8 שנים, 20 ק"מ כביש, 22 הרוגים
למרות התנועה הערה בכביש 70 - בקטע שבין צומת כברי לטמרה - רק נתיב אחד לכל כיוון. עבודות להרחבת הכביש מתבצעות בקטע אחד כבר שלוש שנים. הרשויות באזור מתריעות, אך במשטרה מאשימים את הגורם האנושי. ואילו במע"צ טוענים שמספר התאונות ירד מאז החלו העבודות
כביש המוות של הצפון: לא פחות מ-22 בני אדם קיפחו בשמונה השנים האחרונות את חייהם, בקטע של כ-20 קילומטרים בכביש 70, בין טמרה לצומת כברי שבגליל המערבי - האחרונה אירעה אמש (יום ב') כאשר מכונית פרטית ומשאית התנגשו ביציאה מכאבול. הגיסים עבד כמאל מוחמד, בן 59, והיבי עבדאללה ענאן, בן 19, שילמו בחייהם.
נפח התנועה בכביש המיושן הזה עצום. מדי יום עוברות בו עשרות אלפי מכוניות מכיוון עוקף חיפה והקריות לכיוון הגליל המערבי והעליון, ולארכו עשרות יישובים ערבים ודרוזים. בקטע המדובר כביש דו נתיבי, כאשר מזה כשלוש שנים מתבצעות לאיטן עבודות הרחבה בקטע שבין טמרה וצומת יבור.
שני הרוגים. 31.8.09 (צילום: שי וקנין)
התאונות הקשות ביותר אירעו בקטע הכביש בין טמרה לצומת אחיהוד - לא פחות מ-14 בני אדם נהרגו שם בשנים האחרונות. בשנת 2001 נהרגו במקום בעל ואשה מקיבוץ חניתה, בעת שמכוניתם התנגשה במשאית. באפריל 2005 פגע רכב פרטי שהגיע מכיוון יבור במשאית ואדם אחד נהרג.
בספטמבר 2007 נהרג בצומת טמרה תושב הצפון בן 37, כאשר רכבו הפרטי פגע ברכב מסחרי, ואילו שלושה חודשים לאחר מכן, בדצמבר 2007 נהרג במקום תושב צפת, בן 48, שסטה עם רכבו ופגע במונית. לפני מעט יותר משנה, בחודש יוני 2008, נהרגו באותו אזור שלושה בני משפחה - הורים ובתם התינוקת, תושבי היישוב שעב - גם כן מפגיעת משאית.
בחודש יוני השנה נהרג אדם נוסף, בתאונה בין רכב פרטי למשאית ואילו היום, מאות מטרים דרומית למקום התאונה הקטלנית הזו, אירעה התאונה בה קיפחו חייהם שני קרובי משפחה, תושבי היישוב כאבול. גם במקרה זה פגע רכבם במשאית.
שלושה הרוגים. 14.6.08 (צילום: גיל נחושתן)
תאונות נוספות היו בקטעים צפוניים יותר של הכביש. בין כפר יאסיף לצומת כברי, נהרגו בחודש יולי 2005 שני בני דודים מהיישוב שייח' דנון.
בנוסף נהרג אדם ליד כפר יאסיף במרס 2004. בנובמבר 2005 נהרגו שני בני-אדם בשתי תאונות - אחד ליד צומת יבור והשני בכניסה לכאבול. בינואר 2006 נהרג הולך רגל ליד אחיהוד. תשעה חודשים לאחר מכן נהרג הולך רגל ליד ג'דיידה. במרס 2007 אירעה תאונה קטלנית בה מת אדם ליד בית העמק. חמישה חודשים לאחר מכן נהרג עוד אדם בצומת אחיהוד. במאי אשתקד נהרג רוכב אופניים ליד כפר יאסיף ובחודש יולי השנה נהרגה צעירה בתאונה ליד ג'דיידה.
אין גדר הפרדה
קטע הכביש הוא דו מסלולי - כאשר בכל מסלול נתיב אחד בלבד - לכל אורכו. בין הנתיבים אין גדר הפרדה. מזה כשלוש שנים, פועלת מע"צ להרחיב את הקטע שבין טמרה לצומת יבור לארבעה נתיבים. העבודות המתמשכות במקום הופכות את הנהיגה בתקופה האחרונה ל"סללום" בין הנתיבים, כאשר חדשות לבקרים מוסטים הנוסעים לנתיבים חדשים. מהירות הנסיעה מוגבלת בחלקים בהן מתבצעות העבודות והדבר גורם לעומסים בשעות הלחץ.
שני הרוגים. 19.7.05 (צילום: אחיה ראב"ד)
ברשויות המקומיות באזור מאמינים כי אכיפה מוגברת של המשטרה - בעיקר בשעות הבוקר ואחר הצהריים - תביא לצמצום מספר התאונות. ראש העיר טמרה, עאדל אבו אל היג'א, אמר כי המדינה צריכה להשקיע משאבים בחקירה בקטע הכביש כדי לגלות את הגורם לתאונות - ובאכיפה לצמצומן. "הכביש נמצא בשיפוץ כבר שנים. יש בו קטעים ששני כלי רכב לא יכולים כמעט לחלוף אחד על פני השני. טעות של סנטימטרים ספורים יכולה לעלות בחיים", הוא אמר.
"הפתרון לדעתנו צריך להיות באכיפה משטרתית מוגברת, בעיקר בשעות העומס, של מהירות ושל הכוונה בצמתים", אמר ראש העיר טמרה. "יש שני צמתים מרכזיים לאורך הציר, בכניסה לכאבול וביבור, שחייבים לרמזר אותם. עד שיותקנו הרמזורים חייבת להיות במקום הכוונה".
הוא ציין כי הרשויות ביצעו פעולות בתוך היישובים, אולם הם אינם יכולים לפעול בכביש הבינעירוני. "בתוך טמרה עצמה צמצמנו את מספר התאונות ב-37 אחוזים, באמצעות הקמת שש כיכרות ברחוב הראשי של העיר", סיפר. "אבל בכביש הבינעירוני חייבים לערוך בדיקה יסודית כדי למצוא מה הגורם שיסייע בצמצום מספר התאונות - וליישם אותו במהירות".
הגורם האנושי
במשטרה טוענים כי בקטע הכביש כבר מופעלת אכיפה מוגברת. ראש אגף התנועה במרחב גליל, רב-פקד איתן רז, אומר כי הפתרון אינו באכיפה, אלא בהתאמת הנהיגה לתנאי הדרך הקשים. "מתוך החקירות שלנו לגבי כל התאונות הקטלניות שהיו בקטע הכביש הזה בשנה האחרונה, עולה כי הגורם האנושי הוא הדומיננטי בכל הנוגע לתאונות".
לדבריו, "יש אכיפה בכביש זה, כמו בכבישים אחרים בצפון. מדובר באכיפה איכותית שלא מתמקדת במתן דו"חות לשם דו"חות, אלא בעבירות איכותיות, שגורמות לתאונות". הוא הוסיף כי תוכנית האכיפה של המשטרה מתמקדת בכבישים על פי מספר התאונות הקשות שהיו בהן ולא בהכרח מספר התאונות הקטלניות. "הבעיה המרכזית בה נתקלנו לאורך השנים באזור זה, הוא נהיגה שלא על פי תנאי הדרך", ציין רב-פקד רז. "מדובר בדרך עקלקלה ולא תמיד מוארת, וצריך להתאים את אופי הנהיגה והמהירות לתנאים בשטח".
גם מפקד משטרת התנועה צפון, סגן ניצב יואל שדה, מייחס את ריבוי התאונות בקטע הכביש לגורם האנושי. "מדובר בקטע כביש בעייתי שמחייב נהיגה זהירה במיוחד. כל טעות בנהיגה בקטע הכביש הזה יכול להסתיים בתאונה קשה", הוא ציין. "גם התאונה האחרונה, וגם הקודמות, היו יכולות להימנע אם הייתה יותר זהירות".
מהחברה הלאומית לדרכים (לשעבר מע"צ) נמסר, כי מאז החלו העבודות בקטע הכביש, דווקא פחת מספר התאונות הכללי ביותר משליש. "נזכיר כי התאונה המצערת האחרונה, אירעה כתוצאה מסטייה של נהג מנתיב נסיעתו, ללא קשר לעבודות המבוצעות בשטח" אמרו בחברה.
עוד ציינו כי העבודות בקטע הכביש, שהחלו בספטמבר 2007 ותוכננו להסתיים באוקטובר הקרוב, יסתיימו כבר במהלך החודש הבא. "מהשוואה בין מספר התאונות בשנתיים שקדמו לתחילת העבודות, לשנתיים שחלפו
מאז, מתברר כי מספר התאונות בקטע הכביש, פחת. בין יוני 2005 ליוני 2007, אירעו בקטע הכביש בו מבוצעות העבודות, 63 תאונות. בשנתיים שחלפו מאז, ירד מספרן ל-40", ציינו בחברה. "העבודות בכביש 70 נועדו לשפר את רמת הבטיחות, בנקודות בהן אירעו בעבר תאונות קטלניות. בין היתר, כוללות העבודות הרחבת קטע נסיעה באורך חמישה ק"מ מחד-מסלולי ודו נתיבי - לדו מסלולי ודו נתיבי והצבת מפרדה קשיחה בין המסלולים. בנוסף, מבוצעות הצבת רמזורים בצמתים כאבול, טמרה ויבור, והסדרת תאורה".