שתף קטע נבחר
 

עסק עם ג'ינג'ית

תכירו את רוני גרין, פצצת אנרגיה בת 25, יזמית חדורת אמביציה, וגם דרומית מחוברת ואשת אידיאלים. כל זה, כי לא רצינו להגזים בתארים. הרי בסך הכל מדובר בצעירה ללא ניסיון, שהקימה ומנהלת בעצמה משרד פרסום ושיווק מצליח

רוני גרין, 25, מבאר שבע הקימה משרד פרסום המעסיק שישה עובדים ומתמחה בעבודה עם עמותות ומלכ"רים (מוסדות ללא מטרת רווח). נראה בלתי אפשרי? עובדה. רוני הקימה את "גרין קריאטיב" כבר בגיל 23, בלי כל ניסיון עסקי או ניהולי קודם, אבל זה נראה לה הדבר הכי טבעי לעשות. למה לא?! הרי יש לה תואר ראשון בתקשורת עם התמחות בשיווק ופרסום. היא למדה אנימציה, עיצוב ופוסט פרודקשן ועכשיו משלימה תואר שני במנהל עסקים, במגמה לניהול מלכ"רים באוניברסיטת בן גוריון.

 

השאלון 

1. למה החלטת להקים עסק?

"כי מאוד רציתי לעסוק בשלושת התחומים האהובים עלי: עיצוב גרפי, פרסום ושיווק ומלכ"רים. בארץ לא היה משרד כזה, לפני שהקמתי את "גרין קריאייטיב". למרות שבישראל יש 40 אלף עמותות ומלכ"רים, המכונים המגזר השלישי. אצלנו המגזר הזה הוא הרביעי בגודלו בעולם, ובשנים האחרונות מתרחש בו תהליך נרחב של התמקצעות, גם בתחום השיווק והפרסום. כשהקמתי את המשרד הוא שימש בהתחלה כמשרד לעיצוב גרפי בלבד, אבל כבר אז זיהיתי את הצורך במשרד שיספק שירותים ייחודיים ומותאמים למגזר הזה. היום, "גרין קריאייטיב" הוא כבר משרד מיתוג, פרסום ושיווק חברתי ואנחנו מתמחים בעבודה עם עמותות וגם צוברים הרבה ידע, שחסר בתחום. כי גם מוסדות ללא כוונת רווח חייבים למתג את עצמם, לשווק ולפרסם. אבל הצרכים שלהם שונים מאלה של עסקים רגילים. אותי התחום הזה מרתק".

 

2. איך התחלת?

"בקרוואן שלי בעדיאל, כפר סטודנטים של עמותת איילים. פתחתי את העסק ביולי 2007, ובהתחלה, ישבתי על מכונת הכביסה והלפ-טופ היה על המייבש ונתתי שירותי גרפיקה, שיווק ופרסום למי שהיה הכי קרוב אלי - עמותת איילים ואחר כך גם מועצה אזורית רמת נגב. בהמשך נאלצתי לעזוב את כפר הסטודנטים, כי אסור להקים שם עסקים. עברתי לגור ולעבוד בבאר שבע, כי החלטתי להישאר בנגב. אני חיה כאן כבר חמש שנים, גם כי אני אוהבת את האזור וגם כי אני מאמינה מאוד בפוטנציאל שלו".

 

3. כמה כסף השקעת כדי להפוך את הרעיון למציאות?

"בהתחלה, שחררתי לטובת העסק את הפיקדון מהצבא, שעמד על כ–8,000 שקלים. אחר כך לקחתי מ"קרן שמש" הלוואה של 50 אלף שקלים לשלוש שנים. השקעתי את הכסף במחשב ובעיקר בתוכנות גרפיות, שהן יקרות מאוד. כשהמשרד בבאר שבע נהיה קטן מדי, החלטתי לעבור למשרד גדול יותר, בפארק התעשייה בעומר. כדי לממן את המעבר, שהתבצע לפני כחצי שנה, הוריי הלוו לי 30 אלף שקלים ולקחתי עוד הלוואה של 50 אלף שקלים, הפעם מהבנק, לצערי. את הכסף השקעתי בציוד וריהוט למשרד הפרסום, הכולל ארבעה חדרים ומטבח ויש בו אפילו חדר ישיבות".

 

4. ולא פחדת מתוצאות המשבר הכלכלי?

"את ההחלטה להגדיל את המשרד קיבלתי לפני פרוץ המשבר הכלכלי, ואני מודה שהתזמון הזה לא היה אידיאלי. עשיתי את הצעד, כי אני מאמינה בללכת עם הדברים עד הסוף ובכל העוצמה. נכון, יכולתי לחכות בסבלנות עוד שנתיים, אבל הרגשתי שזו פעולה שנכון לעשותה, דווקא עכשיו כשאני עוד צעירה ואין לי מחויבויות אחרות.

כמובן שלמשבר יש השלכות, ולכן התוצאה קצת פחות טובה ממה שתכננתי, אבל אני יודעת שעשיתי צעד נכון ומוצדק ועכשיו רק צריך להחזיק את הראש מעל המים. בגלל המשבר, שפגע בתורמים העשירים, גם לעמותות אין כסף וכל המגזר סובל, לכן עשיתי כמה שינויים קטנים בעסק, ועכשיו אנחנו מסייעים לעמותות שלהן אנחנו מכינים חומר פרסומי, גם בגיוס משאבים. לפעמים, מדובר בכסף ולפעמים בשווה כסף. למשל, לתחרות הסרטים על שם מעין ספיר ז"ל, עשינו גם את הפרסום ויחסי הציבור וגם גייסנו את הציוד, הפרסים, האוכל ואפילו יום עריכה באולפן. משרד פרסום רגיל לא עושה דברים כאלה".

 

5. מה הכי הפתיע אותך?

"קצב ההתפתחות המהיר של המשרד. בין הלקוחות שלנו אפשר למצוא כבר גם את הרשות לפיתוח הנגב, החברה למתנ"סים, אלו"ט, אנוש, קרן מיראז', קרן רש"י, קרן שמש ועוד. בינתיים, המידע עלינו עובר רק מפה לאוזן, כי לא פרסמתי את המשרד. הלקוחות, שבאים היום גם מהמגזר העסקי המתעניין יותר ויותר בכל מה שקשור לאחריות חברתית, מגיעים אליי דרך לקוחות קודמים וגם דרך כנסים, ימי עיון והרצאות. שם, אני מכירה אנשים, משתתפת וגם מעבירה מידע על שיווק ופרסום במגזר השלישי".

 

6. מה דורש ממך הכי הרבה מאמץ והשקעה?

"גיוס והכשרת העובדים. העסק שלי הוא מאוד דינמי. כשאת מקבלת עובד לתפקיד מסוים, ההגדרה כל הזמן משתנה ומתגמשת, כי דברים קורים ומתחדשים. לוקח זמן עד שעובדים חדשים נכנסים לעניינים".

 

7. מי הכי עזר לך בדרך?

"קרן שמש סייעה לי עם גיוס ההון הראשוני כשנתנה לי הלוואה בתנאים מצוינים וגם שעות יעוץ של מומחה בתחום. גם במרכז טיפוח היזמות בבאר שבע עזרו לי, כשציוותו לי יועץ שליווה אותי במשך כמה חודשים. בעקבות המלחמה בדרום קיבלתי עוד שעות יעוץ, שגם סייעו לי מאוד. כי יועץ מיישר אותך. הרי הרבה דברים רצים לי בראש ואני רוצה גם וגם וגם. היועץ מרגיע אותי ומציע לי לעשות דבר אחד בכל פעם. לדעתי, כל מי שפותח עסק צריך לקבל ייעוץ. זה ממש חובה, כי הרי לא הגיוני לחשוב שאת יכולה לקום בוקר אחד ולהתחיל לנהל עסק. צריך מישהו שינחה וייתן כלים ויעודד או יזרז. אני לא אפסיק לקבל ייעוץ גם בשנים הבאות, כי אני מאוד מאמינה ביתרונות של זה".

 

8. מה מהתנסויות העבר שלך הכי שימש אותך בהקמה ובתפעול של העסק?

"הניסיון שלי בשינויים. כבת של דיפלומטים, בילדותי עברתי ממדינה למדינה ומבית ספר לבית ספר. זה פיתח בי את היכולת להסתגל מהר לשינויים, שמאוד חשובה בניהול עסק. בצבא עבדתי בתחום קשרי החוץ וזה סייע לי מאוד להבין כיצד יוצרים קשרים עם תורמים. גם הניסיון שלי כמתנדבת שפועלת במסגרת מלכ"רים בהחלט עוזר.

לפני שהקמתי את המשרד, במהלך שנה ג' של לימודיי לתואר ראשון בתקשורת שיווקית, עבדתי גם כרכזת שיווק וגיוס בעמותת איילים. תפקידי היה לשווק את העמותה בקמפוסים של מכללת ספיר ואוניברסיטת בן גוריון ולגייס סטודנטים לעמותה, ולכן הייתי אחראית גם על אתר האינטרנט של העמותה ומעורבת בהכנת חומרים פרסומיים עבורה. בזכות ההתנסויות האלה אני מכירה את השטח ומבינה את העולם הזה של העשייה החברתית".

 

9. מהן התוכניות שלך לעתיד?

"בעוד חמש שנים הייתי רוצה לפעול בפריסה ארצית, עם סניף בגליל למשל. הייתי רוצה לסיים דוקטורט ולצבור גם ידע מחקרי. להיות מעורבת יותר בתחום התוכן ולא רק בפרסום ובשיווק. והכי חשוב – אני רוצה לראות את העובדים שלי לצידי, גם בעוד חמש שנים".

 

10. מה את ממליצה לנשים אחרות שחולמות להקים עסק?

"להתחיל מוקדם וללכת על זה עם כל האנרגיה והכוח, כי בגיל צעיר אין לך בעל וילדים ומשכנתא, וכשכבר יש זה הרבה יותר קשה להקים עסק, כי מדובר באתגר ועבודה קשה וצריך משמעת. יש קשיים, עליות וירידות, אבל אם יש לך משהו שאת רוצה לעשות ורואה אותו ממש, בדמיון, תעשי את זה. אני אומרת את זה גם בשנה הלא קלה הזו, כי כשמקימים עסק חשוב לראות חמש שנים קדימה. גם בתקופות שגשוג, בחצי השנה הראשונה המצב תמיד קשה ואין הכנסות, אבל עם הזמן מרוויחים ניסיון, לומדים וצוברים יכולות חדשות, בונים מאגר לקוחות ויוצרים חשיפה. גם בתקופה קשה שיש בה ירידה בהכנסות. הרי בסופו של דבר תמיד תבוא עליה, ככה העולם העסקי בנוי".

 

רוצים להכיר עוד יזמיות, בבקשה

שרון בממלכת השוקולד

הריבות הביתיות של שרה 

המתנות של מירית 


 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוני גרין. התחילה בקרוואן בכפר הסטודנטים עדיאל
גם מוסדות ללא כוונת רווח חייבים למתג את עצמם
מאמינה בפוטנציאל של הנגב
הלקוחות מגיעים מפה לאוזן וגם דרך כנסים
מכירה את השטח של העשייה החברתית
לאשה בפייסבוק
מומלצים