הטוויטר של התמונות: DailyBooth
מי רוצה לפרסם את התמונה שלו בכל יום ואת מי זה בכלל מעניין? לא ברור, אך זה עובד. אנשים אוהבים לצלם עצמם ואחרים אוהבים לצפות בהם ולהגיב ברשת חברתית ששמה דגש על תמונות
DailyBooth אינו אתר חדש. במונחים של מדיה חברתית, הוא פרהיסטורי – הושק בחודש ינואר, 2009. הרשת החברתית הזו דומה מאוד לטוויטר או לפייסבוק, אך היא שמה דגש על תמונות ולא על מילים. החברים יכולים להעלות תמונה שלהם בצירוף מסר קצר וכל התמונות מופיעות זו אחר זו בזרם עדכונים ארוך.
האתר החל לצבור תאוצה במהירות ובחודש שעבר כבר ביקרו בו 6.5 מיליון גולשים – כמעט כפול ממספר המבקרים באתר באוגוסט אשתקד. הצטרפות של כוכבים בהם אשטון קוצ'ר, "אלוף טוויטר בנעקבים" ואושיית הרשת Justine מ-iJustine, סייעה לא מעט להייפ הגואה סביב DailyBooth. לאחרונה נוספה תכונה חדשה שתאפשר למשתמשי DailyBooth לפרסם את תמונותיהם בשירות גם ברשתות חברתיות אחרות.
DailyBooth דומה מאוד לשירות אשר בהשראתו קם. כמו באתר מיקרו-עדכונים אחרים, החברים יכולים לעקוב אחר אחרים וגם כאן נעשה שימוש בסימן @ על מנת להתייחס לחבר אחר באתר (תכונה של טוויטר שיושמה לאחרונה גם בפייסבוק). אם משתמש מגיב בתמונה לתמונה של חבר אחר – התמונה המקורית מופיעה בתצוגה ממוזערת על גבי התמונה החדשה – נחמד ביותר.
הרעיון מאחורי השירות פשוט וחכם. רשתות חברתיות רוויות בטקסט – בין אם מדובר בבלוגים או בהודעות סטטוס קצרות נוסח פייסבוק וטוויטר. עד כה התמונות לא זכו להתייחסות מיוחדת ברשתות חברתיות. אתרי תמונות חברתיים כמו Flickr.com אינם מציעים "זרם עדכונים" כמו פייסבוק או טוויטר ועל כן הם אינם פועלים באותה קטגוריה.
במקום לכתוב אפשר פשוט לצלם. פנים אנושיות הרי מספרות סיפור. במשך שנים עלו מפעלים מקוונים של אנשים שתיעדו עצמם באמצעות תמונה אחת ליום במשך שנים. נואה קלינה, למשל. כעת מציע Dailybooth תשתית על גביה כל התמונות האלה יכולות לזרום.
תא פוטו-רצח ברשת
יש משהו ממגנט בתמונות, במיוחד כאשר מדובר בתצלומים של בני אדם. במה נבדל DailyBooth.com מרשתות חברתיות כמו פייסבוק אשר מאפשרת לפרסם תמונות? (בפייסבוק יש היום יותר מ-80 מיליארד תצלומים). ב-DailyBooth התמונות הן העיקר והטקסט בשוליים. לא יתפרסם מסר אם אינו כולל תמונה של שולחיו. כמו כן, בניגוד לפייסבוק, אין שאלה בנוגע לפרטיות או ציבוריות התמונות. כל התמונות מיועדות לחשיפה פומבית.
כך נכתב באתר החברה: "פרסם את התמונה שלך, הפנים שלך, בכל יום במשך שנים". ההשראה לשם ניטלה מתאי ה"פוטו רצח" המוצבים במרכזיים מסחריים ומאפשרים לאנשים להצטלם באופן אוטומטי עבור דרכון או תעודת זהות.
מדוע ש-DailyBooth עשוי להפוך לדבר הגדול הבא? בניגוד לטוויטר, אוכלוסיית המשתמשים של האתר מורכבת ברובה מצעירים. קצב הגידול שלה גדול ועומד על 35% בחודש.
מי רוצה לפרסם את התמונה שלו בכל יום ואת מי זה בכלל מעניין? לא ברור, אך זה עובד. אנשים אוהבים לצלם עצמם ואחרים אוהבים לצפות בהם ולהגיב. אפשר לפרסם תמונה של כל דבר, אך רוב החברים מעדיפים להתרכז בעצמם (שלא במפתיע, כפי שבוודאי יחשבו מבקרים של האובר-חברתיות שפשתה בחיינו). אפשר להבין למה רוב המשתמשים הם צעירים – ב-DailyBooth ההופעה החזותית היא העיקר.
מחלות ילדות
יש לשירות כמה חסרונות מעצבנים שעלולים לפגוע בפריצתו לקהלים רחבים יותר. לא ברור למה אי אפשר "לשאוב" את החברים שלכם מטוויטר או פייסבוק. ב-DailyBooth מצפים מכם שתבנו את רשת העוקבים/נעקבים שלכם בשירות מחדש ללא כל עזרה (אפילו התממשקות לאנשי הקשר ב-Gmail הייתה יכולה לעזור).
בעיה נוספת היא מורכבות הממשק עמוס האפשרויות. בניגוד לפשטות של טוויטר, DailyBooth מציע תכונות רבות שקשה לעמוד על טיבן. התגובות לתמונות מסתתרות מאחורי קישור שיש ללחוץ אליו על מנת לקרוא – כתוצאה מכך הדיון נקטע. הפורמט של התמונות אינו מתאים לתגובות על תמונה, שכן אי אפשר תמיד להגיב על תמונה בתמונה. זו בעיה קונספטואלית שבחברה יידרשו לפתור.
מתכונת העלאה של תמונה חדשה לשירת היא מאוד פשוטה. אם יש ברשותכם מצלמת רשת טובה תוכלו לצלם ולהעלות תוך שנייה. אם אין אפשר גם להעלות תמונה שצילמתם באמצעות מצלמה דיגיטלית. ניתן גם לפרסם תמונה מהסלולר או באמצעות האימייל. תכונה חביבה נוספת מציגה עדכונים בזמן אמת – תמונות חדשות של משתמשים על גבי מפה של העולם.
לסיכום: למרות מחלות הילדות שלו, סביר להניח שנשמע עוד הרבה על DailyBooth בחודשים הקרובים.