הרכבת הקלה בירושלים - בעיה בטיחותית
משרד התחבורה טוען כי עבודות פרויקט הרכבת הקלה בירושלים יצרו בעיות בטיחותיות קשות. חברת סיטי-פס, זכיינית הרכבת הקלה: משרד התחבורה מנסה להסיט את תשומת הלב מכשלים חמורים בהתנהלותו
משרד התחבורה: עבודות ההקמה של קו הרכבת הקלה בירושלים גורמות לבעיות בטיחותיות לנהגים והולכי רגל. נציגים של משרד התחבורה דיווחו היום (ב') לוועדת הכלכלה בכנסת, כי מצאו ליקויים בטיחותיים באתר עבודה של פרויקט הרכבת הקלה בפסגת זאב. סמנכ"ל לתכנון כלכלי במשרד, צ'ארלי סלומון, אמר לחברי הוועדה כי הליקויים נמצאו במהלך סיור שגרתי שנערך אתמול (א'), וכוללים מעקות בטיחות שאינם מעוגנים, מעברים לא בטיחותיים להולכי רגל, ומעברים היוצרים בעיות נגישות לנכים ובעלי מוגבלויות.
בתגובה לדברים אלה, אומרים ל-ynet גורמים המקורבים לזכיינית, חברת סיטי-פס, כי משרד התחבורה מנסה להסיט את תשומת הלב מכשלים חמורים בהתנהלותו באמצעות ביקורת לא עניינית. מנכ"ל הזכיינית, יאיר נווה, אמר ל-ynet בתום הדיון כי בפרויקטי תשתית בסדר גודל משמעותי, מתגלות באופן שוטף בעיות וליקויים שונים. "יש לנו מערך שלם של פקחים, בקרים וקבלני בטיחות. בפרויקט מתגלות בעיות שוטפות, ואנחנו מתקנים אותן בתוך פרק זמן של עד 72 שעות. נושא הבטיחות חשוב לנו מאוד, ואנחנו לא ממעיטים מחשיבות הליקויים שנמצאו, אבל זה לא משהו חריג - בוודאי בפרויקט כל כך גדול ומורכב".
העבודות להקמת קו הרכבת הקלה בירושלים (צילום: שלומי כהן)
גורמים מקצועיים, בעלי ניסיון בפרויקטי תשתית והנדסה גדולים, תמכו בשיחה עם ynet בדברי נווה, וציינו כי הדיווחים של משרד התחבורה בדבר ליקויים בטיחותיים "מופרזים מאוד" - ואינם מעידים על בעיות בטיחות משמעותיות בפרויקט.
משרד התחבורה נגד הזכיינית
הדיווח בעניין הליקויים הבטיחותיים בפרויקט הרכבת הקלה בירושלים, נמסר במהלך דיון שערכה ועדת הכלכלה בנושא הרכבות הקלות בירושלים ובתל-אביב. בדיון, שיזמו חברי הכנסת דב חנין ויריב לוין, התעוררו פעם נוספת חילוקי הדעות בין נציגי הממשלה ונציגי הזכיינית של קו הרכבת הקלה בירושלים. סמנכ"ל משרד התחבורה, צ'ארלי סלומון, האשים את הזכיינית בהתנהלות לקויה, הגורמת לעיכובים רבים בביצוע העבודות להקמת הקו.
"יש גבול עד כמה הסקטור הציבורי, יכול לקחת אחריות על דברים שהסקטור הפרטי לקח על עצמו", אמר סלומון לחברי הוועדה. "קבלת היתרים, ביצוע עבודות בצורה בטיחותית, עמידה בלוחות זמנים - כל אלה נמצאים באחריות הזכיין". סלומון אמר גם כי אין סיבה לכך שהקו הראשון לא יחל לפעול בתאריך שנקבע בחוזה: 8 בספטמבר 2010. עם זאת, סלומון ציין כי הזכיינית הגישה בקשה לדחיית פתיחת הקו ב-189 יום.
ראוי לציין כי בעניין הפרויקט בירושלים פורסם דו"ח של מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, שמצא ליקויים חמורים בהתנהלות כל הגורמים המעורבים: משרדי התחבורה והאוצר, עיריית ירושלים, והזכיינית המקימה את הקו. בדברים שאמר ל-ynet בסוף הדיון, אמר ח"כ חנין כי על המדינה להפיק במהירות מסקנות מהפרויקט בירושלים, וזאת על-מנת למנוע מתושבי תל-אביב מלחוות סבל דומה לזה של תושבי ירושלים, במהלך הקמת הרכבת הקלה בעיר.
קומדיה או טרגדיה?
בתגובה להאשמות החמורות של סלומון, אומר מנכ"ל הזכיינית נווה כי קיימים חסמים בירוקרטים שעדיין לא הוסרו. כתוצאה מכך, העבודות בחלק מתוואי הקו לא החלו - או שהחלו באיחור ניכר. "הדיון הזה רק מבליט את הקומדיה - או את הטרגדיה - של פרויקטים המשותפים לסקטור הציבורי והפרטי - מפרויקט שאמור להיות רווי שיתוף פעולה, זה הפך לפרויקט שבו המדינה מאשימה את הזכיין, הזכיין מאשים את המדינה... צריך ללמוד מהדוגמה של ירושלים, כדי להפיק לקחים ולתקן לקראת פרויקטים עתידיים".
בהתייחסו לקשיים שבהם נתקלת הזכיינית מצד שותפותיה הבינלאומיות, ציין נווה כי החברות הזרות נתקלות בבעיות משפטיות כתוצאה מפעילות ארגונים פרו-פלסטיניים. ארגונים אלה מנסים להפסיק את מעורבות החברות הזרות בגלל שהתוואי של הקו עובר בחלקו במזרח ירושלים. נווה ציין כי למרות שהשותפות הצהירו על הפסקת השתתפותן בפרויקט, עדיין לא התקבלה מצדן כל החלטה מעשית בעניין. בעניין לוח הזמנים של הפרויקט, אומר נווה כי אם תאשר המדינה את כל דרישות הזכיינית, תתבצע הפעלת הקו כבר בסוף 2010, או לכל המאוחר בתחילת 2011.