ורטיגו, בלק אאוט או תקלה
שלוש סיבות אפשריות לאסון הכבד, שפקד את בנו של אילן רמון ז"ל במטוס מאותו סוג בו יצא הוא עצמו להפציץ את הכור בעיראק
סגן - מאמש סרן - אסף רמון נספה כשהיה בתחילתו של הקא"מ, קורס אימון מבצעי מתקדם בבסיס נבטים. בקורס זה מכשירים טייסים צעירים שסיימו קורס טיס במגמת קרב לטיסה מבצעית בכל המתארים. כאן הם נחשפים לראשונה לטיסה במהירויות גבוהות, לתמרונים חריפים המטילים עומס רב על הטייס והמטוס וכן לטיסה ותקיפת מטרות קרקע בגובה נמוך.
אסף רמון היה מיועד להשתלב במערך מטוסי ה-F-16 המתקדמים של חיל האוויר ("סופה"), ולכן האימון שלו ושל חבריו לקורס התבצע במטוסי F-16 מדגם A המכונה בחיל האוויר "נץ". זה הדגם המקורי והישן ביותר של ה-F-16, שעשרות ממנו נמצאים בשירות חיל האוויר מאז שנת 1980. המטוס הזה, שעבר השבחות שונות, נחשב פחות מסובך להטסה, אמין יחסית ו"סלחני" לשגיאות טייסים.
טרגדיה כפולה
בנו של אילן רמון נהרג בהתרסקות
כתבי ynet
שש שנים וחצי אחרי אסון המעבורת "קולומביה", היכה אסון נוסף במשפחת רמון: אסף, בנו של הטייס והאסטרונאוט אילן רמון ז"ל, שסיים לאחרונה קורס טיס בהצטיינות - נהרג בהתרסקות מטוס F-16 בדרום הר-חברון
אתמול בשעות הצהריים יצאו אסף רמון ומדריך בקורס, טייס ותיק ומנוסה, להתאמן ולתרגל קרב-אוויר בתצורה של אחד-על-אחד. כל אחד מהם הטיס "נץ" והיה אמור להגיע למצב שבו הוא יכול לנעול על יריב האימון שלו את כוונת הטילים או התותחים ו"להפילו", או לחילופין, להתחמק מיריב האימונים כשזה מנסה להגיע למצב דומה. תצורה זו, אחד-על-אחד, היא התצורה הפשוטה ביותר של קרב אוויר ושל אימון קרב אוויר. תשומת ליבו של החניך אינה אמורה להתחלק על פני מרחב גדול והרבה מטרות או מספר רב של מטוסים. עליו להתמקד ב"יריבו" ולחמוק ממנו, או לתמרן את עצמו לעמדת יתרון עליו.
תאונה במצב כזה יכולה לקרות משלוש סיבות יסודיות: תקלה מכאנית במטוס, "בלק אאוט" של הטייס (אובדן הכרה כתוצאה מתמרון חריף הגורם לג'י בדרגה גבוהה, כלומר - לכוח צנטריפוגלי חזק, המופעל על הגוף וגורם לניקוז מהיר של דם מאזור המוח ופלג הגוף העליון לעבר הרגליים); או מה שמכונה "ורטיגו", כאשר הטייס מאבד התמצאות במרחב ואינו מעריך נכון את מיקומו של המטוס ביחס לקרקע. סיבה אפשרית נוספת היא "עודף מוטיבציה" של הטייס, שגורם לו לבצע תמרון חריף כדי להגיע לעמדת יתרון מבלי להתחשב בנתוני הגובה ונתוני טיסה אחרים, העלולים לסכן אותו ואת המטוס.
מתחקיר ראשוני עולה כי שני הטייסים, אסף ומדריכו, הגיעו למצב שבו שניהם חגו במעגל ונמצאו כמעט זה מול זה. כדי למנוע התנגשות הם היו צריכים "לשבור" (לבצע תפנית חדה) כל אחד לכיוונו, כנראה כדי שלא להגיע לקרבה מסוכנת לשני. אסף רמון "שבר" והנמיך, וכך עשה גם המדריך. אלא שמטוסו של אסף המשיך בצלילה לעבר הקרקע. לפי דיווחים שלא אומתו, הספיק המדריך לקרוא בקשר לאסף "שים לב לגובה". אסף לא ענה ומטוסו התרסק לקרקע.
ממהלך עניינים זה ברור לגמרי כי לא הייתה כאן בעיה של "עודף מוטיבציה", ולכן נשארות שלוש האפשרויות האחרות. העובדה שאסף לא השיב לקריאת המדריך בקשר, לא השמיע קריאת מצוקה ולא ניסה להפליט את עצמו מהמטוס, יש בה אולי כדי להצביע על "בלק אאוט", כלומר: שאסף איבד את הכרתו כתוצאה מהפנייה החריפה. אפשרות סבירה אחרת היא ורטיגו. אבל בשום אופן אי אפשר לשלול בינתיים אפשרות של תקלה במטוס. את הסיבה האמיתית תוכל לקבוע רק ועדת החקירה אחרי עבודה מאומצת ופענוח נתוני הקופסה השחורה שבמטוס.
אסף רמון מצא את מותו בסוג המטוס, שאביו היה בין אלה אשר הכניסו אותו לחיל האוויר, ובו טס למבצע המזהיר של תקיפת הכור בעיראק. הגורל האכזר, העיוור, היכה פעם נוספת במשפחת רמון.
פורסם לראשונה 13/09/2009 20:50
אסף רמון בתום קורס הטיס
צילום: חיים הורנשטיין
החיפושים באזור ההתרסקות
צילום: AFP
מומלצים