שתף קטע נבחר

החשיכו את עולמנו

"רובם המוחלט של אזרחי ישראל שמחים בעוד שעה של אור, אין כל נימוק 'מטעמים דתיים' לקיצור שעון הקיץ; להיפך מדובר בחילול השם". הרב נפתלי רוטנברג סבור כי החלת שעון החורף לפני יום כיפור היא התעללות בכלל הציבור - ובעיקר בדתיים

על פי החוק להחלת שעות הקיץ המתנה המשמחת של תוספת שעה של אור נלקחה מאתנו השנה כחודש ימים לפני שאר העולם. שעון חורף מתחיל אצלנו בשלהי הקיץ. בשנה הבאה יוקדמו החורף והחושך הכפוי בשבוע נוסף... על אף שהיוזמה לחקיקה משונה זו הייתה של מפלגה "דתית" מסתבר שהפגיעה הגדולה ביותר היא דווקא בציבור הדתי.

 

אך מישהו הביא עלינו את החורף טרם זמנו. בני-ישיבות ובעלי בתים המשכימים לסליחות כדין, טרם עלות השחר, נאלצו להתעורר היום שעה אחת קודם כדי לומר סליחות ולעמוד בתפילה עם הנץ החמה.

 

למיליוני הצמים והמתפללים מבלבלים את יום הכיפורים: הקדמת שעון החורף הכריחה אותם לאכול סעודה מפסקת מוקדמת ולהסתובב ברחובות עוד שעה משנסתיימה התפילה וטרם הגיע זמן השינה. בבוקר מתברר להם שהפסידו שעה קרירה לתפילה ועליהם לצעוד לבית הכנסת כשהחמה קופחת על ראשיהם. משך הצום, כעשרים וחמש שעות, זהה לפי שני השעונים אך דווקא הנהגת שעון החורף נותנת לצמים תחושה שהצום ארוך יותר. זאת ועוד - בחודש תשרי מתקצרים כבר הימים ממילא ולא מובן מדוע מי שעמדו בסיום הצום בתשעה באב בשעת ערב מאוחרת אינם יכולים לעמוד בסיומו ביום כיפור כשעה מוקדם יותר?!

 

קיצור שעון הקיץ משבית את שמחת חג הסוכות שהיא מעיקר מצוות החג. לעשרות אלפי בני תורה ומאות אלפי יהודים דתיים, שציפו בכיליון עיניים לחופשת חול המועד, כדי לבקר בני משפחה ולטייל ברחבי הארץ, מתברר שמצפים להם ימי חופשה מקוצרים ומישהו גזל להם חמש שעות אור שלמות של טיול והנאה מן החג. לתושבי יהודה ושומרון נוספה טרם זמנה שעה נוספת של חשיכה בזמן הנסיעה המתוחה הביתה ולחיילי צהל עוד שעה של פעילות מבצעית בתנאים קשים יותר.

 

קיצור שעון הקיץ הוא מעשה חמור אך לא רק בשל הדוגמאות שפורטו לעיל ובשל הפגיעה בציבור הדתי דווקא. זהו ביטוי לעריצות שלטונית כלפי הרוב הגדול של האזרחים: הרוב הגדול ללא כל הבדל בין דתיים וחילונים, מבקשים ששעון הקיץ יימשך לפחות עד תחילת חודש נובמבר רק משום שהם רוצים עוד שעה של אור. עוד שעה של נהיגה בטוחה בשובם מן העבודה; עוד שעה להיות בביתם באור יום; עוד שעה לצאת עם ילדיהם לגן שעשועים באור יום; עוד שעה לצאת למרכזי הקניות ולשווקים.

 

ומה שחמור מכל: קיצור שעון הקיץ נעשה בהתבסס על טיעונים "דתיים" כביכול על אף שאין כל קשר בין שמירת-מצוות, תפילה, אמירת סליחות, שבת או יום כיפור למשכו של שעון הקיץ. בוודאי לא בתחילת הסתיו שהיום בו התקצר ממילא. השרירות של קיצור שעון הקיץ נראית כרעיון נוסף של אלה השוקדים לעורר שנאה כלפי המסורת ותורת-ישראל. את חילול-השם התורן שלהם הם בחרו לקבוע דווקא ערב יום הכיפורים.

 

רובם המוחלט של אזרחי ישראל שמחים בעוד שעה של אור. החקיקה השרירותית המקצרת את שעון הקיץ בניגוד לרצונם של 90% מהאזרחים מהווה עוד ביטוי לנתק כמעט מוחלט בין מי שאמורים להיות נציגינו בכנסת לבין ציבור שולחיהם. אבל היא מלמדת גם על היעדר התודעה האזרחית שלנו וחוסר היכולת לתרגם את רצון הרוב לתהליך חקיקה ראוי שישרת את כלל האזרחים.

 

לסיכום 

1. 90% מהציבור בישראל ללא הבדל בין דתיים וחילונים, ערבים ויהודים, נשים וגברים מעוניינים בהחלת שעון הקיץ עד ראשון בנובמבר.

 

2. אין כל נימוק "מטעמים דתיים" לקיצור שעון הקיץ:

 

א. בתחילה אמרו (עוד השר יוסף בורג ז"ל): "שעון הקיץ מקשה על המשכימים לסליחות."

 

האמת: קיצור שעון הקיץ מקשה על המשכימים לסליחות. מי שקמו ב- 05:00 יאלצו להקדים ל- 04:00 כדי לומר סליחות באשמורת אחרונה של הלילה לפני הנץ החמה...

 

ב. אחר כך אמרו: " שעון הקיץ מאריך את שעות הצום"

 

האמת: אורך הצום זהה לפי שעון קיץ או חורף: כ- 25 וחצי שעות!

 

קיצור שעון הקיץ היקשה על הצמים הנאלצים לאכול סעודה מפסקת מוקדמת ולצעוד לבית הכנסת תחת שמש קופחת בבוקרו של יום כיפור.

 

ג. אחר כך טענו (ח"כ משה גפני "בשם האימהות"): "שעון הקיץ מקשה על הילדים המאחרים לישון".

 

האמת: בחודשים סיון ותמוז (מאי-יוני) היה קשה. בחודשים תשרי וחשוון, כאשר תש כוחה של חמה מקצרים את שעון הקיץ ומכריחים את האמהות להכניס את הילדים הביתה בשעת אחה"צ חשוכה שאינם מוכנים לישון.

 

3. פגיעה בציבור הדתי:

 

א. השכמה עוד יותר מוקדמת לסליחות – כבר נאמר.

 

ב. יום העבודה הארוך לא מאפשר למי ששבים מעבודתם בשעות הערב להתפלל מנחה וערבית בבית הכנסת השכונתי.

 

ג. קיצור שעות האור מהווה פגיעה קשה בחופשת חג הסוכות. אחת החופשות החשובות לציבור הדתי ולציבור בכלל.

 

4. כללי

 

א. תושבי יהודה ושומרון –(60% מהם דתיים) – יאלצו לנוע יותר בשעות החשיכה.

 

ב. צה"ל נאלץ לפעול יותר בשעות החשיכה.

 

ג. השבים מעבודתם ייסעו בשעות החשיכה וסכנת התאונות בדרכים תגדל.

 

ד. הפסד כלכלי למשק.

 

אני פונה אל חברי הכנסת בכלל ואל הדתיים שביניהם בפרט: מי שקיצר את שעון הקיץ למספר ימים לפני יום כיפור העניש את אזרחי המדינה ובעיקר את הציבור הדתי ועשה מעשה מיותר שאין לו כל קשר לדת, להלכה ולתורה. בידכם לתקן את חילול השם שנגרם ולהאריך את שעון הקיץ עד לתחילת חודש נובמבר. כך תיטיבו עם רוב הציבור בישראל, דתיים וחילונים ומעט מן האור יגרש הרבה מן החושך.

 

הרב פרופ' נפתלי רוטנברג הוא רב היישוב הר אדר ועמית מחקר בכיר במכון ון ליר בירושלים. ייסד בשנת 2005 את "הועד הציבורי להארכת שעון הקיץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרב נפתלי רוטנברג
צילום: ויז'ואל/פוטוס
שעון החורף
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים