מנכ"ל מנורה: לקוחות לא נפגעו מפרשת ההלוואות
ארי קלמן, מנכ"ל מנורה מבטחים, מודה שמתן הלוואות ללא ביטחונות "זה לא בסדר, אבל מנורה בעצמה חשפה את העניין לפני שנתיים וחצי". באיחור של שנתיים מינה האוצר את רו"ח יהודה בר לב לחקור את הפרשה
"היתה בקרה, לא תכננו שזה מה שיקרה. מחלק מהלווים קיבלנו ביטחונות, אחר כך באו לווים שנתנו פחות ביטחונות, עד מצב שחלק באו בלי ביטחונות. כשבא המשבר הכלכלי ואנשים לא יכלו לשלם, הגדלנו את ההפרשה לחובות מסופקים. הנושא בבדיקה. אני מסתכל עליכם בעיניים ומרגיש נוח עם פעולות החברה" - כך אומר מנכ"ל חברת הביטוח מנורה מבטחים, ארי קלמן, בעקבות הודעת החברה על כוונת המפקח על הביטוח לערוך ביקורת חריפה בחברה לאחר שנתגלה כי מנורה סיפקה הלוואות ללקוחותיה ללא כל ביטחונות.
קלמן, מנכ"ל מנורה זה שמונה שנים שנחשב ל"זקן השבט" עם ותק של 30 שנה בחברת הביטוח, אינו רגיל לספוג כותרות שליליות. חברת הביטוח שבניהולו, ובשליטת מנחם גורביץ', ידועה כחברת ביטוח שמרנית עד כדי שיעמום. ובכל זאת, בשבוע האחרון נחשפו בזו אחר זו שתי פרשיות שמזעזעות את מנורה.
"חייבים להבין", אומר קלמן, "פרשת הבקדייטינג התרחשה לפני שנה וחצי, פרשת ההלוואות התרחשה כבר לפני יותר משנתיים. מנורה עצמה היא זו שחשפה את שתי הפרשות באמצעות ביקורת פנים שביצעה, וברגע שגילינו את הכשלים ישר העברנו אותם לבדיקת מבקר הפנים שלנו שהוציא ד"וח שמן שכלל עשרות עמודים".
מתברר כי ההפסדים שספגה מנורה כתוצאה מההלוואות שלא שולמו אינם בשורה חדשה. כבר בדו"חות השנתיים של 2007 התחבאה פסקה עלומה שחשפה את הפרשה כולה אך נחבאה משום מה מעינו של הפיקוח. הפסקה חזרה על עצמה ועודכנה בדו"חות של 2008. קלמן מציין כי הדיווח לפיקוח נעשה בזמן: "המידע היה גלוי כבר בדו"חות 2007. אנחנו לא רוצים להתנצח עם הפיקוח".
מתן ההלוואות היה ידוע בחברה?
"זו היתה החלטה שקיבלנו בסוף 2004. זה לא הגיע להחלטה בדרגים הכי גבוהים. לא העמדנו בוטקה ואמרנו שאנחנו מעמידים הלוואה, וזה לא שמישהו בא בלילה לקופה של מנורה ונתן הלוואות", הוא אומר.
הפסקה בדו"חות חושפת כי נכון לשנת 2008 תפחו ההפרשות שביצעה מנורה בגין חובות מסופקים לעמת אלו שביצעה ב-2007 ל-41 מיליון שקל. מתוך סכום זה, מציינת מנורה, 39 מיליון שקל הופרשו באופן ספציפי ועוד כ-2 מיליון שקל הופרשו באופן כללי כנגד הלוואות בהיקף של כ-15 מיליון שקל שכולן הופנו על ידי אותו סוכן.
מפתה לקוחות
מדובר בסוכן הביטוח מיקי גרובר, שהביא למנורה לקוחות רבים באמצעות הפיתוי לקבל הלוואה ללא ביטחונות, בתמורה להצטרפותם לפוליסת ביטוח חיים של מנורה מבטחים. סוכן ביטוח באחת מסוכנויות ההסדר הפנסיונים הגדולות אמר אתמול ל"כלכליסט": "הוא הגיע לחברה בקשיים שאנחנו היינו הסוכנים שלה ונתן לה הלוואה בהיקף של 30% מהפרמיה השנתית שהיא משלמת עבור כל עובד, ואמר 'קחו הלוואה, תפתחו אצלי ביטוח מנהלים' - וכמובן שהם עברו אליו".
דרכי המכירה היצירתיות של גרובר, כך מתברר, סייעו לו שנים רבות עוד בטרם נהפך לסוכן של מנורה מבטחים, כשהיה סוכן בחברת הביטוח מעוז שמוזגה לתוך מגדל, ועבד בצמידות לישראל ארדן - דודו של השר גלעד ארדן, היום מנהל מכירות בחברת הביטוח הפניקס. בכיר במגדל אמר אתמול ל"כלכליסט": "שמעתי שגרובר השתמש בשיטות הללו להבאת לקוחות. הם ניסו לעשות את זה גם במגדל אבל אסרתי עליהם. בסופו של דבר אמרנו לו להתראות".
חשוב לציין כי עקרונית, אין איסור רגולטורי לחברת ביטוח לתת הלוואות פרסה. חומרת הפרשה טמונה בהיקפה ובהפרשות שביצעה חברת הביטוח בגינה. מנורה מבטחים נתנה הלוואות ללקוחות ללא דאגה לקבל ביטחונות מצדם וללא בחינה מעמיקה של יכולת ההחזר של הלקוח, דבר שיצר לה חשיפה לכספי הנוסטרו שלה, שמשמשים גם כרית ביטחון המבטיחים את יציבותה.
אם חברת ביטוח מעניקה הלוואות ללא קשר לפוליסת הביטוח וללא בטוחה, הפיקוח דורש ממנה לשים בצד סכום כסף כדי להבטיח את החשיפה האמורה. במקרה של מנורה לא ברור אם החברה הפרישה סכום שווה ערך לחשיפה זו.
איך חברת ביטוח לא בודקת את מצב הלווים שלה?
"אנחנו נותנים המון הלוואות מסחריות שעשינו עליהם הון עתק", אומר קלמן. "יש לנו ועדות אשראי שבוחנות את ההלוואות שאנחנו נותנים לעסקים. אין לנו בעיה במתן אשראי. זה לא קשור ליכולות ניהול האשראי של מנורה. מה שקרה פה זה שנתנו הלוואות באגף ביטוח חיים מתוך הנחה שאם לא ישולם הכסף, יש ערכי פדיון של הפוליסה".
האם המבוטחים שלכם נפגעו מכל אחת מהפרשות?
"העמיתים שלנו, מחזיקי הפוליסות, לא נפגעו. ההלוואות שניתנו בפוליסות ביטוחי החיים הנוסטרו שלנו פיצו עבורן. מדובר בדברים שהתגלו לפני שנתיים וחצי, הסקנו את כל המסקנות, עשינו בדיקה מקיפה של כל הליכי הבקרה שלנו וקהל המבוטחים יכול להיות רגוע בצורה הכי גורפת".
איך האירועים האלה משפיעים עליך באופן אישי?
"מי שלא יכול לסבול את החום במטבח, שלא ייכנס אליו".
עוד חברות בקלחת
למרות דברי ההרגעה של קלמן, לא מן הנמנע שלאחר שייפורסמו תוצאות הבדיקה של הפיקוח, קלמן או מי ממנהליו יצטרכו לשלם את המחיר.
אחד השמות הפיקנטיים שנקשרו בפרשה היה ח"כ יורם מרציאנו, שקיבל אף הוא הלוואה ממנורה מבטחים. מרציאנו נמנה עם לקוחותיה של החברה זה שנים רבות וכספי החיסכון הפנסיוני שלו מושקעים בה. בשיחה עם "כלכליסט" ביקש מרציאנו להבהיר כי בשלב מסוים בחייו הוא היה קצר במזומנים: "הבת שלי התחתנה והייתי צריך כסף לחתונה, ושמעתי שבמנורה מבטחים נותנים הלוואות", הוא מספר. "הגעתי למשרדי החברה ברחוב אלנבי, חתמתי על כמה טפסים וקיבלתי את ההלוואה - שכמובן החזרתי במלואה. סוכן הביטוח שלי הוא עזרא גבאי, אבל הוא לא קשור לסיפור הזה. כל קופות הגמל וכספי הפנסיה שלי היו אצל מנורה עוד בטרם ניתנה לי ההלוואה", הוא מסכם.
המפקח על הביטוח במשרד האוצר, ידין ענתבי, הוציא תגובה לפרסום של מנורה, שבמסגרתה הבהיר כי אתמול נכנס צוות של המפקח, בסיוע משרד רו"ח יהודה בר לב (המתמחה בין השאר בחקירות הונאה) כדי לרדת לעומקן של העובדות. במקביל, ציינו בפיקוח, המפקח מבצע הליך בדיקה לגבי קיומם של אי־סדרים דומים בחברות נוספות.
גורמים המקורבים לפרשה מסרו כי בשלב זה, חברת מנורה היא היחידה שנבחנת. "כרגע אין עוד חברות ביטוח שנבדקות בפרשה זו על ידי בר לב. יש פרשות אחרות שמעורבות בהן חברות ביטוח, שמשרד האוצר בודק". נוסף על כך מסרו הגורמים כי יעברו עוד כמה שבועות עד לקבלת ממצאים ראשונים.