שתף קטע נבחר

לנהוג במרצדס, עם שכר מינימום

רשות המסים משחררת היום (ד') דו"ח העוסק גם בייבוא אישי של כלי רכב. הנתונים העולים ממנו עשויים להצחיק, אם לא מדובר היה ב-100 מיליון שקל מדי שנה

שימו לב לנתון הבא: 20% מהאזרחים המייבאים לישראל בייבוא אישי מכוניות יוקרה בשווי מאות אלפי שקלים, מדווחים על-ידי רשות המסים כחסרי מקור הכנסה כלשהו - ו-10% נוספים מרוויחים מתחת לשכר המינימום. דו"ח חדש שפרסמה היום (ד') רשות המסים, חושף חשדות לאי סדרים חמורים בענף הייבוא האישי, המסתמכים באובדן הכנסות של כ-100 מיליון שקל בשנה.

 

בסקירה השנתית שמתפרסמת בעניין שוק הרכב המקומי, נכלל לראשונה פרק מיוחד העוסק בייבוא אישי של כלי רכב. הדו"ח חושף כי בענף מתבצעות לכאורה עבירות רבות על החוק, בהן העלמת מסים בהיקף מיליוני שקלים, רישומים כוזבים במסמכים רשמיים של משרד התחבורה, ועבירות על צו הייבוא החופשי. על-פי הדו"ח, אובדן ההכנסות ממסים כתוצאה מפעילות הייבוא האישי בישראל הסתכמה בשנת 2008 ב-100 מיליון שקל. עוד עולה מהדו"ח כי רשות המסים חושדת כי כלי רכב שיובאו באופן אישי, משתמשים לצרכים עסקיים. זאת, בניגוד לחוק האוסר על שימוש עסקי בכלי רכב אלה. עוד טוענים ברשות כי ענף הייבוא האישי נשלט כיום על-ידי גופים מסחריים - מתווכים, סוחרים ויועצים - למרות שהחוק אוסר זאת במפורש.


ג'יפ גרנד צ'רוקי - כלי הרכב הפופולרי ביותר בייבוא אישי ב-2008

 

"הפקרות", כך הגדיר בכיר במשרד האוצר את המצב בשוק הייבוא האישי. "זו תופעה רחבה מאד, שפשוט קשה להאמין שהיא קיימת. גם אם הבדיקה הזו מציבה תמונה לא נעימה לכולנו - לכל משרדי הממשלה הרלוונטיים - צריך לומר 'עד כאן', ולעשות ניקיון יסודי. אנשים מצפצפים על החוק במקום שקל ונוח לעבור על החוק". יש לציין כי בינואר הקים משרד התחבורה ועדה לבחינת ענף הייבוא האישי, ומסקנותיה צפויות לכלול שורת צעדים שיחמירו את הפיקוח על הייבוא.

 

פחות משכר מינימום

היקף הפעילות בשוק הייבוא האישי גדל משמעותית בשנתיים האחרונות: ב-2008 יובאו לישראל כ-2,600 כלי רכב בייבוא אישי - פי שלושה מאשר ב-2007. ברשות מציינים כי הדגמים השכיחים ביותר הם רכבי כביש-שטח ומכוניות פאר: ג'יפ גרנד-צ'רוקי, פולקסווגן טוארג, וכן דגמים שונים של מרצדס, ב.מ.וו ופורשה. מהדו"ח המתפרסם היום, גם עולה כי כ-80% מכל כלי הרכב שהגיעו לישראל בייבוא אישי, צוידו במנועים בעלי נפח העולה על 3,000 סמ"ק.

 

ברשות המסים ובמשרד התחבורה חושדים מזה תקופה ארוכה כי הענף מתנהל תוך אי סדרים חמורים. כך למשל, נטען כי במקרים רבים, משולם מס נמוך משמעותית מכפי הנדרש על-פי חוק. על-פי החשד, אזרחים המייבאים כלי רכב באופן אישי, מצהירים על מחירי רכישה נמוכים משמעותית מהמחירים האמיתיים שבהם נרכשו כלי הרכב, וזאת על-מנת להפחית את שיעור המס המוטל עליהם בעת הייבוא לישראל.

 

כאמור, בדו"ח המתפרסם היום קובעים ברשות כי "בהערכה שמרנית, אובדן ההכנסות ממסים כתוצאה מייבוא אישי בשנת 2008 מסתכם בכ-100 מיליון שקל". עדות לגודל הבעיה, אפשר למצוא בנתון הבא: למרות שמרבית כלי הרכב המיובאים לישראל הם רכבי כביש-שטח יקרים או מכוניות פאר, לרבע מהאזרחים שייבאו באופן אישי כלי רכב ב-2008 אין מקורות הכנסה כלשהם - מעסק או ממשכורת - ו-10% נוספים השתכרו פחות משכר המינימום. ברשות מסבירים כי בחלק מהמקרים, משתמשים סוחרים ב"אנשי קש", לצורך רישום כלי הרכב שיובא על-ידם. 

 

שימושים עסקיים אסורים

לשגשוג הייבוא האישי - בעיקר מארה"ב - תרמו שני גורמים עיקריים: השער הנמוך של הדולר עד החודשים האחרונים של 2008, וכן עודף היצע בשוק הרכב האמריקני, שנגרם כתוצאה מהמשבר הכלכלי. במקרים רבים, מחיריהן של מכוניות יוקרה המגיעות לישראל בייבוא אישי, נמוכים בעשרות אחוזים ממחיריהן של מכוניות זהות המשווקות על-ידי היבואנים הרשמיים.

 

אלא שלצד הברכה שרואים צרכנים פרטיים, ברשות מודאגים מביצוע עבירות רבות על חוקי הייבוא. אחד האישומים המרכזיים אותם מעלים אנשי הרשות בדו"ח, נוגע לכך שנעשה בכלי הרכב שימוש עסקי - כלומר, ככלי רכב של עסק רשום - וזאת למרות שהחוק אוסר על כך. כך מתייחסים לבעיה אנשי הרשות: "כמחצית ממייבאי הרכב בייבוא אישי הם בעלי עסקים רשומים, כאשר בקרב יותר מרבע מדובר ברכב יחיד. המשמעות היא, שלמרות שמייבאי הרכב מצהירים כי הם לא יעשו שימוש עסקי ברכב שיובא באופן אישי, הדבר רחוק מלייצג את המציאות".
יבוא אישי של כלי רכב ב-2008
יבוא אישי של כלי רכב ב-2008
דגם מספר יחידות
ג'יפ גרנד צ'ירוקי 371
פולקסווגן טוארג 248
מרצדס ML 200
ב.מ.וו X5 128
טויוטה קאמרי 118
פורד מוסטנג 114
מרצדס S קלאס 93
קרייזלר 300 92
מרצדס GL ,E ,C 84
פורשה קאיין 70
אודי Q7 67
פורד אקספלורר 58
ג'יפ ליברטי 54
קרייזלר טאון אנד קאנטרי 51
ג'יפ רנגלר 47
סובארו B9 טריבקה 47
פונטיאק סולסטיס 33
קדילאק אסקלייד 32
האמר H3 32
לקסוס (כל הדגמים) 31
ג'יפ קומנדר 25
לנד רובר (כל הדגמים) 21
שברולט אפלנדר 17
לינקולן טאון-קאר 16
קרייזלר קרוספייר 15

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ. יידרש להחליט מה לעשות בעניין הייבוא האישי
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים