תערוכת צילומים מנסה להעצים נשים. מצליחה?
15 נשים מצליחות מכל רחבי הארץ צולמו לפרויקט חדש. הבאנו לכם את התוצאות המרהיבות אבל נשארנו תוהים: האם אכן כך נראית העצמה נשית?
לפני כשבוע, בעקבות ביקור במסיבת לסביות צוהלת ושמחה, ניסיתי להסביר לבן זוגי שנשים שלא ידעו מעולם מהו המבט הגברי הן נשים משוחררות, כאלה שיכולות להתרכז באושר שלהן ובחייהן, ולא להרגיש שכנשים הן נדרשות למלא שתי מטלות: גם להיות יפות בצורה המקובלת וגם להיות קרייריסטיות. מבלי לחשוב על האכזבה שהייתה עולה על פניהן של האימהות המיתולוגיות של התנועה הפמיניסטית, הרי שנקלענו לבעיה. היום, כדי שאישה תוכל להביט על עצמה במראה ולחוש סיפוק, היא צריכה להיות לוליינית שמספיקה גם לעבוד במשרה מלאה וגם להיראות לפחות כמו חצי מיליון דולר. אם אחד מהפרמטרים נפגם, הרי שעליה לכסות את המראה בסדין, לבל תביט אליה משם דמותה הנלוזה והנכשלת.
באופן פרדוקסאלי, דווקא פרויקט העצמת הנשים של המעצבת דפנה לוינסון, הצליח לחדד את הבעיה הזו, במקום לתת לה מענה ראוי. הכל התחיל לפני כמה חודשים,
כשהמותג של לוינסון החל לחפש ברחבי הארץ את הפנים הבאות של האופנה לטובת תערוכת פורטרטים שעניינה, כאמור, העצמת נשים. המועמדות נדרשו להיות בגילאי 40-25, בעלות קריירה וגם אג'נדה. בהתאמה, הגשת המועמדות דרשה צירוף של קורות חיים וכן תמונה – כאמור, כאישה עלייך להיות גם יפה וגם אופה (אבל לא במטבח, כן?). לאחר תהליך ארוך נבחרו 15 נשים ממקומות שונים בארץ. הן זכו, לדברי מנהלי המותג, "לכבוש פסגה נוספת בחייהן". ככלות הכל, זכייתן הפכה אותן לאובייקט הצילום של צלם האופנה אלון שפרנסקי ושל הסטייליסט גל אפל. וכידוע, בעולם מתוקן כשלנו, אחרי שאישה הצליחה לבנות משפחה ולהגיע לאן שהגיעה בקריירה שלה, כל שנותר לה הוא להגשים את חלומה האמיתי – להיות דוגמנית ליום אחד.
צביקה לוינסון, מנכ"ל ובעלי רשת האופנה HDL דפנה לוינסון, מסביר את המוטיבציה מאחורי הפרויקט: "האופנה היא דינאמית כמו מסלול חייה של האישה המודרנית המשלבת קריירה לצד חיי משפחה, ועל כן טבעי ומתבקש בעיני שלקוחותינו הן אלו שיהיו בקדמת הבמה". הכל טוב ויפה, אך אני מתקשה להבין למה עקרות הבית לא זכאיות לקרדיט שמקבלת מלוינסון האישה הקרייריסטית. הרי לו הן היו גברים, הן היו מקבלות קרדיט רב רק על הקריירה שלהן. הן לא היו צריכות להוכיח שהן גם מגדלות משפחה. כך קרה, אם כן, שבין 15 הנבחרות אין אישה אחת שהיא, רחמנא לצלן, עקרת בית. מזל שיש שלוש רווקות וזוג לסביות, כדי להסתיר את הפן השמרני.
מי ששיפרו את המצב היו שפרנסקי ואפל, שיצרו דימויים פשוטים ונקיים, שנראו כאילו נלקחו מאלבום התמונות האידיאלי של כל אחת מהנשים. מצדו של אפל,
הסטיילינג היה פשוט ונקי. בעיקר מפני ש"מה שעומד מאחורי העניין זה לא עבודת סטיילינג, אלא ניסיון להציג את האישה כמות שהיא. עד כדי כך, שמבחינתי אני מקווה שאת והצופים לא תשימו לב ליד המכוונת מאחורי העניין", הוא אומר. שפרנסקי, מצדו, מעיד שמדובר ב"צילום תיעודי לחלוטין. כל אישה בחרה את הבגדים שנוח לה. לא הייתה התערבות של איפור או שיער, ולא הייתה יותר מדי בנייה. לא הנחיתי אותן, כי לא רציתי שזה יהיה מבוים. אני רק החלטתי לצלם אותן במרכז. כל היתר היה בחירה שלהן".
בתוצאה הסופית קשה לומר שהאג'נדה של כל אחת מהנשים – האג'נדה שהייתה אמורה להיות חלק מפעולת ההעצמה הנשית – נראית מבעד לצילומים. יכול להיות שזה משום שיש גבול למה שצילום אחד יכול לומר, ויכול להיות שהסיבה נטועה גם בקולקציה עצמה. עם זאת, הצילומים עצמם מציגים נשים שונות בצורה מכובדת, וזו כשלעצמה פעולה של העצמה. בעיקר בתקופה שבה הדיקטטורה על הגוף הנשי חזקה מאי פעם. הבעייתיות, בעיניי, מתחילה בבחירות הקונצזואליות של לוינסון כי שפורטו לעיל וממשיכה בבחירה לתת לדוגמנית קרי לי להוביל את קמפיין החברה, כך שהנשיות ה"אחרת" נוכחת רק מחוץ לפעילות היומיומית של הרשת. זאת למרות העובדה המשמחת שכל ההכנסות ממכירת הצילומים מוקדשות לעמותה לנפגעות תקיפה מינית שהקימה לינור אברג'יל.
הנשים והאג'נדות: תמונות מהתערוכה
עינת קלמוס, 32, נשואה+2, מתמחה בפסיכולוגיה קלינית., מתגוררת בישוב גילון
האג'נדה שלה: העצמה של אמהות חד הוריות
אודליה דוידי, 29, רווקה, עו"ד תובעת בנציבות שירות המדינה, מתגוררת בירושלים
האג'נדה שלה: חיזוק החוסן המוסרי של המגזר הציבורי
מיכל ברונשטיין, 30, נשואה+1, בוגרת לימודי עבודה סוציאלית, אשת מכירות, מתגוררת בנתניה
האג'נדה שלה: נושא הרווחה והטיפול בעניים, חייב להיות נדבך מרכזי בדרך לכינונה של מדינת רווחה מתקדמת המאפשרת שיוון הזדמנויות אמיתי
יעל רובינשטיין, 27, רווקה, עורכת דין, תל אביב
האג'נדה שלה: כעורכת דין אני משתמשת בידע ובניסיון המקצועי שלי כדי לעזור לאחרים, אני מאמינה כי התחזקות עצמית מתרחשת גם, אם לא בעיקר, באמצעות העצמת הזולת
- כוכי אביטן, 29, רווקה, מנהלת אדמיניסטרטיבית, נהריה
האג'נדה שלה: רווקות אינה מעידה על כשלון
- אפרת אביטן, 35, נשואה +3, בעלת סוכנות לביטוח, מתגוררת בקיבוץ סער
האג'נדה שלה: שמירה על האינדיבידואליזם האישי וחופש הבחירה, כמי שנושאת את שם המשפחה מנעוריה
- רויטל אביטן, 41, גרושה +2, מנהלת חשבונות וחשבת שכר בחברה מובילה, מתגוררת בכפר ורדים
האג'נדה שלה: לשאוף לחיים מאושרים ולא לוותר
מירב צנגר, 35, אמא ל-2, בוגרת לימודי רפואה ומנהלת אדמיניסטרטיבית בבית איזי שפירא, מתגוררת בכפר סבא
האג'נדה שלה: שילוב של ילדים עם צרכים מיוחדים בחברה
מירב בן מויאל, 37, אמא ל-3, מנחה הורים ומדריכה ילדים
האג'נדה שלה: חיזוק האישיות, הנשיות והאמהות, כי אמא טובה היא אמא שטוב לה
יעל ספיר-זהבי, 26, נשואה, מנהלת משאבי אנוש, מתגוררת בגבעתיים
האג'נדה שלה: כדי להצליח קודם כל צריך להעיז לחלום - ואז להפסיק לחשוש להגשים את החלום
ואנסה דויס-מזרחי, 35, נשואה ואמא ל-3, עוזרת אישית למנכ"ל רשת מלונות פתאל ישראל, מתגוררת באילת
האג'נדה שלה: כעולה מבריטניה, מחנכת את ילדיה לסדר יום מוקפד, נימוסים והליכות, כיבוד המבוגר, קבלת השונה, ועוד, בניגוד לחינוך החופשי - למעשה חוסר-חינוך, הנהוג בארץ
אורטל זרביב, 31, רווקה, מנהלת שיווק G כפר סבא, מתגוררת בתל אביב
האג'נדה שלה: חייבים להגדיל את המודעות להטרדות מיניות. לדבר על זה, לשתף, על מנת שלנו הנשים יהיה הכוח לשים לזה סוף
ד"ר רקפת ומירב לוין-גונן, בנות 35, יועצת ומנחה התנהגותית ועובדת בגן ילדים, מתגוררות בכפר שמואל, נשואות ומגדלות ביחד ילדה משותפת
האג'נדה שלהן: קבלה וסובלנות כלפי כל סוגי האנשים
התערוכה תוצג בבית האירועים MESSI בתאריכים 23.9-16.9