הרשות: מהירות מופרזת היא סיבה עיקרית לתאונות
נתונים שמפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאשרים את מה שטוענת המשטרה זה זמן רב - מהירות מופרזת אחראית לחלק ניכר מהתאונות. ראש אגף תנועה: "המהירות מהווה 60% מהתאונות"
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים קובעת: מהירות מופרזת היא הסיבה לחלק ניכר מכל תאונות הדרכים. בדו"ח שנתי המנתח מגמות בתאונות הדרכים בישראל, קובעת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כי מהירות מופרזת היא סיבה עיקרית לתאונות. ברשות מציינים כי מלבד תאונות שבהן מבצע אחד הנהגים עבירת מהירות, ניתן להניח כי מהירות היא גורם עיקרי גם בתאונות הנגרמות בגלל סיבות אחרות, כמו למשל סטייה מנתיב או אי מתן זכות קדימה.
ברשות מסבירים כי כאשר נהג מאבד שליטה במכונית, מבצע עקיפה לא בטוחה, או אינו מציית לתמרור או רמזור, יש יסוד סביר להניח כי הסיבה הישירה לכך היא מהירות נהיגה מופרזת. בכל המקרים, מציינים ברשות, "עלולים להיות מצבים בהם מהירות גבוהה מדי לא אפשרה לנהגים להספיק לבלום, או שהניעה אותם לקבל החלטה לנסות ולהשלים את חציית הצומת בגלל החשש שלא יספיקו לבלום".
הרשות: 53% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונה קטלנית ב-2008, ביצעו עבירה
על-פי נתוני אגף התנועה, המופיעים בדו"ח, בשנת 2008 רשמה המשטרה כ-217 אלף דו"חות בגין מהירות מופרזת. העבירה שזכתה למספר הדו"חות הגבוה ביותר, היא אי-חגירת חגורת בטיחות: 242 אלף דו"חות ניתנו לנהגים בשנה שעברה. בסך הכל, רשמה המשטרה כ-1.27 מיליון דו"חות ב-2008 - עלייה של כמעט 20% ביחס לשנת 2007. כדאי להזכיר כי ב-2010, מתוכנן לצאת לדרך פרויקט אכיפה דיגיטלית, במסגרתו יותקנו 300 מצלמות אכיפה דיגיטליות חדשות, מהן 200 מצלמות מהירות ו-100 מצלמות רמזור.
אחד מכל ארבעה נהגים
מנתונים שמפרסמת הרשות, עולה כי ל-53% מהנהגים שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות ב-2008 מיוחסת עבירת תנועה בעת ביצוע התאונה. ל-26% מהנהגים שביצעו עבירה בזמן התאונה, יוחסה עבירת מהירות מופרזת. אלא שברשות אומרים כי שיעור זה נמוך משמעותית מהנתון האמיתי, וזאת בגלל שמהירות היא גורם ישיר לביצוען של עבירות אחרות.
כך למשל, ברשות קושרים את עבירת הסטייה מנתיב לעבירות מהירות: "עבירה אחרת בשכיחות גבוהה היא סטייה מנתיב, שנרשמה ל-44 נהגים (מתוך 275 נהגים שלהם יוחס ביצוע עבירה הזמן התאונה, ש.ה). לדעתנו, בחלק מהמקרים שבהם נרשמה סטייה מנתיב כעבירה שגרמה לתאונה הקטלנית, מהירות מופרזת בנסיבות המקרה עלולה להיות גורם נוסף המעורב ביצירת מצב הסטייה מהנתיב ובגרימת התאונה, וכן בהחמרת תוצאותיה".
ראוי לציין כי באגף התנועה שותפים לדעת הרשות, וסבורים כי עבירות מהירות גורמות לחלק ניכר מתאונות הדרכים. כך התבטא לאחרונה ראש אגף התנועה, ניצב אבי בן-חמו, בוועדת הכלכלה בכנסת: "העמדה המקצועית היא, שמהירות היא אחד הגורמים המובילים בתאונות דרכים... אגב, גם אם התאונה נובעת מסיבות של סטייה מנתיב או מסיבות של הסחת דעת או מכל סיבה אחרת, היא עדיין משולבת בנושא של המהירות והתוצאה שלה היא קטלנית... לדעתי, המהירות מהווה 60% מהתאונות".
נהגים צעירים נוהגים למהר
עוד מציינים ברשות, כי ביצוע עבירות תנועה נפוץ במיוחד בקרב נהגים צעירים. על-פי נתוני הרשות, ב-71% מהתאונות הקטלניות שבהן היו מעורבים נהגים שגילם עד 24, יוחסה לנהג הצעיר עבירת תנועה בזמן התאונה. זאת, לעומת שיעור של 45% בתאונות קטלניות שבהן היו מעורבים נהגים בגילאי 25 עד 64.ברשות מוסיפים כי עבירת המהירות שכיחה במיוחד בקרב נהגים צעירים, שמעורבותם בתאונות גבוהה מחלקם היחסי באוכלוסיית הנהגים. "שכיחותה של עבירת המהירות המופרזת כגורם לתאונות קטלניות וקשות, גבוהה יותר אצל נהגים צעירים מאשר אצל נהגים מבוגרים: מהירות מופרזת נרשמה כגורם המעורב ב-33% מכלל התאונות הקטלניות שבהם היו מעורבים נהגים שגילם עד 24, לעומת 7% בלבד אצל נהגים שגילם 25 עד 64".
יש לציין כי יש מי שאינו מסכים עם קביעותיהם של אנשי הרשות ואגף התנועה. מומחי תחבורה בכירים סבורים כי חלקה האמיתי של עבירת המהירות נמוך מכפי שמציגים נתוני המשטרה. לשיטתם, חלק ניכר מעבירות המהירות נובע מ"מהירות מופרזת ביחס לתנאי הדרך". עבירה זו כמעט בלתי אפשרית לאכיפה, והסיבה לה יכולה להיות אחת מני רבות, כמו למשל תשתית לקויה, שיקול דעת מוטעה מצד הנהג או תנאי מזג אוויר.