הצעת חוק: תנו למעתיקים בבגרויות לערער
ההצעה שהניח ח"כ אורי אורבך על שולחן הכנסת, קובעת כי לא תיפסל בחינת בגרות בלי שתינתן למעתיק זכות לערער. ח"כ אורי אורבך: "יש חשיבות יתרה לזכות להליך הוגן"
האם יש להתחשב בתלמיד שהעתיק בבחינת בגרות? ח"כ אורי אורבך (הבית היהודי) הניח הצעת חוק, הקובעת כי "לא תיפסל בחינה של תלמיד מבלי שניתנה לו הזדמנות להשמיע את טענותיו בעל-פה בפני ועדת טוהר הבחינות והזכות לערער על ההחלטה לפני ועדת ערעורים עליונה".
אם תתקבל הצעת החוק, תלמיד שייחשד בהפרת טוהר בחינת בגרות יקבל הודעה אישית מנומקת בכתב על-ידי אדם מוסמך ממשרד החינוך. מרגע זה, ייפתח מעין הליך שימוע לפני פסילת הבחינה.
הרכבן של ועדות טוהר הבחינות ייקבע על ידי שר החינוך, כמו גם סדרי עבודתם. בנוסף קובעת הצעת החוק כי ועדת טוהר הבחינות או ועדת הערעורים העליונה לא יתכנסו בלא השתתפות התלמיד שעניינו נדון בפניהם, אלא אם כן ויתר על כך התלמיד או שלא הופיע לדיון בלי צידוק סביר.
בדברי ההסבר להצעת החוק כותב אורבך כי הצעת החוק נוסחה ביוזמת המועצה לשלום הילד: "טוהר הבחינות הוא ערך חשוב, חינוכי ומוסרי ביותר ועל מערכת החינוך לשקוד על קיומו בכל הבחינות המתקיימות בבית הספר, ובבחינות הבגרות בפרט. יחד עם זאת, במקביל לחובתם ולאחריותם של התלמידים להקפיד על טוהר הבחינות, מוקנית לתלמידים הנבחנים זכות להליך הוגן כשמתעורר חשד להפרת טוהר הבחינות. יש חשיבות יתרה לזכות להליך הוגן במצב מעין זה, נוכח ההשלכות רבות המשקל של פסילת בחינת בגרות על עתידם ושמם הטוב של התלמידים הנבחנים".
לדברי ח"כ אורבך, "לתעודת הבגרות חשיבות עליונה בהיותה אבן דרך ביכולת להמשיך בלימודים אקדמיים וביכולת להשתלב במעגל העבודה. פסילת בחינת הבגרות בשלב זה פוגעת בהמשך רצף זה. על כל רשות מנהלית חלה חובה לנהוג בהגינות. חובת ההגינות המנהלית כוללת, בין היתר, את חובת הרשות לתת לאדם, העלול להיפגע מהחלטתה, הזדמנות הוגנת להשמיע את טענותיו בפניה לפני קבלת ההחלטה. דברים אלו יפים וראויים ביתר שאת כשההחלטה נוגעת לילדים".
נכון להיום, תלמידים שנתפסו מעתיקים צפויים לעונשים חמורים, בהם פסילת הבחינה. בנוסף, הם אינם יכולים לגשת לבחינת הבגרות בשלוש השנים שלאחר הבחינה. כבר לפני שנים אחדות הכין משרד החינוך רשימה שחורה של בתי ספר בעייתייים, שבהם נרשמו מקרים רבים של העתקה בבחינות בגרות בשנים האחרונות. המשרד שוכר משגיחים מיוחדים שינהלו מנגנון פיקוח כפול בכיתות.
אגף הבחינות במשרד החינוך פנה למועצת התלמידים הארצית כדי שזו תקיים פעילות הסברתית בקרב התלמידים, וייעד את ההסברה לבתי ספר בהם נפסלו שיעורים גבוהים של בחינות בגרות בשל העתקות. כמו-כן משרד החינוך שכר חברות חיצוניות שינהלו בקרה נוספת על המשגיחים הנמצאים בכל כיתה, בבתי הספר הבעייתיים.