בלבול או אפליה? אתיופים בפ"ת עדיין לא לומדים
ההסדר לא עומד במבחן המציאות, הבלאגן בעיר חוגג - ולפחות 16 ילדים אתיופים עדיין בבית. במשרד החינוך מתעקשים שמדובר רק בבלבול ברשימות, אבל בירור בעיר מעלה כי כעת צצה בעיה בבתי הספר הממלכתיים-דתיים, שוועד ההורים שלהם מסרב לאפשר קליטת עוד אתיופים
פתיחת שנת הלימודים בפתח תקוה עדיין מקרטעת. אחרי ההסדר שהושג לגבי שיבוצם של 109 ילדים ממוצא אתיופי בבתי הספר הדתיים הדתיים הפרטיים בעיר, שבזכותו החלו חלקם ללמוד כבר אתמול, מתברר הבוקר (יום ד') כי לא לכולם נמצא פתרון - והפעם הבעיה היא לא רק בבתי הספר הפרטיים, אלא בכל הזרמים, וככל הנראה בעיקר בזרם הממלכתי-דתי.
הילדים שלא נמצא להם בי"ס הסתפקו בחדר בעירייה (צילום: עופר עמרם)
במשרד החינוך מתעקשים כי הבעיה, הנוגעת ל-16 תלמידים, היא ביורוקרטית ואמורה להיפתר בתוך יום-יומיים. אך מאידך, בעירייה ובוועד ההורים טוענים שנוצרה כעת בעיה חדשה, לגבי 20 תלמידים שבבתי הספר הממלכתיים-דתיים מסרבים לקלוט.
חשוב להדגיש כי גם היום, כמו אתמול, סיפקו משרד החינוך, העירייה ובתי הספר הסברים שונים ומנוגדים לעובדה שעדיין לא נפתר המשבר. במערכת קיים בלבול רב בסוגייה, וגורמים שונים מציגים נתונים שונים לגבי מספר התלמידים שטרם נמצא להם פתרון.
מכל מקום, במהלך הבוקר החלו להגיע לבניין העירייה משפחות אתיופיות שלילדיהן לא נמצא מקום בבתי הספר בעיר. עובדי העירייה מצאו לילדים תעסוקה באחד החדרים.
משרד החינוך: "הבעיה טכנית"
על פי נתוני משרד החינוך, הבוקר נותרו עדיין 16 תלמידי כיתה א' שלגביהם יש "בעיות קליטה" בבתי הספר בעיר. מדובר, על פי המשרד, בחמישה תלמידים שאמורים להיקלט בשלושת בתי הספר הפרטיים החרדיים שעמם הושג ההסדר, בחמישה ילדים שאמורים להיקלט בבתי הספר של ש"ס, ובעוד שישה שרשומים לבתי ספר ממלכתיים-דתיים.
במשרד מסבירים כי מדובר ב-16 "ותיקים" - כאלו שכבר גרים בעיר, ולמדו בה בגן בשנה שעברה, ואינם קשורים לקבוצת ה-109 שעמדו עד כה במרכז המחלוקת. לטענת המשרד, העירייה טעתה בשיבוצם בגלל בעיה טכנית.
בכל מקרה, במשרד מדגישים כי אין בעיה של סירוב עקרוני לקבל את הילדים לבתי הספר, וכי העיכוב בשיבוצם נובע מבלבול מינהלתי הקשור לחוסר תיאום בין רשימות הילדים שבידי העירייה, משרד החינוך ובתי הספר. הבעיה, הם אומרים, צפויה להיפתר בתוך יום-יומיים.
"משרד החינוך נמצא בקשר רציף עם הרשות המקומית על מנת לוודא שכל התלמידים יטופלו באופן מיטבי", נמסר מהמשרד. מנהלת מחוז המרכז במשרד, סולי נתן, נמצאת בפתח תקוה, "והם עוברים על רשימות השיבוץ לוודא שהעניין נפתר".
"נחשף פרצופם האמיתי של הממלכתיים-דתיים"
מאידך, בעירייה אומרים כי הבעיה היא שונה בתכלית, ונוגעת ל-20 ילדים שאמורים היו לפתוח את השנה בבתי הספר הממלכתיים-דתיים, אך ועד ההורים הטיל וטו על קליטתם בבתי הספר. "הבעיה הזאת היא בין משרד החינוך לבין בתי הספר, והם צריכים לפתור אותה", אמר דובר עיריית פתח תקוה, חזי חקק.
בוועד ההורים בבתי הספר הממלכתיים-דתיים בעיר אישרו את טענות העירייה, והסבירו כי אכן הודיעו כי הם אינם מוכנים שהתלמידים ייקלטו בבתי הספר, משום שחלוקת התלמידים האתיופים בין בתי הספר בעיר אינה שוויונית. "אנחנו עמדנו בחלקנו בהסכם לקליטת התלמידים העולים, ואפילו מעבר לכך", אומר יו"ר הוועד, ניר אורבך. "היינו אמורים לקלוט 34 תלמידים השנה וקלטנו 40, מתוך רצון לעזור בשמחה ובאהבה".
"העירייה לא אומרת את כל האמת גם למשרד החינוך בכל הקשור למספר התלמידים העולים שנקלטו בעיר", הוא מוסיף. "העירייה הציגה בפני השר נתונים שקריים - לא ייתכן שאנחנו נקלוט מעבר להסכם, והתלמידים ייקלטו בצורה לא שוויונית במערכת החינוך בעיר. שיפנו תלמידים נוספים לבתי הספר הפרטיים, שהחלוקה תהיה שווה. חבל שהעירייה מנסה להכפיש אותנו".
אחד הפעילים בקרב קהילת העולים מאתיופיה תוקף בתגובה את בתי הספר הממלכתיים-דתיים, ואומר כי הם ניסו להפנות את הביקורת והחיצים לעבר בתי הספר הפרטיים, כשלמעשה הם לא פחות גזענים. ''כל עוד היו טענות נגד בתי הספר הפרטיים שאינם קולטים עולים, זה היה בסדר.
עכשיו, לאחר שהושג הסכם לגבי הפרטיים, הממלכתיי-דתיים מצאו את עצמם בפני בעיה. הם לא יכולים להגיד ש'הם לא קלטו ולכן אנחנו לא קולטים', ולכן היום הם לא יכולים להסתתר מאחורי הטענה הזו. הפרצוף האמיתי שלהם נחשף בכל נושא קליטת העולים האתיופים".
מנגד, יו''ר ועד ההורים העירוני בעיר, גדי יפה, טוען כי דווקא בתי הספר הממלכתיי-דתיים מילאו את חלקם בהסכם קליטת התלמידים, "ואילו הפרטיים לא עמדו בו".
ואילו פעיל אחר בקהילה האתיופית, דניאל אוריה, מתיישר דווקא עם גרסת משרד החינוך, לפיה הבעיה היא ביורוקרטית בלבד: ''כל הבלאגן שקורה עכשיו זה בגלל הרישומים. הורים שמיהרו לרשום את ילדיהם עוד לפני תחילת שנת הלימודים קיבלו הודעה שילדיהם ילמדו במקום אחר, מה שיצר רישומים כפולים וחוסר הבנה".