הסינים: נקבל את האמר עד אוקטובר
יצרנית הרכב הסינית שחתמה על מזכר הבנות לרכישת האמר מידי ג'נרל מוטורס, מצהירה כי תקבל את המותג עוד לפני חודש אוקטובר ושואפת להפוך אותו לידידותי יותר לסביבה
סיצ'ואן טנגזהונג תעשיות מכניות כבדות, הזוכה המפתיעה במותג השטח של קונצרן הרכב פושט הרגל ג'נרל מוטורס, אומרת כי העסקה תושלם עוד לפני חודש אוקטובר. יאנג יא, מנכ"ל טנגזהונג, אמר בראיון אמש (א') כי החברה לא מתכוונת להעביר פסי ייצור או טכנולוגיות של האמר מארה"ב לסין, וכי היא תקבל את האמר בלי חובות המותג.
יאנג, שהחברה שלו לא מוכרת למרבית הסינים אפילו בחבל סיצ'ואן, נהנה מניסיון מועט בהתמודדות עם התקשורת וכמעט התנצל על-כך שלא סיפק יותר פרטים על העסקה. "אני מקווה שאתם מבינים, אבל יש הרבה דברים שאני לא יכול לדבר עליהם", אמר. "אנחנו חושבים שעסקה תושלם ברבעון השלישי".
האמר. יש עתיד תחת בעלות סינית?
אחד מהסודות השמורים בעסקה, הוא תג המחיר של האמר, שאנליסטים מעריכים כי הוא נמוך משמעותית מזה שביקשה ג'נרל מוטורס בשנה שעברה - 500 מיליון דולר. בנקי השקעות מעריכים כי מותג האמר שווה כיום כ-100 מיליון דולר בלבד.
יאנג אמר כי טנגזהונג, יצרנית כלי רכב לשימוש מיוחד ורכיבי גשרים וכבישים, מתכוונת להשאיר את צוות הניהול הקיים של האמר כדי להבטיח את איכות כלי הרכב, וכדי לרצות את קהל המעריצים הקטן - אך נלהב - של המותג. מנכ"ל האמר, ג'ים טיילור, אמר ב-3 ביוני שהוא ימשיך לנהל את המותג תחת הבעלים הסיני, וכי רשת הסוכנים האמריקנית לא תיפגע.
"יהיה רק האמר אחד"
"לא יהיה האמר סיני והאמר אמריקני, יהיה רק האמר אחד", אמר יאנג. החברה הסינית מעוניינת להפוך את המותג לגלובלי, זאת בניגוד למצב כיום, בו 70% מהמכירות מרוכזות בצפון אמריקה. מותג האמר תחת הבעלים החדש, יתרכז יותר בפיתוח מכוניות ידידותיות לסביבה, לטענת יאנג.
"אנחנו רוצים לייצר האמר ירוק. אנחנו חושבים שלהאמר יש פוטנציאל אדיר בשווקים מתפתחים. טנגזהונג והאמר מודעים לדרישות תצרוכת הדלק של הממשל, והאמר כבר ביצע התקדמות גדולה בכיוון זה", לדברי יאנג.
הביקוש להאמר בארה"ב ירד השנה ב-30%, לאחר שצנח ב-2008 ב-51% ל-27,485 יחידות בלבד בעקבות הזינוק במחירי הדלק.
בלי חובות
בעוד שיאנג סירב לדבר על עלות העסקה או לפרט על המגעים, הוא כן אמר כי כל עסקה שתתגבש לא תכלול את חובות מותג האמר בקונצרן GM. "לא נהיה אחראים לחובות כלשהם", אמר.
ממשלת מחוז סיצ'ואן, אזור תעשייתי וחקלאי חשוב בחלק המערבי הלא מפותח יחסית של סין, סימנה את תעשיית הרכב כאחד מארבעה אמצעי צמיחה. ובעוד שבסיצ'ואן תומכים בעסקה, היא עדיין זקוקה לאישור הממשל המרכזי של סין, שמנסה לאחרונה לדחוף את אזרחיו לכיוון של מכוניות ידידותיות יותר לסביבה.
חוסר הניסיון של טנגזהונג הן בניהול עסקים מחוץ לסין בכלל והן בתעשיית הרכב בפרט, עורר גל של ספקנות ואפילו לעג מצד בכירים בתעשיית הרכב הסינית, אנליסטים והתקשורת הסינית והעולמית. יצרניות הרכב הסיניות זקוקות לטכנולוגיה וליכולת תכנון, מה שגורם להן לנסות ולהשתלט על מותגי רכב ותיקים הנמצאים במשבר. לפי דיווחים בתקשורת השבוע, בייג'ינג אוטומוטיב הסינית הגישה הצעה לרכישת וולוו מידי פורד, לאחר שלא הצליחה בניסיונה להשתלט על אופל.