המבחן הראשון של שר התחבורה
"אלא אם חקרה מועצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומצאה הוכחות כי המנכ"ל חשוד במעשים לא-חוקיים או לא-ראויים, הרי שלהדחתו אין כל סיבה מקצועית ראויה". שחר הזלקורן תוהה על הסיבות האמיתיות לבקשה להדיח את מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים
הבורר: בימים הקרובים יתמודד שר התחבורה עם המבחן המשמעותי הראשון מאז נכנס לתפקיד - האם לקבל את המלצת מועצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להדיח את מנכ"ל הרשות? ביום שני אחר הצהריים, המליצה מועצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לשר התחבורה, ישראל כץ, להדיח מתפקידו את מנכ"ל הרשות, יאיר דורי. בהודעה שיצאה מלשכת השר, נאמר כי המנכ"ל יזומן בקרוב לשימוע, ולאחר מכן יחליט השר האם לקבל את המלצת המועצה. ההחלטה בעניין מנכ"ל הרשות מזמנת לכץ את מבחנו האמיתי הראשון כשר התחבורה: האם ישכיל להעמיד את האינטרס הציבורי מעל מאבקי כוח ואגו, או שמא ייכנע למשחקים פוליטיים לא-ראויים?
למרות שההמלצה להדיח את המנכ"ל מצויה על-פי חוק בתחום סמכותה של מועצת הרשות, נראה כי אין מאחוריה סיבות ראויות, ותוצאתה עלולה להיות פגיעה ברורה באינטרס הציבורי. ההסבר שנמסר היום (ד') ל-ynet מטעם המועצה, אינו מספק תשובות אמיתיות לשאלה בדבר הסיבה להדחה: "ההחלטה להמליץ לשר התחבורה לסיים את תפקידו של המנכ"ל, התקבלה על-רקע כשלים בתפקודו של המנכ"ל".
שר התחבורה, ישראל כץ: האם ידיח את מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים? (צילום: גיל יוחנן)
אילו כשלים בדיוק מצאה מועצת הרשות בתפקודו של המנכ"ל? לא ברור, ומועצת הרשות אינה מוכנה להרחיב בנושא. ובעניין זה יש לציין כי אלא אם חקרה מועצת הרשות ומצאה הוכחות כי המנכ"ל חשוד במעשים לא-חוקיים או לא-ראויים, הרי שלהדחתו אין כל סיבה מקצועית ראויה. למעשה, אין כנראה כל קשר בין המאבק בתאונות הדרכים וההחלטה להדיח את דורי.
המתח הבלתי נסבל
בכירים ברשות ובמשרד התחבורה, יודעים לספר כי בין יו"ר המועצה, זיווה פתיר, והמנכ"ל שורר מזה תקופה ארוכה "מתח בלתי נסבל". בכירים בשני הגופים אומרים ל-ynet כי דורי ופתיר כלל לא הסתירו את סלידתם אחד מהאחר, ולכך הייתה השפעה ברורה על עבודת הרשות מול המועצה האחראית עליה. אלא שסלידה אישית אינה עילה להדחה. גם טענות שונות שהועלו בחודשים האחרונים נגד המנכ"ל - כמו למשל, נטייתו לכאורה לקבל החלטות באופן שרירותי או יהיר - אינן יכולות להוות סיבה מספקת להדחתו.למעשה, בחינת התנהלות הרשות בחודשים האחרונים מעמידה בסימן שאלה דווקא את תפקודה של מועצת הרשות. מאז אוגוסט 2008 נאבקת הרשות - בהובלת המנכ"ל - בקיצוץ של 200 מיליון שקל מתקציבה לשנת 2009. אלא שלכל אורך המאבק, לא נשמע קולם של חברי מועצת הרשות, ולו פעם אחת. כל חברי המועצה - ללא יוצא מהכלל - נותרו באלמוניותם הנוחה, ונמנעו מלמתוח ביקורת נגד הקיצוץ או הממשלה שאישרה אותו. גם נגד חוק הרשות, שאושר ב-2005 והפך את הרשות לגוף חלש וכמעט נטול סמכות, לא השכילו חברי מועצת הרשות לצאת במאבק ציבורי ראוי.
המגרש של שר התחבורה
וכך עוברת ההחלטה אל מגרשו של שר התחבורה. מול עיניו צריכה לעמוד שאלה אחת, ואחת בלבד: כיצד תתרום הדחתו של מנכ"ל הרשות למאבק בתאונות הדרכים. התשובה לכך היא ברורה וחד-משמעית. לא רק שהדחתו לא תועיל במאומה, הרי שהיא יכולה רק להזיק ולפגוע באינטרס הציבורי. הסיבה לכך פשוטה. דורי הוא מנהלה השני של הרשות מאז החלה הקמתה במתכונת החדשה, לפני כשנתיים וחצי בלבד. החלפה תכופה של מנהלים, תערער את היציבות של הרשות, ובכך תפגע בתפקודה וביכולתה לנהל את המאבק בתאונות.
ולכן, טוב יעשה השר אם יידחה בתקיפות את המלצת מועצת הרשות, ויורה לחבריה להפסיק את מאבקי הכוח שהיא מנהלת מול המנכ"ל. יתרה מכך, על השר לשאול את עצמו איך יראה הציבור את הדחת מנכ"ל הרשות, דווקא בעת שבה נרשמת ירידה של כ-20% במספר ההרוגים בתאונות דרכים. אמנם אין לייחס את הירידה באופן בלעדי לפעילות הרשות - אך גם אין זה סביר שדווקא בעת הזו, יוחלט להדיח את מנהלו של הגוף המרכז את המאבק בתאונות הדרכים.