חניה חינם בתחנת אוטובוס? משרד האוצר מתנגד
משרד האוצר טוען כי לחניה חינם בתחנות אוטובוסים בשעות הלילה, יש מחיר כבד מדי. לכן יציעו שם לאשר את השינוי המוצע, אבל לגבות בתמורה כסף מבעלי המכוניות
רוצים לחנות במפרצי העצירה של אוטובוסים בסופי השבוע? משרד האוצר יסכים, בתנאי שתשלמו. הצעת חוק של ח"כ אופיר אקוניס, לפיה תותר חניית מכוניות פרטיות במפרצי חניית אוטובוסים בסופי שבוע, נתקלת בהתנגדות של משרד האוצר. הרקע להתנגדות: נהגים יחנו במפרצים גם בזמן פעילות האוטובוסים. בכך ייפגע מערך התחבורה הציבורית בישראל לטענת האוצר, כתוצאה מכך יקטנו הכנסות חברות האוטובוסים, אשר ידרשו בתמורה הגדלת תקציב הסובסידיות השנתיות.
במשרד האוצר סבורים כי לאור הפגיעה הצפויה במערך התחבורה הציבורית - וכן עקב הצורך להתקין תמרורים בעשרות אלפי מפרצי אוטובוסים בארץ - יש לשקול גביית תשלום עבור החניה. באוצר מציעים שכל הכספים שייגבו ישמשו למימון העלויות הכרוכות ביישום הצעת החוק. ראוי לציין כי למרות התנגדות האוצר, הצעת החוק אושרה בוועדת השרים לענייני חקיקה, ואף עברה קריאה טרומית במליאת הכנסת.
עם זאת, התנגדות האוצר - כמו גם הסתייגויות שמעלים משרדי ממשלה אחרים בעניין יישום ההצעה - עלולה לדחות את אישור החוק, ואף להביא בסופו של דבר לביטולו.
האוצר: חניה במפרצי אוטובוס תפריע לתנועה ותגביל גישת נוסעים (צילום: אבי מועלם)
פגיעה בנוסעי האוטובוסים
עיקר חששם של פקידי האוצר נוגע לפגיעה הצפויה בשירות התחבורה הציבורית בארץ - ובעיקר בקוווי האוטובוסים. לטענתם, נהגים שיחנו במפרצים בסופי השבוע, לא יפנו את מקומות החניה בזמן, ויפריעו לפעילות הסדירה של האוטובוסים. כתוצאה מכך, תיגרם פגיעה כפולה: בגלל שהאוטובוסים לא יוכלו להיכנס לתחנות האוטובוס, ייחסמו נתיבי התנועה בזמן העלאת נוסעים, וכן תיפגע הנגישות לנוסעים בעלי מוגבלויות. דוגמה לבעיות שתיצור הצעת החוק, מוצאים פקידי האוצר בנתיבי התחבורה הציבורית (נת"צים): היעדר אכיפה הופך אותם כיום ללא יעילים, ולכן נפגע השירות לנוסעי האוטובוסים.
באוצר מסבירים כי פגיעה בתחבורה ציבורית מנוגדת למדיניות המוצהרת של ממשלת ישראל, הפועלת לעידוד השימוש בתחבורה הציבורית. באוצר טוענים כי הצעת החוק מעודדת למעשה את השימוש בכלי רכב פרטיים: הוספת מקומות חניה תפעל לטובת בעלי המכוניות, ותביא להקטנת השימוש בתחבורה ציבורית. כתוצאה מכך, מזהירים באוצר, ימכרו חברות האוטובוסים פחות כרטיסים - ועקב כך תידרש הגדלת תקציב הסובסידיות. על-פי נתוני האוצר, הועברו לחברות האוטובוסים ב-2008 סובסידיות שונות בסך כולל של יותר משני מיליארד שקל. זאת, לעומת פדיון שנתי ממכירת כרטיסים לנוסעים בגובה 2.3 מיליארד שקל.
יש לציין כי הצעת החוק נהנית מכך שהיוזם, ח"כ אקוניס, מכהן כיו"ר ועדת הכלכלה - הוועדה האחראית על תחום התחבורה בכנסת. אלא שלמרות זאת, ולמרות התנגדותו הנחרצת של אקוניס לטענות שמעלה משרד האוצר, סביר להניח כי אישור ההצעה כחוק יתעכב תקופה ארוכה. זאת, גם לאור התנגדות האוצר, אך גם עקב הסתייגויות שונות שמעלים משרדי התחבורה והפנים, באשר לאופן יישום הצעת החוק. כך למשל, נדרש פתרון לסוגיות כמו אופי החניה שיאושר במפרצי האוטובוסים: במאוזן למדרכה, במאונך - או אולי באלכסון.