שר התחבורה ביטל את שיטת הניקוד החדשה
יישום שיטת ניקוד חדשה ומחמירה לנהגים עבריינים, נדחתה "עד הודעה חדשה" על-ידי שר התחבורה ישראל כץ. משרדי הממשלה ובראשם משרד התחבורה, ספגו ביקורת חריפה בוועדת ביקורת המדינה של הכנסת בגין הטיפול הליקוי בנושא תאונות הדרכים. ח"כ פינס: אנשים יושבים בתפקיד שלהם באדישות וציניות. כל יום מתים אנשים בתאונות והפקידים לא חושבים שצריך לתקן את המצב
שר אחד מקדם, שר אחר מבטל: שר התחבורה החדש מבטל את יישום שיטת הניקוד החדשה לעבירות תנועה, אותה יזם קודמו, שאול מופז. בישיבת ועדת ביקורת המדינה היום (ד'), שעסקה בדו"ח מבקר המדינה בעניין המאבק בתאונות הדרכים, הודיע שר התחבורה, ישראל כץ, על החלטתו להקפיא את יישומה של שיטת ניקוד חדשה לעבירות תנועה. החלטתו להקפיא את היישום - "עד הודעה חדשה" - מבטלת בפועל את החלטת קודמו, שאול מופז, שניסה לקדם שיטת ניקוד חדשה החל מ-2006. במסגרת השיטה, היה אמור כל נהג לקבל מכסת נקודות, ממנה היה מופחת ניקוד בגין כל עבירה. בתום המכסה, הנהג היה מאבד את רישיונו.
במהלך כהונתו, הבטיחו מופז ופקידי משרדו מספר פעמים כי השיטה החדשה, שנועדה לייעל את האכיפה נגד עברייני תנועה, תיושם "בהקדם האפשרי". במסגרת השיטה החדשה, שכבר הוכנה לקראת הבאתה לאישור הכנסת, הוצע להגדיל משמעותית את מספר הנקודות שמקבלים נהגים המבצעים עבירות תנועה חמורות. עוד הוצע כי יבוטלו לימודי הנהיגה המונעת הנהוגים כיום, וזאת במקביל להחמרה ניכרת בדרישות הניצבות בפני נהגים הצוברים מספר רב של נקודות.
שר התחבורה הנוכחי, ישראל כץ, עם קודמו בתפקיד, שאול מופז (צילום: גיל יוחנן)
"אין סיכוי שהמשרד יאמץ בשלב זה שיטה חדשה", אמר כץ לחברי הוועדה. "לא נעשו מחקרים לגבי השיטה החדשה המוצעת, ולכן החלטתי לשנות את המדיניות של המשרד. לא רציתי שתהיה החלטה שאינה מבוצעת, ולאור זאת המעבר לשיטה חדשה מוקפא". במקביל, הורה השר לפקידי משרדו לתקן ליקויים חמורים בשיטת הניקוד, עליהם הצביעו היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה כבר לפני יותר משלוש שנים. בנוסף, הוטל על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לבצע מחקרים, שנועדו לבחון את יעילותן של מספר שיטות ניקוד חלופיות.
"נהגים שלא צריכים לנהוג - נוהגים"
את הדיון פתחו נציגי משרד מבקר המדינה, שמתחו ביקורת חמורה על משרדי הממשלה - ובעיקר על משרד התחבורה: "ליקויים מרכזיים, עליהם הצביע דו"ח המבקר שפורסם כבר ב-2006 - ליקויים אלה, בעינם עומדים", אמר המשנה למנכ"ל משרד המבקר, צבי ורטיקובסקי. "יש כשל מערכתי בהתמודדות של משרדי הממשלה והמשטרה - אין התמודדות מספקת עם תאונות הדרכים. נהגים שלא צריכים לנהוג - נוהגים, ומסכנים את הציבור. אמנם אי אפשר לומר שלא תוקן דבר, אבל קצב התיקונים איטי מאד". כפי שפורסם בדו"ח המבקר האחרון, עיקר הליקויים נוגעים לכך ששיטת הניקוד הקיימת אינה מיושמת כראוי - ובמיוחד כנגד עברייני תנועה מועדים.
במהלך הדיון, מתחו חברי הכנסת ביקורת חריפה נגד פקידי משרד התחבורה. "זה מקומם ומזעזע, כשמשרד מבקר המדינה מבצע מעקב אחר דו"חות קודמים - שעוסקים בחיי אדם - והמסקנה היא שהליקויים לא תוקנו. זה פשוט לא יעלה על הדעת", אמר ח"כ אופיר פינס-פז. "זה סדום ועמורה. אנשים יושבים בתפקיד שלהם באדישות וציניות. כל יום אנשים מתים בתאונות - ופקידי המשרד לא חושבים שצריך לתקן את זה? צריך לייצר ענישה אישית נגד התופעה של דו"חות מבקר שאינם מיושמים. זו תופעה שצריך לעקור אותה מהשורש".
בדברים שאמר ל-ynet בסוף הדיון, האשים יו"ר הוועדה, ח"כ יואל חסון, את משרדי הממשלה בהתנהלות הפוגעת מהותית באינטרס הציבורי. "הם לא מתקשרים אחד עם האחר, והציבור משלם את המחיר". עוד אמר חסון כי יש בכוונת הוועדה לבחון דרכים להטלת אחריות אישית על פקידים שאינם ממלאים את תפקידם. "תמיד תוקפים את הפוליטיקאים על כך שאינם עושים דבר, אבל בהרבה מקרים - הפקידים הם אלה שאינם מיישמים החלטות ממשלה. זו רשלנות בביצוע תפקיד, וצריך שמישהו ישא באחריות".
שר התחבורה: המערכת כיום לא אפקטיבית
במפתיע, שר התחבורה החדש קיבל את מרבית הביקורת - גם זו של מבקר המדינה, וגם את דבריהם החריפים של כמה מחברי הכנסת. "הנתון של משרד מבקר המדינה, לפיו כ-68% מהנהגים שרישיונם נפסל, כלל לא הפקידו את רישיון הנהיגה - זה אומר הכל. המערכת כיום לא אפקטיבית", אמר כץ לחברי הוועדה. "דרושה טלטלה. אמנם זה לא אומר שצריך להמציא מחדש, אבל את מה שקיים צריך לטלטל, כדי שהמערכת תתפקד".
בהתייחסו לעניין שיטת הניקוד, הציג כץ לחברי הכנסת תמונה קשה: "ב-2006 הנחה מופז לעבור לשיטה אחרת, ולא היה מעבר, אבל גם לא תוקנו הליקויים בשיטה הקיימת. השיטה פרוצה". כדוגמה לליקויים בשיטה הקיימת, ציינו כץ ונציגי משרד מבקר המדינה את שלילת הרישיון לעבריינים מועדים, לתקופה של תשעה חודשים: כבר ב-2005 הבהיר היועץ המשפטי לממשלה כי ניסוח התקנה הרלוונטית לקוי. אולם, עד היום לא תיקן משרד התחבורה את התקנה - ובפועל, פסילת הרישיון לתשעה חודשים אינה מיושמת.
בדיון גם נמתחה ביקורת חריפה בעניין היעדר הסמכויות ממנה סובלת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. "אי אפשר לנהל רשות כזו בלי שיהיו לה כלי אכיפה מול המשרדים הממשלתיים", אמר ח"כ עתניאל שנלר. "אי אפשר לנהל אותה בלי שהיא תוכל לאכוף על המשרדים את היעילות המתבקשת. צריך לבחון מחדש את סמכויות הרשות לבטיחות - וצריך להרחיב ולהעמיק אותן. מה שמבקר המדינה צריך לעשות הוא לבחון את הנושא הזה. תנו להם כלים אמיתיים לעבוד".
שנלר גם תקף בחריפות את החלטת משרד החינוך שלא להעביר תקציב לתוכנית החינוך לבטיחות, אותה מיישמים משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. שנלר השתמש בעניין זה כדוגמה לחוסר יכולתה של הרשות לכפות ביצוע החלטות על משרדי הממשלה השונים. "אם אין חינוך לבטיחות, הרשות לא רלוונטית", אמר לחברי הוועדה. יש לציין כי הקמת הרשות כגוף בעל סמכויות מועטות, נעשתה בתקופת כהונתו של שר התחבורה הקודם, שאול מופז, ועל-בסיס חוק הרשות, שאושר בכנסת בתהליך שעיקר בפועל את מרבית הסמכויות שיועדה לה.