עברתם לשימוש בגז? זה יעלה לכם ביוקר
במסגרת רפורמת המיסוי הירוק - רשות המיסים תעלה מחודש אוקטובר את אגרת הרישוי לכלי רכב שהוסבו לגפ"מ ל-3,000 שקל. הסיבה לטענת האוצר: רמת הזיהום שלהם אינה שונה מהותית מזו של רכב מונע בבנזין
ברשות המיסים ממשיכים ללחוץ על הנהגים. אחרי השלמת רפורמת המיסוי הירוק, ושימון קופת האוצר ב-400 מיליון שקלים כתוצאה מעליית מס הקנייה, הגיע תורם של נהגים הסבו את מכוניתם לשימוש בגפ"מ (גז). בחודש אוקטובר תצמח אגרת הרישוי השנתית שהם נדרשים לשלם לכ-3,000 שקלים לשנה. מדובר בהעלאה של 146% לרכב בקבוצת רישוי 2 (מאזדה 3, פורד פוקוס, טויוטה קורולה), וכ-70% לרכב בקבוצת רישוי 4 (מאזדה 6, פורד מונדאו, טויוטה אוונסיס). העלאה זו, כך עולה מהמחיר הנוסף, תהפוך את השימוש בגז לפחות כדאי, עד לא כדאי כלל. בנוסף, מי שהשקיע כמה אלפי שקלים בערכת הסבה, וכעת יאלץ שלא לעשות בה שימוש, ייפגע קשות ממס בגין פעולה שביצע בעבר.
משרד התחבורה: "לא ידענו"
במשרד התחבורה טוענים כי לא ידעו על כוונת רשות המסים להעלות את האגרה, אך ראוי להזכיר כי כבר בינואר 2008 פורסמו כל ההמלצות הנוגעות לרפורמת המיסוי הירוק, ובכלל זאת העלאת אגרת הרישוי לרכבים המונעים בגפ"מ. זאת ועוד. בוועדה שקבעה את מתווה הרפורמה השתתפו נציגי משרד התחבורה, ובהם אף מנהל אגף הרישוי, אבנר פלור. ברשות המסים לעומת זאת, אומרים כי התוכנית אינה חדשה כלל ועיקר.
(צילום אילוסטרציה: AP)
"במסגרת הדו"ח למיסוי ירוק (שהוכן במאי 2007), המליצה הוועדה להעלות את האגרה לכלי רכב מונעים בגפ"מ. מסקנות הוועדה היו כי אין התאמה בין המיסוי הנמוך המוטל על הגפ"מ לכלי רכב, לבין הזיהום שכלי הרכב האלה פולטים. לאור זאת הוחלט להטיל אגרה עד 3,000 שקל", כך נכתב בדו"ח האוצר.
יש לציין כי כיום נעות על כבישי הארץ מעל 5,000 מכוניות שהוסבו לשימוש בגפ"מ ונרשמו כחוק במשרד התחבורה. אליהן יש להוסיף כ-3,000 מכוניות נוספות שהוסבו לשימוש בגז, ונמצאות בהליכי רישום ורישוי שונים, יחד עם עוד כאלף כלי רכב בהם בוצעו הסבות פירטיות. התקנת ערכת הסבה לגז עולה בין 8,000 ל- 9,000 שקל, והיא ניתנת להרכבה אצל חמישה מורשי ערכות הסבה. עוד כדאי להזכיר כי אחת הבעיות הגדולות של השימוש בגז, ולטענת רבים אחת הסיבות העיקריות לחוסר הפופולריות של הגפ"מ, היא הפריסה הדלילה של תחנות התדלוק המתאימות - רק 40 במספר בכל רחבי הארץ. מחירו הרשמי של ליטר בנזין הוא כ-6.5 שקלים, זאת לעומת כ-3 שקלים עבור ליטר גפ"מ. פערי המחיר נובעים ממיסוי נמוך בהרבה שגובה המדינה על הגפ"מ - כ-10% בלבד, לעומת כ-70% על בנזין וסולר.
יש להזכיר כי בדו"ח הוועדה למיסוי ירוק, נקבע כי למרות מחקרים בינלאומיים שמוכיחים כי רמת זיהום של רכב מונע גפ"מ נמוכה בממוצע ב-12% מזו של רכב מונע בבנזין, וב-39% מרכב מונע בדיזל, התועלת למשק מהסבת כלי רכב לגז תהיה שולית. בנוסף, כצפוי מפקידי האוצר, הוועדה קבעה כי ההפסד למדינה ממעבר לשימוש בגפ"מ מגיע ל-3,509 שקלים לשנה לרכב, שכן הכנסות המדינה ממיסוי על בנזין (רכב שנוסע 16,800 ק"מ לשנה בממוצע) היא כ-3,700 שקל, לעומת 187 שקל בלבד מרכב שנוסע את אותו מרחק על גז.
ולבסוף, מתי כדאי בכל זאת לעבור לגז, אחרי ההתייקרות? אם אתם נוהגים למעלה מ-24 אלף קילומטרים בשנה, ב-50% מעל לממוצע הנסיעה השנתי של כלי רכב בישראל.