שוב: טעות בטפסי הבגרות - הפעם בפיזיקה
בפעם השנייה בשבועיים הגיש משרד החינוך לנבחני הבגרות טפסי בחינה שלא עברו הגהה מושלמת - והפעם: פיזיקה. בנוסף, תלמידים התלוננו על בחינה קשה במיוחד בפרק המכניקה
לפני שבועיים היתה זו הבגרות במתמטיקה ששגיאה שנפלה בה גרמה מבוכה ובלבול - היום הגיע תור המבוכות בבגרות בפיזיקה. משרד החינוך הודיע הבוקר (יום ה') לאלפי הנבחנים בפרק המכניקה בבחינת הבגרות כי עליהם לתקן ניסוח באחד מסעיפי הבחינה. הסיבה: המשפט היה שגוי - ולא הוצא טרם שהודפס בטופס.
תלמידים רבים התלוננו על משפט סתום נוסף - ועל רמת הקושי הגבוהה של הבחינה. כזכור, לפני שבועיים הודפס שרטוט שגוי במחברות בחינת הבגרות במתמטיקה, הנחשבת לאימת הנבחנים.
בבחינה היום בפיזיקה, הטעות הראשונה נפלה בפרק המכניקה, בשאלה 1 סעיף ד'. בטופס הבחינה נכתב כי "ציר Y צמוד לכדור B". הכוונה המקורית היתה שהציר עולה יחד עם הכדור, דבר שלא היה מובן מספיק לרבים מהנבחנים, שכן ניתן היה להסיק כי הציר מתחיל במצב שבו הוא ליד הכדור, במצבו ההתחלתי.
לדברי ג', תלמיד בבית הספר "אוהל שם" ברמת גן שפתר את הבחינה, "בבתי ספר אחרים נכנס מורה ואמר למה הכוונה בשאלה". לטענתו - הוא לא קיבל הסבר שכזה. "הסעיפים שבאים אחרי סעיף ד' נהרסים בעקבות כך. הבעייתיות בשאלה 1 התגלתה לנו לאחר מחצית מזמן הבחינה".
בעיה נוספת התגלתה בסעיף א' של שאלה 5 בנוסח הבחינה. שם ניתנה אופציה לתשובה שאפשר להציגה בשתי דרכים: אחת שהחללית מגיעה אל הכדור ללא מהירות התחלתית מספקת ואז היא צריכה להפעיל מנוע כדי להימנע מנפילה לכיוון כוכב הלכת; דרך שנייה היא שהחללית נמצאת בתנועה מעגלית סביב כוכב הלכת ולא צריכה הפעלת מנוע. המחברים לא ציינו בשאלה האם החללית נמצאת בתנועה מעגלית סביב הכוכב או לא.
האם משרד החינוך ישפר את הציון מלאכותית?
"המורה שלי אמר שהיה דיון על כך בקרב המורים ויש שטענו שהתשובה היא השנייה. חלק אמרו שהתשובה היא א'", הסביר ג' במבוכה, אך אמר כי עדיין - יכול להיות שטעות בידו. אם לא תהיה התערבות מצד משרד החינוך - הוא כנראה ייאלץ להמתין לתוצאות שיקבל רק בעוד שבועות ארוכים.
בנוסף לכל אלה, לידי ynet הגיעו טענות בדבר רמת הגבוהה של
הבחינה, מעבר למקובל בשנים האחרונות. ג' סיפר כי "גם המורים אמרו שהרמה הייתה הרבה מעל המשוערת ותלמידים ממוצעים בפיזיקה כנראה ייכשלו בבחינה".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בעקבות טעות שנפלה בפתיחתו של סעיף ה' לשאלה מספר 4 - בשווי שש נקודות - עדכן המפקח על הוראת הפיזיקה את בתי הספר בדבר הטעות, ומסר את נוסחהּ המעודכן של השאלה". עם זאת, מציינים במשרד, כי אם יימצא שתיקון הטעות לא נתן מענה, וכי תלמידים רבים לא הספיקו לפתור את השאלה - הרי ש"המשרד יתן להם את המענה באמצעות הכלים העומדים לרשותו".
המידע הראשוני הגיע באמצעות המייל האדום .