מחיר אוויר נקי - המכוניות יתייקרו
רשות המסים מפרסמת היום את ה"ציון הירוק" שמקבלת כל מכונית חדשה הנמכרת בישראל. ציון טוב אמור להוזיל את מחירה, אלא שבמקביל מעלה המדינה את מס הקניה ומקזזת למעשה את ההטבה
כמה מזהמת המכונית שלכם את האוויר שאנחנו נושמים? רשות המסים מפרסמת היום (ג') את נתוני פליטת המזהמים של כל המכוניות החדשות הנמכרות בישראל. נתונים אלה ישמשו החל ב-1 באוגוסט לקביעת הטבת המס לה תהיה זכאית כל מכונית חדשה. ההטבת מבוססת על "ציון ירוק", המחושב לפי נוסחה שקבעה ועדה בין-משרדית, ומשייך כל מכונית חדשה לאחת מ-15 "קבוצות זיהום". לכל קבוצה נקבעה מראש הטבת מס בשיעור של כ-2,000 שקל עד כ-15 אלף שקל.
- רפורמת המיסוי הירוק - מה היא כוללת
חשוב לציין כי הטבת המס אינה מבשרת על הוזלת מכוניות חדשות: על-פי השיטה שקבעה רשות המסים, יועלה מס הקנייה לכל המכוניות מ-75% כיום, ל-92% ב-1 באוגוסט. הטבת המס תקוזז מהמחירים החדשים, שיפורסמו על-ידי יבואניות הרכב בשבועות הקרובים. להערכת בכירים בשוק הרכב, רפורמת "מיסוי ירוק" תביא בסופו של דבר דווקא לייקור מחירי המכוניות. זאת, בעיקר לנוכח החלטת רשות המסים להעלות את מס הקנייה המוטל על מכוניות חדשות. לטענתם, העלאת מס הקנייה בשיעור חד, תקזז בסופו של דבר כל תועלת שעשויה הייתה הרפורמה להביא.
ומי נחשבות על-ידי משרד האוצר שיאניות הציון הירוק, לחיוב ולשלילה? המכונית המזהמת ביותר לפי נתוני רשות המסים היא ניסאן פטרול, רכב הכביש-שטח הגדול המיובא ארצה על-ידי חברת קרסו. הציון הירוק שמעניקה הרשות לדגם זה עומד על 460 - הגבוה ביותר (ולכן השלילי מכולם) בין כלי הרכב החדשים הנמכרים בישראל. ואיזו מכונית מזהמת פחות מכולן? הונדה אינסייט החדשה - מכונית כלאיים בעלת מנוע בנזין קטן ומנוע חשמלי - המשתייכת לקבוצת זיהום 2, עם ציון של 105.
רוצים לדעת לאיזה ציון זוכה המכונית שלכם? לחצו כאן לקובץ אקסל
דגם | נפח מנוע | ציון ירוק | קבוצת זיהום |
הונדה ג'אז | 1.4 | 140 | 3 |
טויוטה יאריס | 1.3 | 136 | 3 |
יונדאי i10 | 1.25 | 154 | 4 |
מאזדה 2 | 1.5 | 182 | 7 |
טויוטה קורולה | 1.6 | 186 | 8 |
יונדאי i30 | 1.6 | 178 | 6 |
מאזדה 3 | 1.6 | 197 | 10 |
רנו מגאן | 1.6 | 200 | 10 |
שברולט קרוז | 1.8 | 201 | 11 |
טויוטה אוונסיס | 2.0 | 172 | 5 |
מאזדה 6 | 2.0 | 213 | 13 |
סובארו B4 | 2.0 | 218 | 13 |
אודי Q7 | 4.2 | 335 | 15 |
ב.מ.וו X5 | 4.8 | 321 | 15 |
הערה: הדוגמאות בטבלה המצורפת מבוססות על נתוני משרד האוצר
על יוקרה תשלמו יותר
הנתונים אותם מפרסמת היום רשות המסים, לא מפתיעים: מכוניות יוקרה ורכבי שטח עם מנועים גדולי-נפח, מקבלים ציונים גבוהים - ולא טובים - במדד הירוק. לכן, מחיריהם צפויים להתייקר בעשרות אלפי שקלים, אלא אם יבואניות הרכב יחליטו לספוג חלק מההתייקרות. כך למשל, רכב הכביש-שטח של אודי, ה-Q7, בגרסה המצוידת במנוע בנזין בנפח 4.2 ליטר, משתייכת לקבוצת הזיהום 15 - הגבוהה ביותר - עם ציון "ירוק" של 335. מכוניות המשתייכות לקבוצת זיהום זו אינן זכאיות להטבת מס כלשהי, ולכן מחיריהן צפויים להתייקר משמעותית החל ב-1 באוגוסט, בהתאם לעלייה הניכרת במס הקניה.
מנגד, מכוניות קטנות בעלות מנועים חסכוניים וצנועי-נפח, זוכות בטבלה לציונים נמוכים - וטובים - במדד הירוק. כך למשל, טויוטה יאריס, עם מנוע בנזין בנפח 1.3 ליטר, מקבלת ציון של 149 ומשתייכת לקבוצת זיהום 3. ציון זה מזכה את היאריס בהטבת המס המרבית - כ-15 אלף שקל. יש רק לזכור כי גם כאן, הטבה זו תקוזז ממחירה החדש של המכונית, שייקבע לאחר חישוב עליית מס הקנייה.
מכוניות כלאיים ישלמו פחות
על-פי הצהרות בכירי רשות המסים, בקבוצת המכוניות הנמכרות בישראל - משפחתיות קטנות ("קומפקטיות") - לא צפויים שינויים משמעותיים במחירי המכוניות. נתוני הזיהום אותם מפרסמת הרשות, אינם מפתיעים: מרבית המכוניות המשפחתיות משתייכות לקבוצות הזיהום 8, 9 ו-10, בגינן תינתן החל ב-1 באוגוסט הטבת מס בגובה של כ-5,000 עד 7,500 שקל. כך למשל מאזדה 3, המכונית הנמכרת בישראל מאז השקתה, משתייכת לקבוצה זיהום 10 עם ציון של 197. עם זאת, יש לזכור כי "הטבת המס" תקוזז ממחירים חדשים, שיחושבו בהתאם לעלייה בבסיס המס, ויפורסמו על-ידי היבואניות בשבועות הקרובים.
על-פי החלטת רשות המסים, מכוניות כלאיים - המצוידות במנוע חשמלי המשולב במנוע בנזין או דיזל - ייהנו עד שנת 2013 ממס קנייה מופחת של 30% בלבד. לאחר שנה זו, יועלה הדרגתית מס הקנייה למכוניות כלאיים: ל-45% ב-2013 ו-60% ב-2014. בנוסף, מכוניות שאינן פולטות זיהום, כמו למשל מכוניות בעלות מנועים חשמליים בלבד, ייהנו ממס קנייה של 10% עד 2015. לאחר מכן יועלה מס הקנייה למכוניות אלה ל-30% עד 2019, ול-92% החל ב-2020.