שתף קטע נבחר
 

לידיעת ההורים: הילד הכי בטוח נגד כיוון הנסיעה

ילדים עד גיל ארבע שנים בטוחים יותר כשהם יושבים נגד כיוון הנסיעה בספסל האחורי - כך עולה מהמלצות שמפרסם הבריטיש מדיקל ג'ורנל ומבוססות על שורת מחקרים בנושא. והמצב בישראל? ההנחיות לא ברורות, ומרבית ההורים עושים את ההיפך מהרצוי

איך הכי בטוח להסיע ילדים? בדיקה שערך הבריטיש מדיקל ג'ורנל (BMJ), ושמבוססת על שורת מחקרים ומבחנים, מגלה כי מושב בטיחות הממוקם הפוך לכיוון הנסיעה, שומר על ילדכם טוב יותר ממושב הפונה לכיוון הנסיעה. הסיבה לכך היא חולשת עמוד השדרה אצל ילדים קטנים ותינוקות, ולעומתה משקלו הגבוה יחסית של הראש.

 

מתוצאות הבדיקה עולה כי ככל שילד בגיל 0-4 צעיר יותר, כך הסיכוי שלו להיפצע בתאונת דרכים בפגיעת צוואר, גבוה יותר. ומדוע מושב הממוקם נגד כיוון הנסיעה בטוח יותר? מהמחקרים עולה כי מושב כזה מאפשר חלוקה טובה יותר של משקל הראש והצוואר, ומונע חלק ניכר מתנועת הראש בתאונה. הנתונים מגלים כי מושב "הפוך" מצמצם באופן משמעותי את הסיכוי לפגיעה או את חומרתה, גם בתאונת צד.


מושב בטיחות הפוך - הרבה יותר בטוח גם לילדים גדולים יחסית

 

מסקנות עיקריות

  • מושב הפוך יעיל ב-93% במניעת פציעה או הפחתת חומרתה בהשוואה לנסיעה ללא מושב; מושב הפונה קדימה יעיל רק ב-78%
  • ב-BMJ ממליצים להסיע ילדים במושב הפוך עד למשקל המרבי המותר בו - או עד שהראש חורג מגב המושב
  • נתונים בשוודיה מגלים כי לא היו מקרי מוות של ילדים במושב הפוך לעומת שלושה לפחות במושב הפונה קדימה בשנים 1999-2006
  • הושבת הילד בספסל האחורי - תמיד בטוחה יותר מבכסא שליד הנהג
  • בישראל ההמלצה אחרת: עד גיל שנה במושב הפוך, אבל מגיל שנה ואילך מומלץ להשתמש במושב הפונה לכיוון הנסיעה

 

עד כדי כך משמעותי, עד שמסקנות המחקרים מצביעות בבירור על עדיפות למושב הפוך, גם במחיר של מעבר למושב מתקדם יותר. ב-BMJ מסבירים כי אם לא ניתן להשיג מושב הפוך, מוטב להמשיך ולהשתמש במושב הישן - עד שהילד מגיע למשקל המרבי המותר או שקצה ראשו חורג מקצה המושב.

 

דוגמה טובה ליעילות המושבים ההפוכים, ניתן למצוא בנתוני תאונות הדרכים של שוודיה, שם מושבים הפונים קדימה כמעט ואינם בשימוש. מנתוני השנים 1999-2006 עולה כי ארבעה ילדים מתחת לגיל ארבע נהרגו בתאונות שעה שהיו מרוסנים במושב הפוך, בעוד ששישה נהרגו באותה תקופה במושב הפונה לפנים.

 

אלא שהנתונים אף חמורים יותר מכך אם מנתחים את סיבות המוות: במושב ההפוך כל ארבעת מקרי המוות היו בגלל סיבות חיצוניות, כגון שריפה שפרצה לאחר התאונה או טביעת המכונית. במושב הפונה לפנים לעומת זאת, ניתן היה להימנע בסבירות גבוהה מאד משלושה מקרי מוות מתוך השישה לו אותם ילדים היו מרוסנים במושב הפוך.

 

כך בוצעה הבדיקה

בבדיקה נבחנו 870 מקרים בהם היו מעורבים ילדים בתאונות דרכים באמריקה, מהם 352 ישבו במושב הפוך ו-518 במושב הפונה לכיוון הנסיעה. מתוצאות התאונות עולה כי מושב הפוך מצמצם את הסיכוי לפגיעה או את חומרתה ב-93%, בעוד שמושב הפונה קדימה רק ב-78%. בשני המקרים השיפור הוא בהשוואה לסיכוי הפציעה ללא מושב בטיחות.

 

בבדיקה נכללו גם נתונים שאספה יצרנית הרכב השוודית וולוו, בין השנים 1976-1996. בנתונים אלה נכללו 1,371 ילדים, ונמצא בו כי הסיכוי לפציעה יורד במושב הפונה לאחור ב-96%, בעוד שבמושב הפונה לפנים ב-77% בלבד. את הנתונים מתאונות האמת מגבים גם שורה של מבחני בטיחות שבוצעו באירופה וארה"ב, מהם עולה כי הבטיחות טובה בהרבה במושב הפוך, גם במקרה של ילד בן שנה וחצי ושלוש שנים.

 

ההמלצה: מושב הפוך. ובישראל? הפוך על הפוך

המסקנה שהתקבלה ב-BMJ ברורה: לדברי ירחון הרפואה הנחשב, על רופאי ילדים ומומחים להמליץ להורים על שימוש נרחב ככל שניתן במושבים הפוכים. ב-BMJ ממליצים גם ליצרניות המושבים לפתח יותר דגמים של כסאות בטיחות הפוכים, גם לשימוש על-ידי ילדים בגיל עד ארבע שנים. כיום מרבית ההורים מעבירים את ילדיהם למושב הפונה לפנים לאחר שאלו הגיעו למשקל של תשעה ק"ג, בערך בגיל שמונה חודשים.

 

לעומת מסקנות ה-BMJ, תקנות משרד התחבורה בישראל לא רק שלא מחייבות להושיב במושב הפוך, אלא מכוונות את ההורים לעשות ההיפך מכך. לפי התקנות (83א ו-83ב), ילד שטרם מלאו לו שלוש שנים, חייב לשבת במושב בטיחות המתאים לגודלו. עד גיל שנה המושב חייב להיות הפוך לכיוון הנסיעה, ומגיל שנה ואילך יכול המושב לפנות לכיוון הנסיעה. הנחיות משרד התחבורה בנושא אינן חד-משמעיות, מה שמביא את מרבית ההורים לבחור במושב הפונה קדימה, מטעמי נוחות. לילדים מגיל שלוש ועד גיל שמונה, על ההורים לרכוש מושב מגביה ("בוסטר"), שאף הוא פונה לכיוון הנסיעה.

 

בישראל מקובלת הגישה לפיה כדאי להיות בקשר עין ויד עם התינוק, כדי לטפל בו בזמן הנהיגה אם יבכה. אלא שמיותר להוסיף כי במקרה זה הסיכון הבטיחותי לילד גבוה הרבה יותר - משום הסחת הדעת של הנהג במהלך הנהיגה.

 

בניגוד להנחיות המעורפלות המופיעות בתקנות, במשרד התחבורה ממליצים  על הושבת ילדים ככל הניתן כנגד כיוון הנסיעה. בתגובה לפניית ynet, אומרים במשרד כי עדיף להושיב את הילד במושב הפוך לכיוון הנסיעה. במשרד מדגישים גם את חשיבות הישיבה בספסל האחורי ולא ליד הנהג, במיוחד כאשר יש כרית אוויר (אז אסורה הישיבה לילדים עד גיל 13 לפי התקנות), וכי המקום הבטוח ביותר לילד הוא במרכז הספסל האחורי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מושבך הפוך. הרבה יותר בטוח
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים