המנהלת בשבתון, אוטיסט שהשתלב נשאר בבית
שישה חודשים שדניאל עמית לא ביקר בבית הספר בו הוא לומד - משום שלטענת אמו המנהלת החדשה אינה פועלת לשילובו של הילד האוטיסט בלימודים. "אני מתגעגע לחברים ולכדורגל בהפסקות", סיפר. אמו מאיימת בשביתת רעב אם לא ישולב
חודשים ארוכים שדניאל עמית, תלמיד כיתה ו' מרמת גן, יושב בביתו ואינו הולך לבית הספר. דניאל סובל מאוטיזם אולם מתפקד ברמה גבוהה, מה שאיפשר לו להשתלב היטב בבית הספר "ניצנים" בעיר בשנה שעברה. השנה, עם זאת, חל שינוי דרמטי מבחינתו - מנהלת בית הספר יצאה לשנת שבתון, ולטענת אמו של דניאל, עמליה, המנהלת החודשה לא השכילה להשקיע בשילובו של בנה בעל הצרכים המיוחדים - מה שגרם להידרדרות במצבו וכמעט והביא לאשפוזו.
דניאל שוהה מאז חודש ינואר בבית יחד עם אמו וסייעת אישית, כשהוא מנותק כמעט לחלוטין מחבריו. אמו סבורה כי האשמים לבדידותו של דניאל הם עיריית רמת גן ובית הספר. היא אף מאיימת לפתוח בשביתת רעב עד אשר יושב בנה לבית הספר בתנאים המתאימים לו.
הוא מתגעגע מאוד לשגרת החיים הקודמת. "אני לא בבית ספר כי המנהלת הקודמת כבר לא שם כדי לעזור לי. אני מתגעגע לכיתה בגלל חברים שלי. הם לפעמים באים לבקר. אני רוצה ללכת לבית הספר, אני מתגעגע לכדורגל בהפסקות. אני לא רוצה לעבור לבית ספר אחר שוב", סיפר.
במסגרת חוק השילוב ניתנת לילדים בעלי צרכים מיוחדים האפשרות ללמוד בבתי ספר רגילים, בכיתות רגילות ולא בבתי ספר לחינוך מיוחד, לפי בחירתם. עמליה בחרה לנצל את ההזדמנות, ובשנה שעברה שולב דניאל בהצלחה רבה בכיתה רגילה בזכותה של המנהלת. הוא למד בכיתה עם סייעת צמודה, רכש חברים רבים, והתחיל ללכת ללא סיוע לבית הספר במהלך יום אחד בשבוע.
"המצב היה טוב - ואז המנהלת עזבה"
"את השנה האחרונה התחלנו לאחר הצלחה מאוד גדולה בזכות המנהלת הקודמת בבית הספר", סיפרה עמליה. "המצב היה כל כך טוב והשילוב כה הצליח עד שנציגי משרד החינוך מכל הארץ הגיעו כדי ללמוד את סיפור ההצלחה, והתייחסו לבית הספר כמודל לשילוב שיש ללמוד ממנו", הסבירה.
שירלי בחר, מנחת שילוב אוטיסטים בחינוך הרגיל, מסבירה כי גישתו של מנהל בית הספר לשילובו של ילד חריג במוסד קריטית להשתלבותו של הילד האוטיסט בלימודים. "אם מנהל לא משתף פעולה או לא מבין חשיבות של סייעת זה חמור ביותר. מנהל צריך לבחור מורה מתאים בשילוב, זה הכל או כלום", הסבירה.
השנה יצאה המנהלת לשנת שבתון, ומחליפתה לא הקפידה על העקרונות שמאפשרים שילוב של תלמידים חריגים. כתוצאה מכך הידרדר מצבו הרגשי של דניאל בשל כשלונות חוזרים ונשנים שחווה, עד שכמעט ונזקק לאישפוז. סייעת השילוב של דניאל בבית הספר הסבירה כי שורת הטעויות פגעה בילד קשות: מערכת השעות נקבעה ללא תיאום או התחשבות בשילובו, פעילויות בית הספר לא נמסרו מראש כדי לאפשר את הכנתו של דניאל, והדבר גרם לו ללחץ נפשי חריף.
בנוסף, צוות המורים בבית הספר לא היה מודע דיו לקשיי הילד. "הרגשנו כאילו אנו נטל על המערכת, ואני כמשלבת נאלצתי לעשות הכל לבד", סיפרה הסייעת. "אין הבנה לצרכים של דניאל. כל שינוי קטן שיש לילד אוטיסט בסדר יומו יכול לערער אותו. הוא יהפוך לעסוק כל הזמן במה קרה, בשינוי הפתאומי במקום להתרכז במתרחש בכיתה", הוסיפה.
"מלבד זה מורה צריך לדעת להתנהל מול ילד ספציפי וצריך להבין מה זה אוטיזם" ציינה. "ילד יכול להשתנות תוך חודש חודשיים אם אין תמיכה, ויכול מאד להידרדר. ילד שמצליח בתוך תוכנית ופתאום חלה הידרדרות - כל העולם שלו חרב".
העירייה: ההורים אינם יכולים לבחור מנהל
לדבריה, נראה היה שצוות המורים "שכח" שדניאל הוא ילד בעל צרכים מיוחדים עם אוטיזם. "שכחו שלדניאל יש קושי ולכן לא טיפלו בצרכים האמיתיים שלו. ציפו ממנו להתנהגות של ילד רגיל והוא לא יכול היה להכיל את זה.
"המנהל נוהגת להוציא את המחנכת מהכיתה מספר פעמים בשיעור ללא הודעה מוקדמת, ודניאל היה נכנס לטקסים של תנועות ביזאריות מתוך לחץ והילדים מביטים בו מוזר. ילד שנמצא בתנאי לחץ שקשה לו להתמודד איתם מתקשה מאוד לחזור לשיגרה. חוויית כישלונות כזאת יכולה להפיל גם ילד רגיל ובטח ילד מיוחד", הסבירה.
מעיריית רמת-גן נמסר בתגובה כי "אנשי אגף החינוך עושים כל שביכולתם להשיב את הילד לבית הספר ולשלבו בצורה הנכונה והמקצועית ביותר עבורו. הורים אינם יכולים לבחור מנהל בית ספר. בחירת מנהל בית ספר ושיבוצו נעשית אך ורק מתוך שיקולים מקצועיים.
"אנשי אגף החינוך והרווחה נמצאים בקשר יומיומי עם האם, מציעים
לה תוכניות גישור עם בית הספר. על פי רצונה, נערכה פגישה עם פסיכיאטרית המטפלת בילד ועם המנהלת הקודמת על מנת להבין את בסיס הקשר המיוחד שהיה להם", נמסר.
ממשרד החינוך נמסר כי מצוקת המשפחה ידועה ומטופלת. "המפקחת על בית הספר נמצאת בקשר שוטף עם האם ומוכנה לכל פתרון שיביא להחזרתו של בנה ללימודים. יחד עם זאת, ראוי לציין שהמשרד אינו יכול להתחייב בפני האם על שיבוצה של מנהלת כזו או אחרת בשנת הלימודים הבאה".