עתיד תעשיית הרכב? הושקה מיצובישי חשמלית
העירונית הקטנטנה של מיצובישי עברה הסבה לחשמל, ותהיה אחת מהמכוניות החשמליות הסדרתיות הראשונות בעולם בעידן המודרני. השיווק באירופה משנה הבאה, בישראל? אולי ב-2011
אחרי שנים ארוכות של תכנון ושלל דגמי אב-טיפוס, מיצובישי תחל סוף-סוף בשיווק רכב חשמלי ראשון בסוף חודש יולי. מדובר ב-i-MiEV הקטנטנה (ר"ת של Mitsubishi innovative Electric Vehicle), מכונית עירונית עם מקום לארבעה נוסעים ועיצוב עגלגל. השיווק יהיה בתחילה ביפן בלבד ותחת חוזי ליסינג למוסדות וגופים ממשלתיים, אך באפריל 2010 יתרחב גם לכלל הציבור. מעט לאחר מכן צפויה המכונית להגיע גם לאירופה, כפי שמיצובישי רמזה בז'נבה במכונית תצוגה. מחברת כלמוביל נמסר ל-ynet כי עדיין לא התקבלה החלטה בנוגע לשיווקה בישראל.
במיצובישי מתקשים להסתיר את ההתרגשות בתום מה שהם מגדירים כ"40 שנות פיתוח רכב חשמלי", ובהודעה שפרסמו הגדירו את המכונית כ"חלוצה שתפתח את הדלת ל-100 שנות התחבורה הבאות". להצהרות אלה בסיס מסוים: רעיון המכוניות החשמליות הולך וצובר תאוצה לאחרונה, לאחר הצלחת מכוניות הכלאיים בראשית שנות ה-2000 והצורך לפתח דגמים ידידותיים יותר לסביבה. עם זאת, לפי ההערכות הרכב החשמלי יהיה רק שלב ביניים בדרך לטכנולוגיה מתקדמת יותר - מנועי מימן.
מיצובישי i-MiEV. טווח של 160 ק"מ בלי זיהום, טעינה תארוך עד 14 שעות
ה-i-MiEV הסדרתית מציעה מנוע חשמלי עם תיבת הילוך אחד, הספק של 64 כ"ס (47 קילו-וואט) ומומנט של 18.4 קג"מ, המתקבל במלואו מהרגע הראשון, מיתרונותיו הבולטים של מנוע חשמלי. במיצובישי מבטיחים טווח נסיעה של 160 ק"מ בין טעינות, בתנאי נהיגה עירוניים (המקבילה החשמלית לתצרוכת דלק עירונית). עם זאת, הטווח יקטן משמעותית בהתאם לאופי הנהיגה, למשל עם האצות חריפות או נהיגה במהירות גבוהה.
ממיצובישי נמסר כי זמן ההטענה ישתנה אף הוא בהתאם לספק האנרגיה. המכונית תסופק ללקוחות עם שני סוגי חיבורים - לשקע 100V או 200V. בחירה בשקע 100V תחייב המתנה של 14 שעות לטעינת מצברים מלאה. שקע 200V יאפשר טעינה מלאה בשבע שעות. אפשרות שלישית - טעינה מהירה באמצעות שקע 200V תלת-פאזי המספק 50 קילו-וואט, תאפשר טעינה של 80% מקיבולת המצבר בתוך 30 דקות. ל-i-MiEV מצברי ליתיום-יון הממוקמים במרכז המכונית מתחת לרצפה, אך אינם ניתנים להחלפה בדומה ליוזמה של שי אגסי ופרויקט בטר פלייס.
לוח המחוונים של ה-i-MiEV. מציג את כמות האנרגיה שנותרה, כמה נמצאת בשימוש וכמה מיוצרת באמצעות אנרגיית הבלימה
עוד נמסר כי ל-i-MiEV שלושה מצבי נהיגה, אותם יוכל הנהג לבחור לפי העדפתו. מצב "D" ישמש למיצוי הביצועים של המכונית, על חשבון טווח הנסיעה. מצב "Eco" יאפשר את הטווח המרבי על חשבון ביצועים, ואילו מצב "B" יהיה מעין מצב ביניים. נתוני הביצועים של המכונית לא פורסמו.
משמאל למעלה, בכיוון השעון: טעינה מהירה, טעינה ביתית, כבל לטעינה ביתית ב-200V ומתאם להמרת מתח לכבל לטעינה ביתית
במיצובישי מספרים כי ה-i-MiEV היא רכב ללא זיהום כלל, לפחות בכל הנוגע לפליטת מזהמים ישירה בזמן הנהיגה. טעינת המצברים תגרום לפליטת שליש מהכמות של מזהמים בהשוואה לרכב מיקרו הצורך בנזין, כך על-פי תחשיבים שביצעו מהנדסי החברה. בכל מקרה, היתרון המשמעותי הוא כמובן הוצאת הזיהום ממרכזי הערים, והעברתו לתחנות הכוח, שם הטיפול בו יעיל יותר.
מחיר ה-i-MiEV ביפן לא יהיה זול. לפני הטבות המס מחירה יעמוד על 4.6 מיליון ין (186 אלף שקל בקירוב), אם כי לפי תחשיבי מיצובישי, המחיר בפועל לאחר ההטבות, יעמוד על כשלושה מיליון ין (כ-121 אלף שקל).
מנוע | חשמלי עם מצברי ליתיום-יון |
הספק | 47 קילו-וואט / 64 כ"ס |
מומנט | 18.4 קג"מ מ-0 סל"ד |
מרכב | חמש דלתות, האצ'בק, ארבעה מושבים |
אורך | 339.5 ס"מ |
רוחב | 147.5 ס"מ |
גובה | 160 ס"מ |
בסיס גלגלים | 255 ס"מ |
טווח נסיעה | 160 ק"מ בממוצע לנהיגה עירונית |
זמן הטענה בשקע ביתי | 14 שעות בשקע 100V, שמונה שעות ב-200V |
טעינה מהירה | 30 דקות לטעינה של 80% |
מחיר (כולל הטבות) | 121 אלף שקל (ביפן) |