מנהל בית ספר: התפקיד המורכב מכולם
הוא גם מנהל מחלקה שמפעיל צוות, וגם מנכ"ל שמתווה מדיניות. הוא חייב להתמקח עם קבלנים, אבל לגלות רגישות ואמפתיה כלפי תלמידים. הבעיות המערכתיות משותפות לכל בתי הספר - אלו שמצליחים, מצליחים בגלל איכות הניהול
עוד שנת לימודים נפתחת בקול תרועה ובמרכזה, שוב, נמצא שר חינוך חדש שרוצה להביא לשינוי המיוחל. עוד ריבואות של נותני עצות יודעים להצביע על תחלואי המערכת וכיצד ניתן לפתור אותם. נצטרף גם אנו אליהם ונביע דעה, וכמתבקש משמו של מדורנו נעסוק בניהול.
חשובים המשאבים, חשובה איכות המורים, חשובה גם התוויית תחומי הלימודים, חשובה החקיקה וחשובים גם יחסי הגומלין בין הרשות המקומית למשרד החינוך. אך חשובה מכולם היא איכות הניהול של בית הספר.
רוב הבעיות המערכתיות הרי משותפות לכולם – שכר המורים, חציפות התלמידים, מעורבות ההורים, הבניין השחוק והציוד המיושן ועוד ועוד; אך בכל זאת יש בתי ספר טובים ובתי ספר טובים פחות. יש בתי ספר שהלמידה בהם מתבצעת כמו שצריך ובתי ספר שבהם הלמידה מתבצעת לכאורה; בתי ספר שהמורים בהם מבצעים עבודה ראויה שבצידה סיפוק ובתי ספר שהמורים המלמדים מגיעים לעוד יום של יגיעה ותסכול. מה שעושה את ההבדל העיקרי הוא איכות הניהול.
מנהל מחלקה ומנכ"ל
מורכבות תפקידו של מנהל בית ספר נובעת מכך שהוא צריך להיות בעת ובעונה אחת גם מנהל מחלקה וגם מנכ"ל. נהוג להניח כי אלו שני סוגים של ניהול. מנהל מחלקה צריך להיות ממוקד יותר בניהול התפעול והנעת אנשים ואילו מנכ"ל צריך להתמקד יותר באסטרטגיה ובראייה ארוכת טווח, בקשרים עם הסביבה ועוד. מטבע הדברים לביצוע משימות שונות אלו נדרשים תכונות וכישורים שונים.
מנהל בית ספר צריך לשלב בין השניים. הוא צריך לעסוק בניהול התפעול, לעיתים עד לרמת הטיפול באי הגעה של מורה, או בעיית משמעת של תלמיד; ומנגד עליו לעסוק בפיתוח בית הספר, בניהול יחסים עם ההורים והרשויות, בהצבה של יעדים קצרי טווח ויעדים ארוכי טווח, ועוד. זו מלאכה מורכבת.
מנהל בית ספר צריך להיות אדם שמסוגל לפזר קשב במגוון ערוצי פעילות. הוא צריך להיות מסוגל ברגע אחד לדון עם קבלן שיפוצים על הרחבה של כיתות וברגע שלאחריו לצאת לברר את מקור המהומה בחצר. רגע אחד הוא צריך להיות אנושי וחביב, איכפתי ומתחשב וברגע שלאחריו אסרטיבי (אפילו תובעני) ומעמיד אנשים על מקומם.
משום שהוא עוסק בעולם תוכן חברתי ערכי לא ניתן להסתפק בכך שיהיה מנהלן ואיש ארגון טוב (תכונות חשובות מאד כשלעצמן), אלא עליו להיות דוגמה ומופת לערכים שבית הספר חורת על דגלו. אי אפשר לדבר על אהבת האדם ולצרוח על מורים, אי אפשר לדבר על צניעות ולהתהדר בהישגים מעל כל במה, אי אפשר לדבר על חשיבות הסדר והניקיון האישי כשהכיתות מוזנחות והחצר מלוכלכת, אי אפשר לדבר על עמידה במחויבויות ולא להקפיד על כניסה בזמן לכיתה, גם של מורים. לכן, מנהל בית ספר במיוחד צריך גם לגלות יושרה ודוגמה אישית. יש מי שיקראו לזה מנהיגות – זו לא תכונה שנדרשת מכל מנהל בארגונים "רגילים", לבטח בלא בדרגי ניהול ביניים. לעומת זאת, מנהיגות כן נדרשת מכל מי שמנהל בית ספר.
שוקי שטאובר הוא יועץ לניהול, שכתב תשעה ספרי ניהול.
לאתר של שוקי שטאובר: ניהול, עבודה, קריירה