שר התחבורה: לבטל את חובת הקסדה
ישראל כץ, שר התחבורה הנכנס, מעוניין לבטל את חובת חבישת הקסדה בכל רכיבת אופניים עירונית. ארגוני הבטיחות ויוזמי החוק מתנגדים, וקוראים לשר לא לקחת על עצמו אחריות לפגיעה בבטיחות הרוכבים
לידיעת רוכבי אופניים: שר התחבורה החדש, ישראל כץ, תומך בביטול חובת חבישת קסדה בזמן רכיבה עירונית. השר הנכנס פועל לצמצום "חוק הקסדה", שאושר כזכור בכנסת לפני כשנתיים, ולפיו מחוייבים רוכבי אופניים לחבוש קסדה בכל רכיבה. כץ תומך באישור הצעת חוק פרטית שהגישה ח"כ שלי יחימוביץ' עוד בכנסת הקודמת, ולפיה תבוטל חובת חבישת קסדה בזמן רכיבה בשטח עירוני. יש לציין כי עד כה, המשרד התנגד לכל שינוי בחוק הקיים מטעמי בטיחות.
- ח"כ יחימוביץ' נגד חוק הקסדה לאופניים
על-פי הצעתה של יחימוביץ', רוכבים בוגרים יהיו מחוייבים לחבוש קסדה רק בזמן רכיבה בדרכים בינעירוניות, או בזמן רכיבה ספורטיבית - למשל, בתחרויות אופניים. על-פי הצעתה, חובת חבישת קסדה בכל רכיבה תחול רק על ילדים. במשרד התחבורה מסבירים היום כי תמיכתו של כץ נועדה לעודד את השימוש באופניים כאמצעי תחבורה אלטרנטיבי, ומציינים כי "חוק הקסדה" מנע את יישומם של פרויקטים להשכרת אופניים בערים הגדולות.
משרד התחבורה: לבטל חובת חבישת קסדה בערים (צילום: באדיבות עיריית תל-אביב)
את ההתנגדות להצעת החוק של יחימוביץ' מוביל השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן - שיזם את "חוק הקסדה" ופעל לאישורו בזמן שהיה חבר כנסת ויו"ר ועדת הכלכלה. גם ארגוני בטיחות מביעים התנגדות, וקוראים לשר התחבורה לחזור בו מהתמיכה בצמצום "חוק הקסדה". בארגון "בטרם", אף אומרים היום כי "לא יעלה על הדעת ששר התחבורה והבטיחות בדרכים, ייקח על עצמו את האחריות לפגוע בבטיחותם של רוכבי האופניים".
מופז התנגד, כץ תומך
בלשכת שר התחבורה מבהירים היום ל-ynet כי למרות השיקולים הבטיחותיים - התומכים בחבישת קסדה - על השר מוטלת חובה לבחון היבטים נוספים, ובראשם שיקולים תחבורתיים. לאור זאת, הוחלט לתמוך בהצעת החוק של יחימוביץ': לטענת גורמי מקצוע במשרד התחבורה, צמצום חובת חבישת הקסדה תעודד את השימוש באופניים. בכך הם מקווים להקטין את השימוש ברכב פרטי בערים הגדולות - מהלך בעל תועלת בהיבט תחבורתי וסביבתי. עמדה זו מנוגדת לעמדת המשרד בימי שר התחבורה הקודם, שאול מופז, שהביע התנגדות לצמצום חוק הקסדה.הצעת החוק של יחימוביץ', שהוגשה בכנסת הקודמת, עלתה לאחרונה לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה - ונדחתה, למרות התמיכה של משרד התחבורה. אלא שהצעת החוק צפויה לחזור לדיון בוועדה, בעקבות ערר על ההחלטה הקודמת בעניין. במשרד התחבורה לא ידעו היום להעריך מה סיכויי הערר, אך כדאי להזכיר כי "חוק הקסדה" מעורר התנגדות ציבורית נרחבת מאז אושר בכנסת, וב-2008 הוגשו שלוש הצעות חוק שניסו להביא לצמצומו.
ראוי לציין כי אין כיום כל אכיפה בפועל של חוק הקסדה, מאחר שמשרד התחבורה התעכב תקופה ארוכה בהבאת התקנות הרלוונטיות לאישור ועדת הכלכלה. אלא שלמרות היעדר האכיפה, גורמים שונים נמנעו מקידום יוזמות שונות בתחום האופניים בגלל החוק. כך למשל, במשרד התחבורה מציינים כי עיריית תל-אביב ביטלה פרויקט להשכרת אופניים, בגלל הערכות כי חובת חבישת קסדה תרתיע רוכבים משימוש באופניים.
"מספר הרוכבים חזר לקדמותו"
ארגוני בטיחות שונים הביעו התנגדות נמרצת לצמצום כלשהו בחוק הקסדה, בטענה כי מחקרים בכל העולם הוכיחו כי חבישת קסדה מסייעת להצלת חייהם של רוכבים המעורבים בתאונות. ארגון הבטיחות "בטרם" אף פנה לשר התחבורה, בבקשה כי יתנגד להצעת החוק של יחימוביץ'. במכתב שנשלח ללשכת השר, מצטטים בארגון מחקרים שנערכו בחו"ל, ולפיהם חבישת קסדה מפחיתה עד 88% מפגיעות הראש והמוח בתאונות אופניים.
בארגון גם דוחים את טענותיהם של מתנגדי חוק הקסדה, לפיהן מאז אושר בכנסת לפני כשנתיים, חלה ירידה בשימוש באופניים בארץ. "אמנם נצפתה ירידה מסוימת בכמות הרוכבים מיד לאחר החלת החוק", מודים בארגון - אך מוסיפים כי "כשנתיים לאחר מכן חזר מספר הרוכבים לקדמותו ואף עלה במעט".