מוניות: השר רוצה אותן היברידיות
שר התחבורה מגבש תוכנית להגדלת מספר המכוניות ההיברידות בצי המוניות. כיום יש רק 30 מהן, מתוך צי של כ-18,500 מוניות
שר התחבורה, ישראל כץ, מבקש להגדיל משמעותית את מספר כלי הרכב ההיברידיים בצי המוניות הענק של מדינת ישראל. השר הנחה לאחרונה את אנשי אגף הרכב במשרדו, לבחון אפשרות להעניק עידוד כספי נוסף לבעלי מוניות שיסכימו לזנוח את מנועי הדיזל או הבנזין, ולעבור לכלי רכב המשלבים גם מנוע חשמלי.
לפי נתוני משרד התחבורה, כיום פועלות בארץ כ-30 מוניות היברידיות (כולן טויוטה פריוס), מתוך כ-18,500 מוניות הנעות בפועל כיום על כבישי הארץ. אגב, מחירה של הפריוס לשימוש במונית עומד כיום על 117,800 שקל, כ-5,000 שקלים יקר יותר מסקודה אוקטביה דיזל, המונית הפופולארית ביותר כיום בשוק המוניות.
יש לזכור כי רוכשי מוניות אינם חייבים במס קניה על רכבם, אך חייבים בתשלום מע"מ, אותו הם מקזזים בעת מכירת המונית. בגלל אותו פטור ממס קניה הניתן למוניות, יש כיום קושי במתן עידוד למוניות היברידיות. מכיוון שכך, ולאור תכניתו של שר התחבורה, נראה כי אנשי אגף הרכב יאלצו למצוא פתרונות אחרים לעידוד רכישת מוניות היברידיות, אולי באמצעות הקלות באגרות.
ניסוי שנערך במוניות היברידיות באילת (המאופיינת בתנועה עירונית בלבד), העלה כי החיסכון בעלויות התפעול השוטף אדירות - עד 75% לעומת מוניות דיזל מקבילות. כדאי להזכיר כי יתרונו של רכב היברידי הוא בעיקר בנסיעה עירונית, בה המנוע החשמלי פועל בחלק מהזמן ללא שימוש בבנזין כלל, וכך הוא מקטין את צריכת הדלק וזיהום האוויר.
בסוף 2008 נעו על כבישי ישראל בדיוק 5,701 מכוניות היברידיות, ואליהן נוספו עד עתה השנה כ-500 מכוניות. לכך יש להוסיף כ-160 קטנועים חשמליים, ו-6,192 כלי רכב מונעים בגז. ההערכה היא שעם הפעלת המיסוי הירוק, יגדל מספר כלי הרכב ההיברידיים על חשבון רכבי הדיזל, שעלות אחזקתם תתייקר בגלל הקנסות שיוטלו עליהם - בהיותם כלי רכב מזהמים יחסית.