דברים שאפשר לעשות עם פתקית צהובה
התערוכה "צהבת" מציגה 11 אמנים, שאת היצירות שלהם הפיקו מאותן פתקיות צהובות (פוסט-איט) שנמצאות כמעט בכל משרד. האוצרת קרן שפילשר: "הרעיון בא מפתקיות ששמתי על המראה"
ב-18 ביוני תיפתח התערוכה "צהבת" בגלריה אורבניקס, ולא מדובר בסתם עוד תערוכה; הקונספט העומד במרכז הוא אותן פתקיות משרדיות צהובות עם מריחת דבק בקצוותיהן. 11 אמנים לקחו כמות בלתי נדלית של פתקיות כאלו, חיכו לרעיון, להשראה, או לשום דבר, ועשו מה שעשו.
האמנים הם קרן שפילשר (אוצרת), עידו שמי, אדם שר, Jewboy, אוהד אלימלך, עומר גל, שי יחזקאלי, יוחאי מטוס, תמר מושקוביץ, יונתן מנשה ויעל עומר. היצירות המקוריות יעמדו למכירה, ובמקביל ניתן יהיה לרכוש קטלוג בפורמט פוסט-איט שיאגד סקיצות של האמנים המשתתפים בפרויקט. הקהל שיגיע לתערוכה יוכל ליצור במקום יצירות משל עצמו בעמדת יצירה מיוחדת שתותקן לצורך כך, ולתלות אותה על קיר תצוגה משותף בגלריה.
עבודה של אדם אשר
קרן שפילשר, אוצרת התערוכה, מספרת איך בעצם הכל התחיל: "לאחר שעברתי לסטודיו חדש קיבלתי במתנה מראת קיר גדולה, כדי שבשעות העבודה הארוכות לא אהיה בודדה, ומדי פעם אוכל לראות גם את דמותי משתקפת. תוך כדי עבודה התחלתי לרשום לעצמי תזכורות על פתקי פוסט-איט צהובים שהיו לי בסטודיו והצמדתי אותם לשולי המראה".
עבודה של יוחאי מטוס
"לפעמים רשמתי גם מנטרות רוחניות קטנות, וכך המראה התמלאה בפתקיות צהובות עם משפטים חשובים וחשובים פחות והפכה למוקד המשיכה של הסטודיו. חברים ואורחים שהגיעו לבקר הסתקרנו ומיהרו להצמיד פתקים צהובים משלהם – כך המראה הפכה לסוג של כותל מערבי אלטרנטיבי של הסטודיו ואורחיו".
ואיך זה התגלגל לתערוכה אמיתית?
"באופן מקרי, בדיוק באותו הזמן פנה אלי אמיר פוגלמן, הבעלים של גלריה אורבניקס, וביקש ממני לאצור תערוכה. מכיוון שלאצור תערוכה זה דבר שמאוד מנוגד לאופי שלי – פירושו להגביל ולסדר אמנים ואמנות – החלטתי מיד שההנחיה היחידה שאני אתן לאמנים היא שחומר הגלם שלהם יהיה פתקיות הפוסט-איט הצהובות, כמו על המראה אצלי בסטודיו".
עבודה של תמר מושקוביץ
איך נבחרו האמנים?
"החלטתי לעשות ההיפך ממה שאוצר עושה בדרך כלל. אני לא אתן דד-ליינים ולא אכתיב לאמנים מה לעשות ואיך לתלות את היצירות. הזמנתי לתערוכה אמנים שהם חברים שלי ורק כאלה שידועים ביכולת העבודה והייצור שלהם. אמנים שאני אתן להם חבילה של 100 פתקיות פוסט-איט והם לא ייבהלו. זה היה סוג של אודישן פרטי – נתתי לאמן את הפתקיות ולפי התגובה שלו הבנתי אם הוא מתאים".
מה בעצם היתרונות של פוסט-איט כחומר גלם לאמנות?
"בתערוכות בדרך כלל רואים קנוואסים גדולים ומסגרות יפות. כאן אני חוזרת לחומר הבראשיתי – לנייר הפשוט המשמש בדרך כלל לסקיצות. אני חושבת שבאופן כללי יש היום 'רנסאנס של נייר', אמנים שציירו על בד, עם שמן, בשכבות, באקריליק, חוזרים היום לצייר על דפי נייר לא ממוסגרים עם צבעי מים זולים".
"הפוסט-איט נותן המון חופש – האמן לא מחויב למבנה או למסגרת וגם התוצאה הסופית לא צריכה להיות מיופייפת. לא נתתי שום הנחיה לאופן העבודה עם הפתקיות. כל אמן מקבל קמח ועושה ממנו מה שהוא רוצה – זה יכול להיות עוגת חמש קומות או לחם פשוט. שם התערוכה נגזר מחומר הגלם ולא מתוכן העבודות. כל אמן יפיח חיים בפתקיות באופן שהוא בוחר".
"צהבת", גלריה אורבניקס, רחוב שינקין 45 תל אביב, פתיחה - 18.6, 20:00