שתף קטע נבחר

כמה מכוניות מוכרים היבואנים לליסינג?

היבואנים הגדולים אוהבים להצהיר כי המכוניות שלהם נמכרות בעיקר ללקוחות פרטיים. אלא שנתוני רשות המסים מגלים כי בקבוצה 2, האחראית לעיקר המכירות בישראל, המכירות לליסינג מהוות יותר מ-70% מכלל השוק. החדשות הטובות: ייקור המס על רכב צמוד הוביל לכך שחברות הליסינג קונות פחות

ענף הליסינג נחלש? 97% מהמכוניות החדשות שמכרה מיצובישי בקבוצה 2, נמכרו לחברות ליסינג. כך עולה מנתוני רשות המסים, המצהירה על תחילתו של "תהליך חיובי של הבראת מבנה שוק הרכב". על-פי הנתונים, ב-2008 חלה ירידה בחלקן היחסי של חברות הליסינג ברכישת מכוניות חדשות. זאת, לאחר יותר מעשור של התחזקות עקבית, ועלייה מתמדת במספר המכוניות שהן רוכשות מדי שנה. בכך, טוענים ברשות, יש משום סימן לדעיכה מסוימת בכוחן של ענף הליסינג, ולהתחזקות של הלקוחות הפרטיים.

 

מהנתונים שמפרסמת הרשות, עולה כי שיא כוחן של חברות הליסינג נרשם ב-2006, אז רכשו כ-60% מכל המכוניות החדשות בישראל. ב-2007 ירד חלקן היחסי של חברות הליסינג מסך כל הרכישות - לראשונה מאז 1996 - ל-57.4%, וב-2008 ירד חלקן ברכישות ל-56%. "מגמה זו", כותבים ברשות, "אף שהיא מתרחשת על רקע האטה כלכלית, בסופו של דבר מסמנת תהליך חיובי של הבראת שוק הרכב".


מיצובישי. 97% מהמכירות הופנו לחברות הליסינג

 

ראוי לציין כי משרד האוצר וכמה מיבואני הרכב מזהירים מזה שנים רבות, כי הצרכנים הפרטיים נפגעים כתוצאה מהתחזקותן של חברות הליסינג. זאת, עקב תופעה הנקראת "סבסוד צולב": העלאת מחירים לצרכנים פרטיים, שנועדה לממן את ההנחות המפליגות לענף הליסינג - המגיעות בחלק מהמקרים ל-20% ויותר ממחירי המחירון של המכוניות החדשות.

 

"ההיחלשות תימשך בשנים הקרובות"

אחת הסיבות העיקריות להיחלשותן של חברות הליסינג, היא רפורמה שהחל משרד האוצר ליישם ב-2008, ובמסגרתה מתייקר בהדרגתיות המס שמשלמים
קבוצה 2: כמה מכוניות נמכרו לליסינג?
מותג מכירות ב-2008 כמה בליסינג
מיצובישי 8,122 97%
פורד 11,709 96%
רנו 8,659 88%
סיטרואן 6,284 83%
יונדאי 19,083 82%
טויוטה 12,969 80%
מאזדה 26,210 78%
שברולט 10,755 73%
עובדים המקבלים רכב צמוד ("שווי שימוש"). סיבה נוספת היא המשבר הכלכלי העולמי, הפוגע ביכולתן של חברות הליסינג לרכוש מכוניות ולחדש את ציי הרכב שלהן, וגם מקטין את הביקוש לרכבי ליסינג כתוצאה מפיטורי עובדים.

 

ברשות המסים מעריכים כי ענף הליסינג ימשיך להיחלש בשנים הקרובות - גם בגלל המשך ייקור "שווי השימוש", אך גם בגלל המשבר הכלכלי. להערכות אלה שותפים רבים מיבואני הרכב, שחלקם אף צופים כי ב-2009 תחול ירידה דרמטית בהיקף הרכישות של חברות הליסינג. כך למשל, יבואנית שברולט העריכה לאחרונה כי חברות הליסינג יקטינו את רכישותיהן בשיעור של עד 50%.

 

מי המותגים השולטים בציי הרכב?

למרות שנהוג להעריך כי מאזדה הוא המותג הפופולארי ביותר בקרב ציי הליסינג, נתוני רשות המסים מגלים כי מבחינה יחסית - אחוז המכוניות הנמצאות בבעלות לקוחות פרטיים מול אחוז הבעלות של צי רכב - יש מותגים מצליחים יותר. שימו לב לנתון הבא: 97% מכל מכוניות מיצובישי מקבוצת המחיר השנייה (עד 114 אלף שקל) ומשנת הדגם 2008, נמצאות בבעלות צי רכב. זאת, לעומת 78% מכל מכוניות מאזדה מאותן קבוצת מחיר ושנת דגם. גם פורד עוקפת את מאזדה, עם אחוז בעלות ציי רכב המגיע ל-96%

 

אבל לא רק מיצובישי ופורד עוקפות את מאזדה: יונדאי רושמת 82%, טויוטה - המתגאה שנים רבות על הצלחתה בקרב לקוחות פרטיים - רושמת 80%, ורנו מגיעה ל-88%. ומתברר שגם סיטרואן הצליחה היטב בקרב חברות הליסינג: 83% ממכוניות קבוצה 2 משנת הדגם 2008 נמצאות בבעלות צי רכב.

 

מנגד ניצבים מותגים שמוכרים בעיקר ללקוחות פרטיים: 83% ממכוניות סוזוקי מקבוצה 2 נמצאות בבעלות פרטית. סובארו מפתיעה עם 55% בבעלות פרטית, ודייהטסו רושמת נתון מכובד של 41%. ברשות מציינים כי הונדה היא שיאנית הבעלות הפרטית - 87% - אך ראוי לציין כי ליבואנית היצע מכוניות מוגבל מאוד בקבוצת המחיר השנייה, ולכן אין להתייחס לנתון זה כמייצג את המצב האמיתי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים