ג'נרל מוטורס החדשה יצאה מפשיטת רגל
החברה החדשה, בבעלות ממשלתית, יצאה מהליך פשיטת הרגל והשאירה מאחוריה את הנכסים הבעייתיים. האם הדרך החדשה תהיה מוצלחת יותר?
ג'נרל מוטורס חדשה הגיחה מפשיטת רגל ביום שישי - מהר בהרבה מכפי שהעריכו מומחים בתעשייה. החברה החדשה קטנה וצנועה יותר, ותנסה להצליח איפה ש-GM הישנה נכשלה: החזרת הלקוחות לאולמות התצוגה.
פשיטת הרגל של GM ארכה 40 יום בלבד, והסתיימה באישור עסקה למכירת נכסיה הטובים של החברה ל-GM החדשה, חברה הנמצאת בבעלות ממשלתית. ההתפתחות, שמגיעה לאחר שקרייזלר החדשה הגיחה מהליך דומה, מייצגת ניצחון לממשל אובמה ולמחוייבותו לשמור על מקומות העבודה ויצרניות הרכב האמריקניות. בו זמנית, הממשל גם לוקח סיכון משמעותי - לאחר שהשקיע כ-60 מיליארד דולר ב-GM, סכום שלפי ההערכות לא יצליח לקבל חזרה.
ג'נרל מוטורס יוצאת לדרך חדשה (צילום:AP)
לטענת אנליסטים, התערבות הממשל האמריקני נתנה ל-GM הזדמנות חדשה ואיפשרה לה לקצץ משמעותית את חובותיה, אך לא פתרה את הבעיות העיקריות: מצב הכלכלה האמריקנית והירידה העקבית בנתח השוק של היצרנית. "לא הייתי קורא לה באמת 'GM חדשה', זו רק GM קטנה יותר. זה תיאור מדויק יותר. יש להם עדיין עוד הרבה משוכות לעבור", אומר מירקו מיקליק, אנליסט בבנק אמריקני. "נכון לעכשיו, הם במצב הישרדות".
מנכ"ל היצרנית, פריץ הנדרסון, אמר שהחברה תצמצם את היקף ההנהלה ב-35%, תבצע החלטות מהר יותר ותיפטר מהבירוקרטיה שמבקריה רואים כאחד הגורמים העיקריים לנפילתה. כמו כן, ג'נרל מוטורס תפטר 20% מעובדי הצווארון הלבן - כ-6,000 עובדים. "כל מי שקשור ב-GM חייב להיות מוכן להשתנות - ומהר", אמר הנדרסון. לדבריו, עלות כוח האדם של GM החדשה עומד בתחרות מול טויוטה.
החברה החדשה תכלול ארבעה מותגים בלבד - GMC, קאדילק, ביואיק ושברולט. מותג האמר עשוי להימכר לסינים (ואם לא, ייסגר), סאאב הופרדה לחברה עצמאית בתמיכת קוניגסג השוודית, ואילו אופל תעבור ככל הנראה לבעלות מגנה שטייר. והנכסים המפסידים של GM? הם נקראים מעתה Motors Liquidation Co, ויישארו בהליך פשיטת רגל, עד שיפורקו וייעלמו.