חובת חבישת הקסדה - לדיון נוסף ומכריע
הממשלה שוב תדון בשינוי חוק הקסדה, המבקש לאפשר לרוכבים שלא להשתמש בה בכל עת. שר התחבורה, ישראל כץ, תומך בשינוי לו התנגד קודמו בתפקיד, שאול מופז. אור ירוק: הקסדה צריכה להשאר על ראשי הרוכבים
האם קסדת האופניים תרד סופית מראשי הרוכבים? ביום א' הקרוב, תדון ועדת השרים לענייני חקיקה בהצעת חוק של ח"כ שלי יחימוביץ', לפיה תצומצם חובת חבישת הקסדה לרוכבי אופניים. בעבר כבר דחתה הוועדה את הצעת החוק של יחימוביץ', אך לאור שינוי עמדת משרד התחבורה - התומך כעת בהצעת החוק - תדון הוועדה בערר שהוגש לאחרונה. על-פי הערכות במערכת הפוליטית, ההצבעה בעניין הצעת החוק תהיה צמודה, ולראשונה יתכן כי יהיה רוב לתומכים בביטול חובת חבישת הקסדה. בהצבעה האחרונה שנערכה בעניין בוועדה, נדחתה ההצעה ברוב של שמונה מול שבעה תומכים.
בשבועות האחרונים ערכו גופים התומכים בהצעת החוק פגישות הכנה עם כמה מחברי הוועדה, במטרה להבטיח את תמיכתם בשינוי המוצע. את ההתנגדות להצעתה של יחימוביץ' מוביל יוזם "חוק הקסדה", השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, המתנגד בתוקף לכל צמצום בחובת חבישת הקסדה.
ל-ynet נודע כי ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, נפגש עם ארדן, במטרה לשכנעו לשנות את עמדתו. חולדאי ועיריית תל-אביב טענו בעבר כי החוק של ארדן מונע את יישומו של פרויקט השכרת אופניים, בגלל הסרבול הכרוך בחיובם של הרוכבים לחבוש קסדה.
האם חוק הקסדה מעכב פרויקטים של השכרת אופניים? (צילום: באדיבות עיריית תל-אביב)
על-פי הערכות, ארדן אינו צפוי לשנות את עמדתו, וימשיך להתנגד לצמצום חוק הקסדה. אלא שתמיכתו של שר התחבורה, ישראל כץ - והלחץ שהפעילו לאחרונה ארגוני רוכבים - עשויה להביא מספר שרים החברים בוועדה לשנות את עמדתם, ולתמוך בהצעתה של יחימוביץ'.
בעד: יקטין השימוש במכוניות
כיום, על-פי החוק שיזם ארדן ואושר בכנסת לפני שנתיים, מחוייבים רוכבי אופניים לחבוש קסדה בכל רכיבה. על-פי הצעת החוק של יחימוביץ' יצומצם החוק, וחובת חבישת קסדה תחול רק על ילדים, ובוגרים הרוכבים בכבישים בינעירוניים או בזמן רכיבה ספורטיבית. הצעת חוק דומה לזו של יחימוביץ' הוגשה על-ידי יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, ח"כ דב חנין, שגם יזם הצעת חוק לעידוד תחבורת אופניים באמצעות תמריצי מס, הרחבת תשתיות ושילוב בתחבורה ציבורית.
את הרוח הגבית להצעת החוק של יחימוביץ' מספק שר התחבורה, ישראל כץ, שתומך בצמצום חובת חבישת הקסדה. בכך, משנה כץ את העמדה שקבע קודמו, שאול מופז, שהתנגד נחרצות. במשרד התחבורה הסבירו כי השינוי בעמדתם נובע מרצונו של השר לעודד תחבורת אופניים, כחלופה משמעותית לשימוש בכלי רכב פרטיים. עוד הסבירו כי החוק הקיים מערים מכשולים בדרכם של פרויקטים להשכרת אופניים בערים הגדולות - כמו זה המתוכנן בתל-אביב.
נגד: קסדה שומרת על הרוכב
להתנגדותו של ארדן לצמצום חוק הקסדה מצטרפים ארגוני בטיחות שונים, ובהם עמותת אור ירוק וארגון הבטיחות "בטרם". המתנגדים טוענים כי מחקרים בכל העולם הוכיחו כי חבישת קסדה מצמצמת משמעותית את סיכויי ההיפגעות של רוכבים, ומפחיתה את חומרת הפציעות בתאונות אופניים. לאחרונה אף פנה ארגון "בטרם" לשר התחבורה, בבקשה כי יתנגד להצעת החוק של יחימוביץ'.
יש לציין כי חוק הקסדה של ארדן עדיין לא נאכף כראוי, למרות שאושר בקריאות שנייה ושלישית לפני שנתיים. הסיבה: משרד התחבורה מתעכב בהבאת התקנות הרלוונטיות לאישור ועדת הכלכלה - ובלעדיהן, החוק נותר חסר משמעות. אלא שלמרות זאת, פרויקטים להשכרת אופניים אינם מיושמים, לאור חששן של העיריות המעורבות מההשלכות את תחילת אכיפה בעניין הקסדה.
- חושבים שאין צורך בקסדה בכל רכיבה? הצביעו בעד. חושבים שיש צורך בקסדה בכל סוג רכיבה? הצביעו נגד.