שתף קטע נבחר

נוהל מחמיר: יותר רכבי דיזל ייכשלו במבחן רישוי

משרד התחבורה והמשרד לאיכות הסביבה יפעילו עד סוף השנה נוהל מחמיר לבדיקת רכבי דיזל במבחן הרישוי השנתי - שצפוי להגדיל מאוד את מספר הנכשלים בבדיקות זיהום אוויר

אחוז כלי הרכב עם מנועי דיזל הנכשלים בבדיקות זיהום אוויר לרכבי דיזל צפוי לגדול כמעט פי שניים - זאת בעקבות נוהל בדיקה חדש ומחמיר לפליטת עשן ברכבי דיזל שיופעל בעוד מספר חודשים במכוני הרישוי.

 

כיום 7%-8% מכלי הרכב עם מנועי דיזל נכשלים במבחני רישוי (טסטים) בגלל זיהום גבוה מהמותר. אלא שמבדיקות מדגמיות שנערכו במכוני הרישוי לקראת הפעלת השיטה החדשה - שנחשפה בתחילת החודש ב"ידיעות אחרונות" - מסתמן ששיעור הכשלונות יגדל ל‭14%-12%-‬ מכלל רכבי הדיזל המגיעים למבחני רישוי.


מכונית עם מנוע דיזל (אילוסטרציה)

 

מספר כלי הרכב בעלי מנועי דיזל הנעים כיום על כבישי הארץ מגיע ליותר מ‭420-‬ אלף - כולל כלי רכב מסחריים, פרטיים, משאיות ואוטובוסים. פירוש הדבר שאם כיום נכשלים מעל ‭33,600‬ כלי רכב בשנה בשל פליטת זיהום אוויר מעל למותר, צפוי מספרם להתקרב ל‭60-‬ אלף בשנה לאחר שיופעל נוהל הבדיקה החדש.

 

מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה אבנר פלור אמר ל"ממון" שמשרד התחבורה יהיה ערוך לביצוע הבדיקות החדשות תוך שלושה חודשים. המשרד הנחה כבר את מכוני הרישוי להעביר קורסים בשיטת הבדיקה החדשה לכל הבוחנים, ולדווח על השלמת ההשתלמות עד לחודש נומבמבר. במקביל אמור המשרד לאיכות הסביבה להשלים את ניסוח החוק שעל פיו יבוצע השינוי בבדיקות. ככל הנראה יושלם ההליך כולו עוד לפני סוף השנה.

 

נוהל הבדיקה החדש, המותאם לתקינה האירופית, יחליף את שיטת הבדיקה הישנה, שבה הועלו כלי רכב על דינמומטר והורצו על גבי הגלילים במהירויות שונות, כדי לבדוק את רמת הזיהום הנפלטת מהם. הנתונים הוצלבו מול נתוני פליטת זיהום ממוצעים לכל כלי הרכב (לפי שנות ייצור והספק המנוע - עד 200 כוחות סוס ומעל זה‭.(‬

 

אלא ששיטת הבדיקה הזו, התברר, אינה אפשרית לכלי רכב חדשים המצויידים במערכות בטיחות מתקדמות כמו בקרת יציבות (ESC) או משיכה (ASR). בעקבות זאת, הפיץ משרד התחבורה עוד באפריל 2008 לכל מכוני הרישוי הוראת נוהל, לפיהן יש לבצע את בדיקות הזיהום לכלי רכב חדשים ב"האצה חופשית‭:"‬ כלי הרכב אינם מועלים עוד לדינמומטר כדי להריץ את המנוע, והבדיקה נערכת כשתיבת ההילוכים משולבת למצב סרק (ניוטרל) וסיבובי המנוע מועלים באמצעות לחיצה על דוושת המצערת, כפי שנעשה במכוניות בעלות מנוע בנזין.

 

עם זאת, גם כיום ממשיכים להצליב את נתוני פליטת המזהמים מול ממוצע אחיד לכל קבוצת שנתונים ונפחי מנוע.

 

בנוהל הבדיקה החדש, תימשך הבדיקה במצב של האצה חופשית, אבל נתוני הפליטה יוצלבו מול נתוני יצרנית הרכב לכל דגם. לגבי כלי רכב מיושנים, שלהם אין נתוני יצרנית, יוצלבו נתוני הבדיקה מול נתוני ערך הפליטה המירבי של מזהמים שנקבע בתקינה האירופית.

 

במכוני הרישוי נאגרים בימים אלה נתוני היצרניות על רמות הזיהום המותרות לכל דגם. הבדיקות בכלי רכב שבהם לא מותקנות מערכות הבטיחות מתקדמות, יוסיפו להיערך על גבי דינמומטר, כל עוד לא אושר הנוהל החדש בכנסת.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יותר קשה בטסט? רכב דיזל (אילוסטרציה)
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים