שתף קטע נבחר
 

"אנשים רואים ברכבת הקלה קללה, קטסטרופה"

העבודות בתוואי הרכבת הקלה בירושלים הצליחו להוציא משלוותם לא רק את התושבים, אלא גם את חברי הכנסת. יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, העיר כי העבודות מתבצעות בקצב איטי במיוחד. ח"כ ניסים זאב: "קוראים לזה כבר רכבת שדים"

"האזרחים בירושלים כבר רוצים לראות יותר משלושה פועלים שמתעסקים בכל הרכבת הקלה. נדמה לנו שבכל יום מכניסים (רק) עוד אבן". כך אמר אתמול (ב') בציניות יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, במהלך דיון שנערך בנושא הצעת חוק ממשלתית, המחילה את חוקי התעבורה על הרכבת הקלה בירושלים. הצעת החוק, שאושרה בקריאה ראשונה, נועדה לאפשר את הפעלת הרכבת הקלה במסגרת ניסוי, שצפוי להיערך בעוד מספר שבועות.

 

במהלך הדיון מתחו כמה מחברי הכנסת ביקורת חריפה על הפרויקט, שהקמתו גורמת קשיים רבים לתושבי מרכז ירושלים. "אנשים כבר נמאס להם לשמוע על הפרויקט הזה", אמר ח"כ נסים זאב מש"ס. "אנשים הפסידו את פרנסתם, (והם) רואים ברכבת הזאת קללה שבאה על העיר הזאת. זאת פשוט קטסטרופה. קוראים לזה אנשים כבר 'רכבת שדים', לא רכבת קלה ולא רכבת כבדה".


הרכבת הקלה בירושלים (צילום: צבי לביא) 

 

תאריך היעד אינו ריאלי

שר התחבורה, ישראל כץ, שהציג את הצעת החוק בפני חברי הכנסת, הסביר כי "לצורך הפעלה ניסיונית (של הרכבת הקלה) נדרשת הסדרה משפטית של דיני התעבורה החלים על הרכבת המקומית, וסמכויות אכיפה. מכיוון שהרכבת הקלה נעה בדרך כשאר כלי הרכב - בניגוד לרכבת הכבדה - מוצע בהצעת החוק להחיל את הוראות פקודת התעבורה, בשינויים המחויבים תוך החסרת חלקים שאינם רלוונטיים לרכבת הקלה או לתקופת הניסוי".

 

כץ ציין כי הניסוי, שיחל בעוד מספר שבועות, נועד לבחון את "תקינות פעילותה של הרכבת הקלה בירושלים, תפעולה, התנהלותה והתנהלות המשתמשים בדרך ביחס אליה". על-פי התכנון, הניסוי יימשך עד ה-8 בספטמבר 2010 - התאריך המיועד לתחילת הפעילות הסדירה של הרכבת הקלה בירושלים. עם זאת, ראוי להזכיר כי החברה הזכיינית המקימה את הפרויקט, כבר הצהירה בעבר מספר פעמים כי תאריך היעד אינו ריאלי, ופתיחת הרכבת הקלה לשימוש סדיר צפויה להידחות במספר חודשים.

 

"הקמת הרכבת - בטעות יסודה"

אלא שתחילת הניסוי ברכבת הקלה לא עודד את חברי הכנסת שנכחו בדיון - ובמיוחד את אלה המתגוררים בירושלים. "כל היוזמה הזאת, של הקמת הרכבת, בטעות יסודה", אמר ח"כ זאב. "את אותם שני מסלולים או שלושה מסלולים (המיועדים לרכבת הקלה, ש.ה) יכולנו לנצל לתחבורה ציבורית, ובגדול. זה היה נותן שירות אמיתי לציבור הירושלמי, שבאמת זועק לעזרה. היום (אין) רכבת, לא קלה ולא כבדה. אנשים הפסידו את פרנסתם, יש סכנת נפשות בחציית כבישים. כל יום זה בגדר של נס שאין נפגעים".

 

יו"ר הכנסת ריבלין, אף הוא ירושלמי, הוסיף לדברי הביקורת: " הבעיות של הרכבת הקלה בירושלים הן קשות... בירושלים תכננו רכבת שהולכת מהצפון לדרום, אבל ירושלים היא רחבה גם - מהמזרח למערב. אדם, מבקשים ממנו שייסע מנווה-יעקב ולא ישתמש באוטו שלו כדי להגיע לעיר... אבל אם הוא צריך להגיע לקטמון, בלאו הכי הוא צריך אוטו. אז עוד פעם מתחיל פה הכול".

 

התקציב חרג ב-128%

ראוי להזכיר כי בדו"ח שהתפרסם במאי 2008, הצביע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, על כשלים מהותיים בהתנהלות כל הגורמים המעורבים בהקמת הרכבת הקלה, ובהם חריגות משמעותיות מהתקציב ומלוחות הזמנים, וכן ליקויים תכנוניים ובטיחותיים. כך למשל התייחס המבקר לעניין החריגה מהתקציב: "בעת אישור הפרויקט, הוערך שיהיה על המדינה להשקיע כ-500 מיליון שקל בהכנת תוואי הרכבת. התברר שבשל תכנון לקוי, לא הובאו בחשבון בהערכה זו העלויות של כמה עבודות שנעשו במסגרת הפרויקט, שחלקן אינן קשורות אליו ישירות. בשנת 2003 הוערכה עלות העבודות של המגזר הציבורי בפרויקט בכ-1.14 מיליארד ש"ח, סכום הגדול בכ-128% מהסכום בהערכה המקורית".

 

בדברי הסיכום קבע המבקר כי "לנוכח הליקויים... וההסתברות הגדולה לחריגות מתקציב המדינה שנקבע... על משרדי האוצר והתחבורה לבחון ללא דיחוי אם נכון להמשיך במודל העבודה הזה של שיתוף המגזר הפרטי בפרויקטים של פיתוח תשתיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין
צילום: ג'ורג' גינסברג
צילום: זום 77
חבר הכנסת נסים זאב
צילום: זום 77
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים