שתף קטע נבחר

 

האם מכת ברק גרמה להתרסקות? מומחים עונים

מטוסי נוסעים נפגעים מברקים בממוצע פעם בשלוש שנים וההתרסקות האחרונה שמיוחסת ישירות למכת ברק אירעה ב-1963. מומחים מסבירים אילו צעדים ננקטו מאז כדי למנוע אסונות תעופה ומה יכל לגרום להתרסקות טיסת אייר פראנס

האם מכת ברק הפילה את מטוס טיסת AF447? דובר חברת אייר פראנס העלה אתמול (יום ב') את האפשרות שזו אכן הסיבה להתרסקותו של מטוס הנוסעים, שהמריא מברזיל לצרפת כשעל סיפונו 228 נוסעים ואנשי צוות. מומחים לתעופה מעריכים שמזג אוויר סוער אכן מילא תפקיד מכריע באסון, אך מבהירים כי ברקים ומערבולות אוויר לעתים נדירות מאוד גורמים להתרסקות.

 

"מטוסים בנויים באופן שלוקח בחשבון פגיעות ברקים, ולמעשה סופגים ברקים לעתים קרובות", אמר פטריק סמית, טייס אמריקני וכתב לענייני תעופה. "נפגעתי מברקים מספר פעמים בקריירה שלי, והנזק החמור ביותר שנגרם למטוס שלי הוא סימן חיצוני שטחי".

 

המטוס נעלם בדרך מריו לפריז

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

לפי נתוני רשויות לבטיחות תעופה, מטוס נוסעים גדול - כגון איירבוס A330, שעליו מדובר הפעם - נפגע מברק פעם בשלוש שנים בממוצע. מטוסים שמשמשים לטיסות קצרות יותר, ואשר טסים בגובה נמוך יחסית, נפגעים לעתים קרובות יותר - פעם בשנה בממוצע. על סיפון המטוס הצרפתי היו 61 צרפתים, 58 ברזילאים, 26 גרמנים, 9 סינים ונוסעים ממדינות רבות, ואולם לא ידוע על ישראלים שהיו בטיסה. 

 

ברקים תרמו לשורה של תאונות אוויריות מאז מלחמת העולם השנייה, אך רק התרסקות אחת מיוחסת ישירות לפגיעת ברק. ב-1963, מטוס בואינג 707 של חברת "פן-אם" התפוצץ באוויר אחרי שמכל הדלק שלו התלקח בעקבות פגיעת ברק. מאז שודרגו הרכיבים החשמליים במטוסים, כדי שיוכלו לעמוד בפרצי חשמל עוצמתיים פתאומיים ומערכות חדשות עוצבו באופן שימנע התלקחות מכלי דלק.

 

כשבע שעות אחרי שהמריאו הלילה, בעת שטסו מעל האוקיינוס האלנטי, דיווחו טייסי אייר פראנס שנקלעו לאזור של עננות גבוהה ואינטנסיבית - סופת ברקים מהסוג שנפוץ בקו המשווה. כדי למנוע נזק חמור למבנה כלי הטיס, טייסים אזרחיים וצבאיים נוהגים להשתמש במכ"ם סטנדרטי כדי לתמרן מסביב לענני סערות, שמאופיינים בברקים, ברד ורוחות עזות.


מסלול טיסת AF447, שלא הגיעה ליעדה

 

אמצע האוקיינוס האטלנטי הוא האזור שבו מתפתחים מרבית סופות ההוריקן שמכות בחצי המערבי של כדור הארץ, וכעת היא תחילת עונת הסופות. ענני סופה באזור יכולים להגיע לגובה של 60 אלף רגל, וכך נמנע ממטוסי נוסעים לטוס מעליהם, והם נדרשים לעתים לשנות את מסלולם. עדיין לא ברור אם טיסת 447 שינתה את מסולה כדי להימנע מכניסה לעין הסערה. אייר פראנס דיווחה שמערכת במטוס שיגרה הודעות אוטומטיות לתחנות קרקע, ובכלל זה למטה החברה, בדבר בעיה עם מערכות החשמל וויסות לחץ האוויר של המטוס, בטרם נעלמה מהמכ"ם.

 

באמצע האוקיינוס, בלילה סוער

יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות תחבורה של ארה"ב לשעבר, ג'ים הול, אמר כי מאחר שהשימוש ב-A330 נפוץ לטיסות בינלאומיות, חשוב מאוד לאתר את הקופסאות השחורות שהיו בו בהקדם האפשרי ולנתח מה אירע בטיסה. "בשלב זה, חוקרי תאונות לא יכולים לשלול שום דבר, אך המטוסים האלה תוכננו לעמוד בפני כמעט כל פגיעת ברק או כל רמה של מערבולות אוויר", אמר הול.

 

מומחי תעופה הדגישו שמוקדם מדי לשער מה גרם

להתרסקות, אך ציינו שסביר להניח ששילוב של גורמים שונים הוא שהוביל להשתלשלות האירועים הטראגית. "זה נשמע כמו משהו שהתפתח לבעיה, ולא משהו שאירע בבת אחת", אמר ביל ווס, נשיא ומנכ"ל העמותה לבטיחות תעופה בווירג'יניה. "נראה שהמערכות שלהם התפרקו, אך אנו לא יודעים מה גרם לכך".

 

סמית אמר כי אם הצוות נאלץ לנטוש את המטוס באוקיינוס באמצע לילה סוער "התוצאה כנראה לא הייתה טובה". "זה לא היה דומה בכלל לנחיתה של אותו איירבוס באמצע היום בנהר ההדסון, זהו תרחיש שונה לגמרי", אמר בהתייחסו לנחיתת האונס המוצלחת של מטוס "יו.אס איירווייז" מסוג איירבוס A320 ב-15 בינואר בניו-יורק.


פורסם לראשונה 01/06/2009 23:43

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סופת ברקים. ארכיון
צילום: מתן פאר
מטוס איירבוס של אייר פראנס
צילום: AFP
מטוס ברזילאי שמשתתף בחיפושים
צילום: AFP
מומלצים