הביטול שאינו נגמר
הרב עמאר הודיע כי כל ביטולי הגיור ינותבו לפתחו בערעורים בבית הדין הרבני הגדול ואף הצליח להציל גיור שבוטל. רבקה לוביץ' סבורה שמדובר בפתרון מקומי בלבד וממליצה להורים שגיירו ילדים: שימרו את התמונות מבר המצווה ואת הדרשה, עוד תצטרכו להראותם לרשמי הנישואין
מדובר בגבר שהתגייר בהיותו קטן ביחד עם אמו. הבחור גדל ונהיה לאיש ובא להירשם לנישואין כדת משה וישראל. רושם הנישואין בחיפה לא התרשם ממנו, ולא הסתפק בתעודת הגיור שהוא המציא לו, אלא שלח אותו לבדיקה מעמיקה בבית הדין הרבני בחיפה. שם החליטו כי מאחר שהוא לא שומר מצוות – יש לבטל את גיורו. יצוין כי ההלכה אמנם קובעת כי מי שגויר בהיותו קטן יכול למחות בהגיעו לגיל מצוות, אולם ההלכה לא ציינה כי עד סוף ימיו של מי שהתגייר כקטן ניתן לרדוף אותו, לתשאל אותו, לתחקר אותו ולרדת לחייו בניסיון לבטל את גיורו.
ההלכה קובעת כי האדם עצמו יכול לבטל את גיורו אם יצהיר בגיל מצוות כי אינו מעוניין בדת היהודית וכי היא נכפתה עליו. לא שמענו מעולם בהלכה היהודית כי בית דין קרא לאדם, עשור לאחר בר המצווה שלו, ומחה בשבילו על הגיור או בטל לו גיור בניגוד לרצונו.
זה לא נגמר
הרב עמאר הודיע לאחרונה כי כל ביטולי הגיור ינותבו לפתחו בערעורים בבית הדין הרבני הגדול. והנה במקרה הזה הצליח הרב עמאר להציל את הבחור המסכן. אבל מה הואילו חכמים בתקנתם? ראשית, מדובר בפתרון מקומי בלבד. נפתרה הבעיה של איש אחד במדינת ישראל. אז מה? מאחר שפסקי דין של בית הדין הגדול אינם מחייבים את בתי הדין האזוריים כתקדימים, אין כל משמעות לקביעה של הרב עמאר וחבריו לגבי גרים אחרים המבקשים להינשא ופוגשים ברושמי נישואין אגרסיביים המבקשים לשלול מהם את יהדותם. אני אפילו בספק אם הקביעה לגבי יהדותו תעמוד במבחן לאותו אדם אם חלילה יצטרך שוב את שירותם של בית הדין הרבני וייפול על רב פוגעני המחפש לבטל גיורים.שנית, עד מתי יכול הרב עמאר להיות הפוסק האחרון של הערעורים? רק כל זמן שישב על הכסא של נשיא בית הדין הגדול. נו באמת... זה הרי לא יהיה לעד. אחרים בבית הדין הרבני מחכים בכיליון עיניים להמשיך את הקו הפוגעני נגד גרים. המחנה הפוגעני גדול וחזק מן המחנה המתון. ותורם יגיע.
שלישית, הדרך בה הרב עמאר וחבריו להרכב תיחקרו את האיש מלמדת על עמדה שאיננה חד משמעית לגבי השאלה העקרונית האם ניתן לבטל גיור של מי שלא מחה באופן אקטיבי בבית הדין. טענתם היא, במילים אחרות, כי גם אם בית הדין האזורי בחיפה מצא שהאיש לא קיים מצוות הרי שהם, בבית הדין הגדול, מצאו שהוא כן קיים מצוות. נשארנו עומדים באותו מקום שהיינו. שיש לבדוק את ההיסטוריה של כל מי שגויר כקטין ולברר אם הוא שמר מצוות, ערך בר מצווה, הניח תפילין ולמד לקרוא בתורה אצל תלמיד חכם. הרב עמר לא קבע בפסק דינו, כפי שהיה צריך לקבוע, כי כל עוד לא שמענו שהאיש הזה פנה באופן אקטיבי לבית הדין ובקש לבטל את גיורו – גיורו עומד לעד.
רביעית, הרב עמאר לא קבע מסמרות בפסק הדין, כפי שהיה צריך לקבוע, כי אל להם לרושמי הנישואין לשלוח אדם אשר בידו תעודת גיור מוכרת על ידי הרבנות הראשית לישראל לבדיקת כשרות הגיור. הוא לא קבע בפסק דינו, כפי שהיה צריך לקבוע, כי תישאול, תיחקור, העלאת ספקות וכו' על גר שמופיע להינשא כדת משה וישראל, אינו תפקידו של רושם הנישואין כלל וכלל. כל זמן שהדברים הללו לא יהיו ברורים ומפורשים – נהיה עדים לעוד ועוד סיפורים על התעללות בגרים.
ובינתיים, מי שגייר ילד או ילדה קטנים – שימרו את התמונות מבר המצווה, אם צילמתם לא בשבת, הכינו מכתב מהרב שלימד אותו, שימרו עותק של הדרשה והיו שם לתמוך בו כשרושמי הנישואין יעלו ספקות לגבי הגיור שלו.
רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית, העובדת ב"מרכז צדק לנשים", טל': 02-5664390