שתף קטע נבחר

משרד התחבורה מציג: כך נטרטר את האזרח

במשרד התחבורה החליטו לנסות ולשים קץ לשינויים לא מאושרים בכלי רכב, בהם חלונות גג בהתקנה מקומית לא חוקית. אלא שבדרך, אף אחד לא חשב שם על הטרטור שיאלץ לעבור כל בעל רכב ישן עם חלון מקורי בגג

דני מאירסון הוא בעלים גאה של רכב כביש-שטח מסוג טויוטה 4ראנר, מודל 1996. במשך השנים שהרכב ברשותו, וגם קודם לכן, לא היתה כל בעיה להעביר טסט לרכב. להפתעתו, לפני ימים אחדים, כאשר ביקש שוב לעבור טסט, גילו במכון הרישוי פליקס בלוד ממצאים מפתיעים. למשל שיש ל-4ראנר חלון גג, וכי עובדה זו אינה מוזכרת ברישיון הרכב. לכן צויין בטופס הבדיקה כי ברכב יש חלון גג, והובהר למאירסון כי ללא רישום האביזר ברישיון, הרכב אינו יכול לעבור טסט.

 

 

לא עזרו טענותיו של מאירסון כי מדובר בחלון גג מקורי, וכי במהלך כל השנים עבר הרכב טסט ללא בעיות. הוא נשלח אחר כבוד לחברת יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, כדי שזו תוציא לו אישור על מקוריות חלון הגג. ואכן, נציג מטעם היבואנית אישר כי מדובר בחלון גג מקורי, וכי הרכב הגיע מצוייד בחלון הגג מחו"ל. אם חשבתם שבכך הסתיימה הפרשה, טעיתם. במכון הרישוי עדיין סרבו להעביר את הרכב טסט, ומאירסון שוב נשלח למשרד הרישוי כדי לבצע רישום ברישיון הרכב. נשמע פשוט? פקידת הקבלה במשרד הרישוי הסבירה לו בנימוס רב כי אינה יכולה לעשות זאת מבלי שהרכב עבר בדיקה ב"עמדה מספר 1", בה מאשרים שינויים שבוצעו במבנה הרכב.


בדיקת רישוי (צילום אילוסטרציה: גלעד קוולרצ'יק)

 

אלא שעמדה מספר 1 היא שם ידוע לשימצה. מי שמגיע למשל למשרד הרישוי בחולון - הקרוב ביותר למקום מגוריו של דני - שם פועלת עמדה זו, צריך להשכים קום הרבה לפני הנץ החמה, ולהתפלל שמאכערים שפועלים במקום, לא תפסו את כל התורים המוקצים לאותו יום. אחר כך הוא ממתין שעות ארוכות עד לביצוע הבדיקה, ואם הכל בסדר, הוא מקבל אישור עמו הוא צריך לגשת שוב לפקידה במשרד, כדי שזו תקליד את הנתונים לרישיון הרכב. טרטור שאין כדוגמתו.

 

וכך התייצב דני מאירסון בשעה 05:30 בעמדה מספר 1 בחולון. הפעם, התמזל מזלו. כעבור ארבע שעות סיים את ההליך, ושם פעמיו למכון הבדיקה. אגב, קיומו של חלון הגג לא נרשם במשבצת המיועדת לכך, אלא בסעיף "תנאים והגבלות". עכשיו דני מאירסון ממש כועס, ובצדק כמובן. למה לטרטר אזרח רק בגלל שמשרד הרישוי החליט לשנות את כללי המשחק רטרואקטיבית, ולדרוש רישום חלונות גג ברשיונות הרכב גם לגבי כלי רכב ישנים?

 

אבי גלנצר, יו"ר איגוד מכוני הרישוי, מגלגל את הסוגיה לפתחו של משרד התחבורה. "מאז שמשרד התחבורה שינה את הרישום ברשיונות הרכב והוסיף בהם פרטים, ובהם חלון גג, נדרשים מכוני הרישוי לבדוק אם חלונות הגג ברכב רשומים גם ברשיונות הרכב. הסיבה: יש לא מעט כלי רכב בהם הותקנו חלונות גג בהתקנות מקומיות, תוך ביצוע חיתוכים בגג הרכב ובקורות שעלולים לפגוע בבטיחות. כדי לאשר את ההתקנות, יש צורך באישור מעבדה מוסמכת, ולאחר מכן אישור של עמדה מספר 1 לגבי השינוי.

 

"לצערי הרב, ההליך מטרטר את בעלי הרכב. אם יש הצדקה לקבלת אישורים על התקנות כאלה ממעבדה מוסמכת, אין כל הצדקה לטרטר את האזרח גם לעמדה מספר 1 ולפקידי הרישוי. מכוני הרישוי מסוגלים לבדוק אם שינויים כאלה בוצעו בהתאם לאישורי המעבדה המוסמכת. בוודאי שאין סיבה לטרטר אנשים לעמדה מספר 1 ולמשרד הרישוי כאשר מדובר בחלונות מקוריים. די בטרטור שלהם ליבואנית כדי לקבל אישור. את שינוי הרישום אנחנו יכולים לבצע במכונים, בדיוק כפי שהדבר נעשה לגבי שינויים במידות צמיגים לעומת מה שרשום ברישיון הרכב, בהחלפת מנועים או שינויי צבע.

 

לפני שנה הוקמה ועדה מיוחדת לבדוק את הנושא, אבל כל העסק תקוע. אני יודע שעובדי משרד הרישוי התנגדו להפרטת השרותים הללו, אבל אין לכך כל הצדקה, במיוחד אם הציבור נדרש לשלם את המחיר", אומר גלנצר.

 

במשרד התחבורה החליטו להגיב בזו הלשון - "בעקבות פנייתכם נבדוק מחדש את כל הנהלים בנושא, ואם יתברר שיש צורך לשנות נהלים, נעשה זאת".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים