שתף קטע נבחר

 

מותר להדריך במחנה קונסרבטיבי בחו"ל?

שאלה:

 

האם מותר לי ללכת להדריך במחנה קונסרבטיבי בארה"ב במטרה ללמד עברית ולחזק את הקשר עם הארץ, למרות שאני חוששת שזה עלול לפגוע ברמתי הדתית? (חנה, מרכז)

 

תשובה:

 

קשה לענות על שאלה מסוג זה תשובה כללית, ומומלץ שתפני להתייעץ עם רב שמכיר באופן אישי אותך ואת המחנה המדובר, ותשאלי את עצתו. אכתוב מספר עקרונות בעניין, שאולי יעזרו לך להגדיר את מקומך.

 

בתחום היחס וההדרכה של אנשים רחוקים מתורה ומצוות, יש דילמה מהותית. אם מציבים תנאים מוקדמים הכוללים את תרי"ג המצוות, זה נראה מאד מפחיד ואיש לא ירצה לדבר איתך. לעומת זאת, הורדת מחיר "הסחורה", עשוי לגרום לכך שיהיו הרבה יותר לקוחות שיהיו מעוניינים לרכוש אותה במחיר מוזל. התפיסה המקובלת על חכמי ההלכה, וכמעט על כל הרבנים האורתודוכסיים היא, שהתורה היא מורשה לנו מאבותינו של רצון ה', ואין באפשרותנו להוריד מחירים ולעשות מבצעים בכל פעם שאנחנו מרגישים שאין מספיק קונים. לכן ארגוני

הקירוב וההסברה האורתודוכסיים פועלים באופן שבו הארגון עצמו עובד לפי ההלכה, ללא פשרות ברמת הארגון וההדרכה, אך הוא פותח את שעריו לכל המעוניין, ללא כל תביעות מהאדם שבא לשמוע. התנהגות זו מיוסדת על פסקי ההלכה של הרב קוק והרב קרליץ (החזון אי"ש) שקבעו שכאשר אין בדורנו את האפשרות לקיים מצוות תוכחה, נותר רק לקיים את מצוות "ואהבת לרעך כמוך".

 

שונה הדבר בתנועות אחרות, שלעיתים מחליטות שבכדי להשיג קשר של יהודים ליהדות יש צורך להוזיל את "הסחורה", ולערוך ויתורים בתורה ומצוות בכדי למשוך את ליבם של האנשים שחיים יהודיים אותנטיים הם כבדים מדי בשבילם. לא בטוח שחינוך בגישה זו מביא אנשים להתקרב אל ה'. הבעיה הבסיסית היא, שבמצב זה לעיתים האדם מפספס את הרעיון הבסיסי של "עול מצוות". יש אל מצווה, ויש אדם שאמור לקיים את המצוה. ברגע שיש משא ומתן על מה מקיימים ומה לא, מה מתאים לי ומה לא, יש חשש שאולי חסרה בכלל ההבנה שהאדם והאל אינם עומדים על אותו המישור.

 

העקרונות הללו הם מאד כלליים, ולא ניתן ליישם אותם ללא התייעצות מפורטת על נסיבות השאלה והשואלת. (משיב: הרב דרור ברמה)

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים