שתף קטע נבחר
 

אולטימטום למפקח: דחיית הייקור או סנקציות

ועדת הכספים החליטה להפנות אולטימטום מפתיע למפקח על הביטוח, בניסיון לבלום את ההתייקרות הצפויה של ביטוח החובה - דחה בחודש את התהליך, או שנעכב כל בקשה שתעבור אלינו בעתיד

ועדת הכספים באולטימטום למפקח על הביטוח: דחה בחודש את ייקור פרמיות הביטוח לאופנועים, או שננקוט סנקציות חמורות. לאחר דיון סוער בעניין ייקור פרמיות הביטוח לרוכבי אופנועים, שנערך היום (ד') בוועדת הכספים בכנסת, דרשה הוועדה מנציגי האוצר לדחות את הייקור בחודש. זאת, במטרה לאפשר קיום דיון ציבורי בוועדות הכנסת, שיבחן את השפעת הייקור על היבטים תחבורתיים, חברתיים וסביבתיים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, דרש מנציגי משרד האוצר להגיש לוועדה בתוך 24 שעות את תשובת המשרד לבקשה.

 

גפני רמז לנציגי האוצר, בדרך שאינה משתמעת לשתי פנים, כי אם יסרבו לבקשת הדחייה, תשתמש הוועדה בסמכותה ותעכב טיפול בכל הבקשות שיעביר אליה אגף שוק ההון והביטוח. "אם התשובה תהיה חיובית", אמר גפני לנציגי האוצר, "ואני מתפלל שהתשובה תהיה חיובית - אז יתקיים הדיון החשוב הזה. יש בקשה אחת של כולם - חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה, דתיים וחילוניים - אל תשנו את המדיניות (שבחרתם), אבל תנו לנו חודש. ישבו חברי ועדת הכספים מהאופוזיציה, מהקואליציה, וידונו בעניין. אתם הולכים למהלך לא נכון".


המפקח על הביטוח, ידין ענתבי (משמאל). לחץ מוועדת הכספים לעכב את ייקור ביטוח האופנועים (צילום: אורי פורת)

 

תמיכה גורפת ברוכבים

במהלך ישיבת הוועדה, שנערכה לבקשת ח"כ חיים אורון, הושמעו בעיקר עמדות חברי הכנסת עצמם, שתמכו ללא סייג בעמדת רוכבי האופנועים, לפיה יש לבטל את ייקור פרמיות הביטוח. בדיון נכחו חברי כנסת רבים, בהם גם כאלה שאינם חברים בוועדת הכספים, אך ביקשו להיות נוכחים כדי להביע את עמדתם. ראוי לציין כי רק לעתים רחוקות מגיעים חברי כנסת כה רבים לדיוני הוועדות בכנסת, ובכך אפשר למצוא עדות להצלחת המאבק של הרוכבים - לפחות בכל הנוגע ליחסי ציבור.

 

הטיעונים שהעלו חברי הכנסת נגד הרפורמה נוגעים בעיקר להשלכות חברתיות, תחבורתיות וסביבתיות של ייקור הפרמיות. "מה שאנחנו למדים מהדיון הציבורי הזה, הוא שהנושא אינו צר כמו שהממונה על הביטוח מציג אותו", אמר ח"כ יוחנן פלסנר. "יש שיקולים רחבים - שיקולי תחבורה, עומסי תנועה, חנייה, איכות סביבה - (האם) שקלתם אותם? ומה עם אוכלוסיות חלשות (כמו חיילים משוחררים, סטודנטים) שאינן יכולות לרכוש כלי רכב אחרים? לא קיבלנו כל אינדיקציה שנערך דיון רציני בעניין כל השיקולים האלה".

 

"הפגיעה המתמשכת בציבור הרוכבים יש בה הרבה זדון וחוסר תבונה", תקפה ח"כ שלי יחימוביץ' את נציגי האוצר בדיון. "היא גורמת לפגיעה בכל הציבור, ולא רק ברוכבים. יש אינספור סיבות דווקא לעודד את הרוכבים - סיבות סביבתיות, חברתיות, תחבורתיות... הטענה כאילו הייקור יקטין את הסבסוד ויוריד את תעריפי הביטוח לכולם, זה קשקוש. זה לא יקרה. ההחלטה הזו היא לא מתחום הביטוח, אלא החלטה שקובעת איך תראה מפת התחבורה בישראל - וידין ענתבי (המפקח על הביטוח) לא יכול לקבל החלטה כזו".

 

אין מנדט, ובכל זאת

חלק מהדיון הוקדש לבעיה שנגעה לעצם הדיון: לוועדת הכספים אין מנדט לעסוק בענייני תחבורה, ולמעשה אינה יכולה למנוע במישרין את ייקור הביטוח לאופנועים. אלא שחברי הכנסת, שגילו אחדות מפתיעה, ביקשו מיו"ר הוועדה לדרוש ממשרד האוצר לדחות את הייקור בחודש, בכדי לאפשר קיום דיון ציבורי מסודר וראוי. אם לוועדת הכספים אין שיניים, אז חבל על הזמן של כולנו", אמרה ח"כ מירי רגב. "צריכה להיות הבנה של משרד האוצר שהוא (חייב) להתייחס לקריאה שיוצאת מוועדת הכספים".

 

לדבריה הצטרף ח"כ כרמל שאמה, שגם הגיש בקשה לערוך היום דיון בעניין הרפורמה במליאת הכנסת. "אם היה מתקיים דיון ציבורי אמיתי, עם דו שיח אמיתי בין כל הצדדים, לא הייתה נולדת החלטה אומללה כזו. לכאורה אין לנו (בוועדת הכספים) סמכות, אבל יש לנו באופן ברור - בטח עם אחדות כזו בין חברי הכנסת - יש לנו סמכות ליצור לעצמנו את הסמכות. אם יתעלם הממונה על הביטוח מאיתנו - הוא ישגה. כדאי שהאוצר יתעשת".

 

ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית, התייחס לטענת משרד האוצר לפיה יעברו רוכבי דו-גלגלי לשימוש באוטובוסים בעקבות הייקור של הביטוח. "ויתור על אופנועים יגרום למעבר לאוטובוסים רק אם תהיה מערכת תחבורה ציבורית טובה. אם משרד האוצר כל כך רוצה להעביר אנשים לאוטובוסים, שיעודד את מערכת האוטובוסים בתל אביב, ובישראל בכלל. אבל כיום, אחד האמצעים למי שלא רוצים לעמוד בפקקים הוא אופנועים".

 

לפעמים חלומות מתגשמים

"בחלומות הוורודים ביותר שלי, לא חשבתי שנראה התגייסות כזו - של חברי קואליציה ואופוזיציה - למען המטרה שלנו", אומר ל-ynet טל שביט, רוכב ותיק ופעיל במאבק הרוכבים נגד ייקור הביטוח. "ובחלומות הוורודים ביותר, גם לא ראיתי שהוועדה תשתמש בצורה כל-כך דרמטית ונחושה בשוט שלה נגד משרד האוצר. לא היה כאן אחד שאמר שאולי האוצר צודק. לא הייתה דעה אחת שתמכה בגישת האוצר. כל חברי הכנסת התגייסו למען המטרה. זה מראה שהגישה שלנו נכונה - שצריך יותר מחישוב של אחד ועוד אחד".

 

בשולי הוויכוח הציבורי, העלה אמש (ג') חבר הכנסת מיכאל בן-ארי, מהאיחוד הלאומי, פתרון ייחודי לבעיית הביטוח של הרוכבים. בתגובה לדברים שאמרה במליאה ח"כ רונית תירוש, הסביר כי "שמעתי כרגע את חברת הכנסת תירוש שמדברת על מצוקה מאוד קשה של צפיפות בדרכים ובכבישים... אני חושב שהפתרון הוא להפסיק לגור בין גדרה לחדרה. ארץ-ישראל רחבת ידיים, ארץ-ישראל יש בה ערים וגבעות. ארץ נחלי מים ביהודה ושומרון שזאת ארץ אבותינו. ברגע שאנחנו נתפרס לשם אז תיפתר גם הבעיה של הרכב הדו-גלגלי, וגם הבעיה של הפקקים. ארץ רחבת ידיים כדאי שנגיע לשם, נתיישב שם, נאחז שם, ולא נברח משם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוזם הדיון, ח"כ חיים אורון
צילום: דנה קופל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים