דיווח: קטאר תרכוש נתח מפורשה עוד החודש
מדינת המפרץ קטאר תקבל נתח מפורשה, ובתמורה תמחק את חוב העתק של החברה - תשעה מיליארד יורו - שהצטבר בגלל ההשתלטות על פולקסווגן
האם פורשה בדרך לבעלות קטארית? בדיווח בשבועון הגרמני "פוקוס" נטען כי פורשה עשויה להגיע להסכמה עם מדינת המפרץ עוד החודש, בנוגע להעברת חלק מהשליטה בחברה לידי הקטארים, בתמורה למחיקת חלק מחוב העתק של היצרנית - תשעה מיליארד יורו. חוב זה הצטבר עקב השתלטות פורשה על פולקסווגן, יצרנית הרכב הגדולה באירופה.
זו אינה פעם ראשונה בה נתח מיצרנית גרמנית עוברת לידי אחת מנסיכויות המפרץ. בסוף חודש מרץ נודע כי דיימלר, יצרנית מרצדס, מכרה כעשירית ממניותיה לקרן השקעות מאבו-דאבי, במהלך שסייע לה לגייס 1.95 מיליארד יורו. בעקבותו, עומדת אחזקות הקרן בדיימלר על כשישית מסך המניות.
מנכ"ל פורשה, ונדלין ויידקינג, כבר ביקר בקטאר מספר פעמים והכין שתי אפשרויות להסכם עם האמירות, כך נטען במאמר שפורסם בשבועון, שאינו מציין את מקורותיו. ראש ממשלת קטאר אמר לרויטרס ב-30 במאי כי קטאר שוקלת לקחת נתח מפורשה או יצרנית רכב גרמנית אחרת.
פורשה. בדרך לבעלות קטארית?
אפשרות אחת היא שקטאר תרכוש את האופציות של פורשה בפולקסווגן - בשיעור של 24% - באמצעות קרן ההשקעות הרשמית של המדינה. עסקה זו תזריק מזומנים לחשבון המדולל של פורשה, ותעניק לפולקסווגן בעל מניות עיקרי חדש.
אפשרות נוספת תהיה לרכוש נתח ישיר בפורשה-אחזקות, החברה המנהלת את פורשה, ובכלל זה את הנתח של החברה בפולקסווגן, בשיעור של 51%. אפשרות זו מורכבת יותר, מכיוון שתצריך, בין היתר, ישיבת בעלי מניות מיוחדת.
מפורשה וקרן ההשקעות של קטאר לא התקבלו תגובות לפרסומים.
בחודש מרץ, פורשה ניסתה להשיג אשראי בגובה 12.5 מיליארד יורו. היצרנית רצתה 10 מיליארד למימון מחדש של הלוואות ישנות, ו2.5 מיליארד נוספים לשימושים אחרים. אלא שבסופו של דבר פורשה הצליחה לגייס 10.75 מיליארד בלבד, וביקשה מהממשל הגרמני 1.75 מיליארד נוספים.
שר המימון הקטארי, יוסיף קמאל, אמר לרויטרס מוקדם יותר השבוע כי מדינתו עדיין מתלבטת האם לקחת נתח מפורשה.