שתף קטע נבחר
 

לאן הולך הכסף? פירוט התקציב הדו-שנתי

התקציב הדו-שנתי הראשון בתולדות המדינה יאושר היום בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. בפועל, מורכב התקציב משני תקציבים שנתיים נפרדים, כדי למנוע מהמשרדים למצוא את עצמם בעוד שנה מול שוקת שבורה. להלן החלוקה הכללית של עוגת התקציב לשנתיים הקרובות

התקציב הדו-שנתי, הראשון בתולדות המדינה, יאושר היום (ד') בכנסת בקריאה שנייה ושלישית. הדיון ייפתח הבוקר, ויהיה קצר בהשוואה לחוק ההסדרים שהתקבל אתמול. בזמן המוקצב לכל סיעה לא ניתן לרדת לפרטים. רוב הח"כים בקושי מתמצאים אפילו במספרים הגדולים.

 

את רוב היום יגזלו ההצבעות בקריאה השניה על ההסתייגויות, שרובן לא רציניות - סדר גודל של העברות שקלים מפה לשם. ההצבעות יהיו בהתאם - לא רציניות, רובן אוטומטיות בהרמת והורדת ידיים, על סמך הניסיון, כדי לחסוך את זמני ההצבעה האלקטרונית, ולקצר את הדרך לקריאה השלישית הקובעת. אין טעם לנהוג אחרת כשסוף המשחק ידוע מראש, בעיקר אחרי הפגנות הכוח של האופוזיציה בחוק ההסדרים.

 

התקציב הוא רק מסגרת דו-שנתית. בפועל הוא מורכב משני תקציבים שנתיים נפרדים. ההפרדה נקבעה כדי למנוע מהמשרדים למצוא את עצמם בעוד שנה מול שוקת שבורה. החלטה של ועדת הכספים המעוגנת בחוק ההסדרים החדש תמנע העברות כספים משנה לשנה ללא אישור הוועדה, בנוסף לאישור האוצר. האישורים יינתנו רק במקרים חריגים ונחוצים.

 

באישור התקציב ירווח למשרדים בקבלת מסגרת הוצאה חוקית ל-2009 גדולה מזו שעמדה לרשותם בפועל מראשית השנה. הם פעלו בדוחק על מנות חודשיות של תקציב 2008, שמסגרתו קטנה משמעותית מזו שיקבלו עתה. המנה החודשית עמדה רק על 1/12 של תקציב הפעולות, שהוא קטן לעומת התקציב הכולל. בנוסף, מסגרת ההוצאה הכוללת גדלה השנה בכ-3% לעומת אשתקד (במקום ב-1.7% כבשנים קודמות).

 

להלן החלוקה הכללית של עוגת תקציבי 2009/10 זה מול זה, כשירות לקורא, ואולי גם לחברי הכנסת לפני ההצבעות - שידעו לפחות מי מקבל כמה ומתי, לפני שיבואו בטענות.

 

 


התקציב הדו-שנתי (במיליוני שקלים, מעוגל)

התקציב הדו-שנתי (במיליוני שקלים, מעוגל)
הנושא ההוצאה ב-2009 ההוצאה ב-2010
סך כולל 316,653 325,287

התקציב הרגיל

225,234 234,195
     
פירעון חובות ואשראי 111,416 114,785
תשלום חובות 75,766 76,768
סבסוד אשראי (ריבית ועמלות) 35,650 38,017
     
ממשל ומנהל 34,044 33,355
נשיא המדינה 37 38
הכנסת * 487 496
חברי הממשלה 94 110
משרד ראש הממשלה 1,770 1,866
משרד האוצר 1,590 1,662
משרד הפנים 349 282
רשות האוכלוסין וההגירה 225 365
המשרד לביטחון פנים 8,573 9,507
משרד המשפטים 2,073 2,190
משרד החוץ 1,395 1,658
המשרד להגנת הסביבה 200 213
משרד המדע, התרבות והספורט 799 869
משרד מבקר המדינה ** 237 266
המועצה הלאומית לביטחון 28 32
גמלאות ופיצויים 11,592 10,221
מימון מפלגות 124 126
הוצאות שונות 4,471 3,455
     
ביטחון 46,255 49,159
משרד הביטחון וצה"ל 46,040 48,885
הוצאות חירום אזרחיות 125 183
תיאום הפעולות בשטחים 90 91
תמיכה ברשויות מקומיות 3,344 2,936
     
כלכלה ומשק 7,415 7,648
משרד החקלאות ופיתוח הכפר 638 728
משרד התשתיות הלאומיות 82 102
הוועדה לאנרגיה אטומית 148 148
משרד התמ"ת 1,886 2,197
משרד התיירות 247 349
תמיכות בענפי משק 1,506 1,225
משרד התקשורת 50 53
משרד התחבורה 410 402
הרשות למים וביוב 134 123
מענקי בינוי ושיכון 2,071 2,042
המרכז למיפוי ישראל 69 68
רשויות פיקוח 175 175
     
שירותי חברה ורווחה 93,785 98,040
משרד החינוך 30,312 32,419
ההשכלה הגבוהה 6,450 6,865
משרד הרווחה 3,926 4,159
משרד הבריאות 16,126 18,145
משרד הבינוי והשיכון 202 208
המשרד לקליטת העלייה 1,271 1,194
השלמת הקצבות הביטוח הלאומי 28,030 27,184
תמיכות שונות 3,514 3,649
תגמולים לנכי רדיפות הנאצים 2,426 2,621
סיוע לחיילים משוחררים 1,521 1,570
נציבות שוויון זכויות למוגבלים 8 7
     
תקציב פיתוח והשקעות 31,105 28,650
תקציב הפיתוח 15,553 14,325
     
השקעות בממשל ומינהל 541 676
דיור ממשלתי 35 35
משטרה ובתי סוהר 351 466
בתי משפט 112 119
אוצר 43 55
     
השקעות בשירותי חברה 2,993 2,653
חינוך 566 542
בריאות 300 276
שיכון 2,126 1,836
     
השקעות במשק ותשתיות 12,019 10,996
מפעלי מים והתפלה 1,025 1,270
פיתוח תעשייה 64 58
תיירות 162 149
פיתוח תחבורה 6,638 6,690
הוצאות פיתוח שונות 4,131 2,829
     
רזרבה כללית 4,743 5,041
     

* תקציב הכנסת מאושר בנפרד בוועדה משותפת (כנסת וכספים)

** תקציב מבקר המדינה מאושר בנפרד בוועדת הכספים

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ימים סוערים במליאה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים