שתף קטע נבחר
 

הרוכבים מאיימים: זו רק יריית הפתיחה

רוכבי הקטנועים והאופנועים מחו היום על הכוונה לייקר בשיעור ניכר את הפרמיות על ביטוחי החובה, והאטו במכוון את הנסיעה בצירי תנועה מרכזיים. עכשיו הם מאיימים שמדובר רק בתחילתו של מאבק, אשר יחריף בזמן הקרוב

מאבק רוכבי הדו-גלגלי יצא היום לדרך בעיכובי תנועה קלים, אך המארגנים מבטיחים שעדיין לא ראיתם כלום. צירי התנועה במרכז הארץ היו הבוקר (ד') עמוסים מעט מהרגיל. עשרות רוכבי אופנועים וקטנועים שיבשו הבוקר את התנועה בנתיבי איילון, במחאה על העלאת תעריפי הביטוח לכלים הדו-גלגליים, עליה הכריז הממונה על הביטוח באוצר. "אולי כדאי שנחזור לנהוג במכוניות. נראה מה יגידו באוצר כשהמדינה כולה תהיה פקק אחד גדול", אמרו הרוכבים.

 

המחאה שחזרה היום למעשה לכבישים, היא חלק ממאבק ממושך שמתנהל בשנים האחרונות על סוגיית תעריפי הביטוח לכלי הרכב הדו-גלגלים. המאבק, המתנהל בשנים האחרונות במספר דרכים ועל-ידי מספר גופים, קיבל היום תפנית. בעקבות החלטתו של המפקח על הביטוח באוצר, ידין ענתבי, להעלות את תעריפי הביטוח בשיעור של בין 25% ל-50% החל ב-1 בנובמבר, החליטו איגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי וקהילת הרוכבים, לשלב ידיים במאבק.


הפגנת הרוכבים (צילום: רונן טופלברג)

 

"מדינה אוכלת רוכביה", זו סיסמת המאבק, שהחל הבוקר במחאה ממונעת בכבישי המרכז, ונמשך במסיבת עיתונאים שכינסו ראשי המאבק בבית סוקולוב בתל-אביב. "יש כיום 104,000 רוכבי דו-גלגליים בישראל" אומרים במטה המאבק, "ורק 80,000 מבוטחים בגלל התעריף הגבוה. אנחנו סבורים שאם יעלה התעריף, המספר הנוראי הזה יכפיל וישלש עצמו".

 

יותר יקר ממשאית

תעריפי הביטוח לכלי הרכב הדו-גלגליים בישראל, גבוהים באופן חריג. מנתונים שהציגו ראשי המאבק עולה כי ביטוח לקטנוע בנפח 300 סמ"ק למשל, עשוי להגיע לסכום של מעל 10,000 שקלים. כדי להעמיד דברים בפרופורציה, מציינים הרוכבים כי ביטוח החובה של משאית סמיטריילר, עומד עתה בין על פחות ממחצית סכום זה. זאת בזמן שהנזק אותו עלולה לגרום משאית בתאונת דרכים, גדול משמעותית מנזק שעשוי קטנוע לגרום. יש להזכיר כי העלאת התעריפים על-ידי האוצר מוסברת שם בניסיון להשוואת עלות הפרמייה לסכנה על הכביש. כמו כן, חשוב לזכור כי ביטוח החובה מגן על בעל הפוליסה, ולא על אנשים אחרים שנפגעו בתאונה - כמו בביטוח צד ג'.

 

בארגון הרוכבים מציינים גם כי הנתונים ביחס לעולם, יוצאי דופן. באוסטריה למשל, ישלם רוכב קטנוע 50 סמ"ק (שמחיר רכישתו נמוך משמעותית מזה הנדרש בארץ) סכום של כ-613 שקלים לביטוח החובה. בבלגיה עומד מחירו של ביטוח דומה על 1,075 שקלים. בצ'כיה ישלם רוכב כ-65 שקלים בלבד, ואילו באיטליה מדובר בכ-2,000 שקלים. בישראל הסכום גבוה ב-150% אפילו מאיטליה, כ-3,500 שקלים.

 

"כבעלים של סוכנות ביטוח אני יכול להרוויח כסף מהעלאת התעריפים", אמר היועץ הביטוחי של איגוד לשכות הסחר, גיורא נדל, הלוקח חלק במאבק. "אבל איזה פרצוף יהיה לי אם אדרוש מלקוח המחזיק באופנוע ישן וזול ששווה בשוק 1,000 שקלים, לשלם פי עשרה רק עבור ביטוח חובה שנתי?".

 

פקקים? זיהום אוויר?

"העלאת התעריפים הכתה אותנו בתדהמה", אומרת טלי ברנר מאיגוד יבואני הרכב הדו-גלגלי. "זוהי מדיניות שיש לה השלכות חברתיות, כלכליות ותחבורתיות". צריך לזכור, היא מוסיפה, כי כאשר רוכבים לא יוכלו לשלם עבור ביטוח שמיועד להגן עליהם, ובהיעדר אמצעי תחבורה ציבורית ראויים, הם יחזרו לנהוג במכוניות. כתוצאה מכך יגדלו עומסי התנועה והזיהום הסביבתי.

 

אליקו אלג'ם, יו"ר מטה המאבק, קרא לשר התחבורה לקחת את המושכות ולהציל את הענף מגסיסה. "אין בישראל פתרונות תחבורה אחרים מלבד הדו-גלגליים, וכדאי שנבין את זה. הכל פיקציות והבטחות שונות שלא נעשה איתם דבר. אל הוואקום שהשאיר אחריו שר התחבורה במשך שנים, נכנס המפקח על הביטוח שנטל את המושכות, וביצע מחטף. על שר התחבורה להוביל מהלך שיאפשר לנהגים לרכוש ביטוחים במחיר סביר".

 

דניאל פוקס, רוכב אופנוע נוסף שהשתתף הבוקר באירוע המחאה, אומר שמדובר באבסורד. "אין מדיניות ברורה ואין יד מכוונת. אין תשתיות בישראל, המדינה רוצה להפחית את זיהום האוויר, אבל במקום לעודד אותנו לנהוג בדו-גלגליים, מערימה קשיים, בניגוד לאירופה שמעודדת את נהגיה לכך. היום היינו בקושי 100 רוכבים בנתיב אחד והעומס בתנועה הורגש. דמיינו 100,000 רוכבים שחוזרים לנהוג במכונית. אלוהים ישמור אותנו ממה שיקרה פה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרוכבים מפגינים
צילום: רונן טופלברג
"זו רק ההתחלה"
צילום: רונן טופלברג
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים