נהגים היכונו: בדיקת ראייה חובה מגיל 40
שר התחבורה, ישראל כץ, מבקש מוועדת הכלכלה לאשר תקנה שהוצעה כבר לפני שנים רבות, לפיה כל נהג מעל גיל 40 יחוייב בבדיקת ראייה אחת לעשר שנים, כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה. מי ישלם על הבדיקה? במשרד התחבורה אומרים ל-ynet: "מקווים שתהיה ללא תשלום"
נוהגים והגעתם לגיל 40? אם תכניתו של שר התחבורה תצא לפועל, טובים הסיכויים כי בקרוב תידרשו לעבור בדיקת ראייה, אחת ל-10 שנים. לא תעשו כך - לא תוכלו לחדש את רישיון הנהיגה. זאת בעקבות בקשה לתקנה חדשה, אותה הגיש לאחרונה שר התחבורה, ישראל כץ, לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת. לדברי דובר המשרד, אבנר עובדיה, גיל 40 נבחר לאחר מחקר שבוצע עבור משרד התחבורה, ואשר הוכיח כי הראייה נחלשת בגיל זה בקרב כלל האוכלוסיה.
עובדיה אמר ל-ynet גם כי במשרד התחבורה מקווים כי הבדיקות ייעשו ללא תשלום מצד הנהגים, זאת אם מגעים שמקיים המשרד עם מועצת האופטימטריסטים ישאו פרי. עובדיה מסביר כי האינטרס משותף לשני הצדדים: משרד התחבורה יוכל כך לקבל דיווח ישיר על תוצאות הבדיקה, ולעדכן את מצבו הרפואי של הנהג. יש להניח כי האופטמטריסט הבודק במקרה זה, יוכל להציע משקפיים מתאימים לנבדק.
מה שלום הראייה? (צילום אילוסטרציה: index open)
החמרת הפיקוח מגיל 40 - לא פעם ראשונה
הצעות שונות להחמרת הפיקוח הבריאותי על נהגים בגיל 40 ומעלה, הופיעו ונעלמו מספר פעמים בשנים האחרונות. בדיקת ynet מעלה כי בשנת 2002 עלתה הצעה דומה על-ידי משרד התחבורה, לחיוב נהגים מעל גיל 40 בבדיקת ראייה תקופתית. לאחר שהצעה זו לא יושמה, הועלתה תוכנית מקיפה יותר בשנת 2003, על-ידי שר התחבורה דאז אביגדור ליברמן.
ליברמן הציע לחייב נהגים בגיל זה בבדיקות רפואיות, ואף הגדיר את מי שנוהג מעל גיל 40 עם ליקויי ראייה, כ"סכנה בטיחותית ממדרגה ראשונה". ציטוט זהה של השר כץ, נמסר לעיתונות גם הפעם. אלא שגם תוכנית זו לא יושמה, וב-2008 הגיש ח"כ אופיר פינס הצעת חוק, שאושרה בקריאה טרומית וקראה לחייב נהגים להיבדק אצל רופא עיניים או אופטמטריסט מגיל 40 ואילך. הצעת החוק זו נותרה ללא התייחסות בוועדת הכלכלה. דובר משרד התחבורה סבור כי הפעם, כשמדובר בתקנה פשוטה וממוקדת יחסית, ההצעה תזכה לתמיכת אותה ועדה.
התקנות כיום בישראל, מחייבות כל מבקש רישיון לעבור בדיקת ראייה. עד גיל 65 אין צורך לבצע בדיקה נוספת, ואחרי גיל זה מחוייבים כל הנהגים בבדיקה אחת לשנתיים. בנוסף, נהגים מעל גיל זה נדרשים לחתום על הצהרה כי לא חל שינוי בבריאותם. נהגי משאיות, אוטובוסים ומוניות נדרשים לבדיקות רפואיות אחת לשנתיים.
בעולם: אין אחידות
ישראל אינה מחמירה, או מקלה יתר על המידה בהשוואה למדינות אחרות בעולם. למעשה, מסקירה בנושא שערך המשרד לבטחון פנים לפני מספר שנים, עולה כי אין אחידות בתקנות הנוגעות לראייה בקרב נהגים. בארה"ב למשל, חלק מהמדינות דורשות בדיקת ראייה כל מספר שנים מכלל הנהגים, בעוד שאחרות לא דורשות בדיקה כלל.
באנגליה מחוייבים הנהגים לדווח על שינוי במצבם הבריאותי אך לא בבדיקה, באיטליה נדרשת בדיקה רפואית אחת לעשור ומגיל 50 כל חמש שנים, ואילו בגרמניה אין כל צורך לעבור בדיקת ראייה, למעט לפני קבלת הרישיון.