש את הקשר עם דסטין הופמן. "דסטין הוא אדם מקסים", הוא מספר, "לא מתנשא, לבבי וחם. הוא אוהב את ישראל ומאוד התקרב ליהדות בשנים האחרונות".
ארצי מספר כי הוא מחפש תסריט מעניין עבור הופמן, המבקש ללכת בדרכו של קלינט איסטווד ולביים סרטים. ארצי גם מחפש פרויקט בימוי הוליוודי נוסף עבור בתו, הבמאית רוני קיי, שביימה בארץ סדרות כמו "טיפול נמרץ" ו"חדר מלחמה".
במהלך הקריירה הארוכה שלו (כ-70 סרטים) העניק ארצי את ההזדמנות ההוליוודית הראשונה לכמה דמויות בולטות בענף הסרטים ואף התיידד עימם. בשנה שעברה הוא למד פרק בהליכות הוליווד כששניים מבני טיפוחיו - יאנוש קמינסקי, הצלם הרוסי עטור האוסקרים שמצלם את כל סרטיו של סטיבן שפילברג, והשחקן שיאה לבוף ("הרובוטריקים") - עבדו יחד ב"אינדיאנה ג'ונס 4". ארצי פגש באיש צוות בסרט והעביר מסר לשניים וביקש שיצרו קשר.
"יאנוש התקשר אלי מיד, אבל שיאה", הוא אומר בחיוך, "טען שהוא לא זוכר אותי".