במקדונלד'ס ובקדבורי עוברים לביצי חופש. וכאן?
במרקס אנד ספנסר, בקדבורי, בסיינסברי'ז ואפילו בפרלמנטים האירופי והבריטי עוברים באיטיות אך בנחישות לביצי חופש, שהוטלו על-ידי תרנגולות שלא גודלו בלולי סוללה. תופעה
נראה שאירופה צועדת לעבר ביצי חופש, וארה"ב בעקבותיה. הצעידה היא איטית אבל בטוחה. הידעתם ש-90% מהביצים במסעדות מקדונלדס האירופית הן ביצי חופש, ועד סוף 2010 יוחלפו כל הביצים במאכלי הרשת בביצי חופש? או שסיינסברי, רשת הסופרמרקטים הגדולה בבריטניה, הורידה את הביצים "הרגילות" ממדפיה ותמכור רק ביצי חופש בכל מוצריה החל מ-2012? ומה המשותף למרקס אנד ספנסר, קדבורי, סאבוויי, ברגר קינג האמריקנית וסניפי איקיאה בבלגיה? כולם נמצאים בשלב זה או אחר של סילוק ביצי כלובים והחלפתן בביצי חופש.
הסיבה היא שהקמפיינים של PETA וארגונים דומים מפעפעים לתודעת בעלי התודעה. יותר ויותר צרכנים בעולם מסרבים לאכול חביתות ואפילו איטריות ועוגות העשויות מביצים תעשייתיות שהוטלו בכלובי סוללה צפופים.
בריטניה: "השף העירום" ממובילי הקמפיין
לפי הגרדיאן הבריטי, כמעט 38% מהביצים הנמכרות בבריטניה מגיעות כעת מתרנגולות שאינן מגודלות בכלובים צפופים. לפי נתונים אחרים מדובר על 61% מהביצים בממלכה.
כמעט כל הביצים ברשת מקדונלד'ס בבריטניה הן ביצי חופש, כמו גם במסעדות הרשת באירופה, והבריטים אף התחייבו לנקות כליל את הרשת מביצים לא חופשיות עד 2010.
מובילי הקמפיין נגד החזקת מטילות בכלובים בבריטניה הם השפים יו פארנלי-וויטינגסטאל וג'יימי אוליבר (“השף העירום"), שהציגו את הנושא בתוכניות בישול בהנחייתם בערוץ 4 הבריטי. השניים הציגו בתוכניתם צילומי התעללות מלולי-כלובים, וקראו לציבור להחרים ביצי כלוב. בעקבות החשיפה הטלוויזיונית נרשמה עלייה בביקוש לביצי חופש בבריטניה, וכמה מהלולנים אף פירקו את הכלובים הישנים ועברו למרעה חופשי.
בנוסף,27 רשויות מקומיות בבריטניה עברו בשנים האחרונות לביצי חופש - כולל קייטרינג לעובדי העירייה, ארוחות בבתי-ספר ובמוסדות סיעודיים.
הלחץ הצרכני לא פסח על יצרניות מזון, מסעדות ורשתות סופרמרקטים אחרות. מרקס אנד ספנסר היתה הרשת הגדולה הראשונה שהורידה ביצי-כלוב ממדפיה, ואף הבטיחה להשתמש בביצי חופש גם בארוחות המוכנות ובמוצרי המזון הנמכרים תחת המותג שלה. סיינסברי'ז, רשת הסופרמרקטים הגדולה בבריטניה, עוברת בהדרגה גם היא לביצי חופש. בפברואר 2009 הורידה את ביצי הכלוב מהמדפים, ומוכרת אך ורק ביצי חופש. לפי הצהרתה, עד 2012 תפסיק למכור גם מוצרים העושים ביצי-כלוב, מה שאומר שטבעול, שמייצרת את תחליפי הבשר של מותג סיינסברי'ז - מה שאומר שהחברה הישראלית תיאלץ לעבור לשימוש בביצי חופש אם ירצו להמשיך לעבוד איתם.
קו-אופ בריטניה מוכרת רק ביצי-חופש ותעבור לשימוש בהן בכל מוצרי המותג המכילים ביצים עד סוף 2010.
מוריסונס כל הביצים הנמכרות תחת המותג של החברה יהיו ביצי חופש עד 2010.
סאבוויי בבריטניה ובאירלנד משתמשת רק בביצי-חופש בחביתות, והבטיחה לעבור בהדרגה לשימוש בביצי-חופש בכל מוצריה, כולל רטבים. גם המסעדות בסניפי מיקרוסופט בבריטניה ואולפני רשת סקאי הבריטית עברו להגיש ביצי חופש בלבד.
לאחרונה החליטה יצרנית הממתקים הגדולה בעולם, קדבורי להפחית את השימוש בביצי-כלוב במוצריה, כולל בביצת הקרם שוקולד שלה.
קדבורי אף זכתה בפרס "הביצה הטובה" המוענק על-ידי ארגון CIWF ("חמלה בחוואות העולמית"), על המעבר שלה לביצי חופש, פרס בו זכו גם המיונז הלמנ'ס של יוניליוור (יצרנית המזון השנייה בגודלה באירופה), סטארבאקס וסאבוויי.
אירופה - ביצי כלוב מורחקות מסופרמרקטים
האיחוד האירופי יקיא את הכלובים הללו מקרבו עד 2010. אולם במקביל למאבק החוקי, מתנהל באיחוד האירופי קמפיין בראשות הארגון CIWF שקורא לחרם צרכני על רשתות סופרמרקטים ומסעדות המגישות ביצי כלוב, ואף על יצרני מזון המשתמשים בביצי כלוב כחומר גלם.
השלב הראשון בקמפיין התמקד במכירות הביצים למגזר הפרטי ונחל הצלחה: כבר ב-2004 הגיע נתח המכירות של ביצי חופש לקרוב למחצית המכירות הקמעונאיות של ביצים בהולנד, שוודיה ודנמרק ולכרבע השוק הקמעונאי בגרמניה ובאוסטריה, ומגמת העלייה במכירת הביצים היקרות יותר הללו נמשכת, חרף המשבר הכלכלי.
90% מהביצים בסניפי מקדונלד'ס במדינות האיחוד האירופי, מקורן בלולי חופש - ועד סוף 2010 - כל הביצים יוחלפו. כל המסעדות בסניפי גוגל באירופה (שם גם מעודדים נסיעות ב"פריוס") עברו כבר לפני שלוש שנים לביצי חופש. הקפיטריות של הפרלמנט האירופי ושל הפרלמנט הבריטי - גם הן מגישות ביצי חופש בלבד.
גם בסופר מרקטים האירופים ניכרת מגמה של הרחקת ביצי כלוב. בסופרמרקטים באוסטריה ובהולנד מכירת ביצי כלוב אסורה. בקו-אופ איטליה, רשת הסופרמרקטים הגדולה באיטליה, מוכרים ביצי-חופש בלבד במותג הביצים הפרטי של הרשת, ומשתמשים רק בביצי-חופש במוצרים של המותג המכילים ביצים.
בבלגיה רשתות רבות חדלו ממכירת ביצי כלוב, כמו גם רשת המסעדות סודסקו ומסעדות איקאה בבלגיה, שמגישות ביצי-חופש בלבד בארוחות בוקר וארוחות קרות.
ארה"ב: יותר טרנד ממציאות
בשנים האחרונות מתנהל גם בארה"ב קמפיין ציבורי עיקש לשיפור תנאיהן של תרנגולות בתעשיית הביצים, שמובילים ארגונים לרווחת בעלי-חיים.
בסתיו שעבר, מדינת קליפורניה העבירה תקנה לפיה על כל החקלאים המגדלים בעלי חיים לאפשר להם לשכון במרחב בו יוכלו לעמוד, להסתובב ולמתוח את איבריהם. במשאל עם שנערך בנובמבר, אנשי קליפורניה הצביעו להוציא את לולי הסוללה מחוץ לחוק.
ומה קורה אצל קמעונאיות ויצרניות המזון ורשתות המזון המהיר? חברות ערכיות ובעלות עקרונות פעלו לחיטוא מוצריהן מביצי כלוב כבר מזמן. הול פודס הפסיקה למכור ביצים מלולי סוללה כבר ב-2005. בן אנד ג'ריס התחייבו להשתמש אך ורק בביצי חופש כבר ב-2006.
חברות פחות ערכיות כברגר קינג, התחייבה ל-2% ביצי חופש מקרב ביציה כבר במרס 2007, ועלתה מאז ל-5%. כך גם וונדיז, הארדיז וקארל ג'וניור, התחייבו בהצהרות פומביות להשתמש בביצי חופש. אבל לפי דו"חות אחרונים, 98 מתוך 100 ביצים המוגשות במסעדות אלה עדיין מופקות בלולי סוללה.
כי באמריקה, כמו באמריקה - טרנדים הוא שם המשחק. לפי מאמר שהתפרסם בחדשות תעשיית הקמעונות בארה"ב, בתחילת יולי, ביצי חופש הפכו לטרנד החם בקרב רשתות המזון המהיר בארה"ב. אבל למרות שגם הצרכנים וגם הקמעונאים הביעו תמיכה בביצי חופש, הם עדיין לא הפגינו אותה הלכה למעשה.
רד רובין, רשת המבורגרים, היא הרשת האמריקאית האחרונה לחרוט על דגלה את המעבר לביצי החופש. החברה הצהירה שלפחות שליש מביציה יהיו מהזן החופשי. עד סוף 2010 כל ביציה יהיו כאלה. אבל ממבט מדוקדק בתפריטה עולה כי רוב מנותיה אינן מאכלסות ביצים. כך שיש בכך יותר הצהרה מלטפת תדמית ממעשים.
מקדונלד'ס: חופש באירופה, פחות חופש באמריקה
ומה קורה במקדונלד'ס האמריקאית? כיצד יתכן שבאירופה היא הולכת ומתרוקנת מביצי הכלוב שלה ובארה"ב המצב שונה? בפגישת בעלי מניות של מקדונלדס שנערכה במאי האחרון, בעלי המניות נתבקשו להצביע על מהלך לקראת מעבר להגשת ביצי חופש בלבד. המהלך ניזום על-ידי PETA ו-HSUS, המחזיקות 101 ו-79 מן המניות של מקדונלד'ס.
95% מבעלי המניות הצביעו נגד. הם אוהבים את האג מקמאפין שלהם זול.
נראה שמעבר לביצי חופש טוב לתדמית של החברות והרשתות הללו, אבל עולה להן קצת יותר מדי.
ובכל זאת, התדמית מעל הכל. מקדונלד'ס הכריזה ביולי שהיא תשתתף בניסוי יחד עם ספקית הביצים העיקרית שלה קרגיל בע"מ, בשיתוף מדענים של ארגוני בעלי-חיים, חוקרים מפקולטות לחקלאות וממכוני מחקר וטרינריים ותזונתיים, שמטרתו ניהול מחקר מסחרי לפתרונות מגורים חלופיים לתרנגולות.
כרגע, הרשת משתמשת ב-3 מיליארד ביצים בשנה מכלובי סוללה, לפי פעילי בעלי חיים. לפי הפעילים, הרשת בארה"ב עושה כמיטב יכולתה שלא לאמץ מדיניות זו. מקדונלד'ס הכריזה שאם הניסוי יעלה יפה, עד 2011, כל הביצים באג-מקמאפינס ובפריטים אחרים מארוחת הבוקר שלה בארה"ב, יהיו ביצי חופש.
ומה קורה בארץ?
בישראל המגמה בראשיתה. מכירות הביצים האורגניות (שהן רק חלק מהביצים המיוצרות בלולים ללא כלובים) טיפסו ב-264% בין 2000 ל-2006. סקר שנערך במרס 2009 על-ידי מכון "מאגר מוחות" בראשות פרופ' יצחק כץ עבור העמותה למען חיות משק, מצא כי 67% מהציבור מעדיפים לרכוש ביצי חופש, שלא הוטלו בתנאי התעללות, ואף מוכנים לשלם יותר עבורן. לאחרונה פתחה העמותה בקמפיין בשיתוף מגזין "על השולחן", המעודד מסעדות לעבור לביצי חופש.
בימים אלו נערכת רפורמה בתעשיית הביצים בישראל, במסגרתה ייבנו מחדש רוב לולי התרנגולות. עמותת "אנונימוס" פתחה בקמפיין תחת הכותרת "ישראל יוצאת מהכלוב", הקורא לשר החקלאות לנצל את ההזדמנות להתאים את התעשייה הישראלית לסטנדרטים בינלאומיים של רווחת בעלי חיים, ולהקים בלולים החדשים ממשקי חופש, ללא כלובים. מיטב אמני ישראל התגייסו לקמפיין: אורנה בנאי, שי אביבי, שי גולדשטיין, ריקי בליך ולביא זיטנר הצטלמו בהתנדבות לסרטוני הסברה, וגדי סוקניק תרם את קולו לקריינות.