שתף קטע נבחר

אין מקום לאושוויץ בפייסבוק / דעה

רשתות חברתיות הן חלל בו מתערבבים יחד בידור, חדשות ובילויים – זו היא פיקנטריה של היום יום, כבשים מעופפות וחוואים דמיוניים. מפעל ההנצחה של אושוויץ משתלב בהן ללא הקשר או כבוד ועל כן יתבזה

עסקים וארגונים רבים מסתערים על רשתות חברתיות בשנה האחרונה, אך בשלב מסוים נעצרים ומגרדים בראשם לנוכח הסתירה המסתמנת. הרי קוקה קולה אינה "חברה" שלכם כמו חבר לעבודה או אפילו מכר רחוק. בטוויטר הבעיה הזו פחות חמורה שכן העדכונים תופסים בה מקום מרכזי, ואנשים בוחרים לעקוב אחר מי שמוסר להם מידע מעניין ורלוונטי – לאו דווקא חברים. אך ברשת חברתית כמו פייסבוק ההבדלים האלה יותר בולטים.

 

בניסיון ליישב את הסתירה החלה פייסבוק להציע לארגונים אפשרות לפתוח פרופילים עסקיים, אשר באמצעותם הם יכולים לפרסם עדכונים אודות מותגים ושירותים ולשמור על קשר עם קהל היעד. אם אתם חובבים של מנצ'סטר יונייטד, תוכלו להתחיל לעקוב אחר קבוצת הכדורגל גם בפייסבוק ובדרך זו המועדון יכול לשמור על קשר קרוב עם האוהדים.

 

מה שעובד יפה במקרה של מנצ'סטר יונייטד עלול שלא להצליח במקרים אחרים. שורש הבעיה נוגע להגדרת היחסים בין המשתמש לחברה ועצם ההגדרה של Fan page (עמוד מעריצים). לא כל מי שמעוניין להתעדכן בחידושים מארגון מסוים  - מעריץ אותו. הגדרת העוקבים כמעריצים בפייסבוק מציבה את הגולשים במקום לא שיווני וגורמת לרבים להדיר רגליהם מעמודים של חברות ברשת החברתית הזו.

 

 

מעריצי אושוויץ

הסתירה הזו מוחרפת במקרה של מוזיאון ההנצחה הרשמי למחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ שהופעל על ידי הנאצים בפולין בזמן מלחמת העולם השנייה. אתמול (ב') דווח כאן כי שלטונות פולין, מנהלי אתר ההנצחה במחנה לשעבר, פתחו עמוד בפייסבוק (שמשום מה לא עובד היום). המטרה: לחנך את הדור הצעיר באמצעות דיון ציבורי.

 

יוזמי המהלך הגדירו זאת כניסוי, והודו כי הדיון הראשון בעמוד יעסוק בשאלה אם עמוד כזה בכלל צריך לפעול בפייסבוק. בין אם הדף אינו נגיש כעת בשל ביקורת על המהלך או שמדובר בהשבתה זמנית – מוטב שלא יחזור.

 

כאשר אני מצטרף לעמוד הרשמי של מחנה ההשמדה אושוויץ, את מה אני מעריץ בדיוק? את מפעל ההנצחה? האם המונח המתאים אינו "הוקרה"? מפעל ההנצחה אינו העיקר כאן כי אם הזיכרון הנורא שהוא מבקש לשמר. וכאשר חבר מסמן שהוא "אוהב" (like) הודעה על תערוכת זיכרון חדשה באתר – את מה הוא "אוהב"? הסיכון להפיכת המפעל לקרקס, גדול מתמיד.

 

 

רשתות חברתיות הן חלל בו מתערבבים יחד בידור, חדשות ובילויים – זו היא פיקנטריה של היום יום, כבשים מעופפות וחוואים דמיוניים. מפעל ההנצחה של אושוויץ משתלב בהן ללא הקשר או כבוד ועל כן יתבזה. גם בעידן של רשתות חברתיות ורצון לשמור (לגיטימי) לשמור על קשר עם הדור הצעיר על מנת שגם הוא יזכור ולא ישכח – יש מפעלים הראויים לחלל נייטרלי, שישמור על כבודם והזיכרון שהם מבקשים לשמר. במקרה של מפעל ההנצחה לאושוויץ, התוצאה עלולה להיות פגיעה בזיכרון.

 

לכל הכתבות על פייסבוק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אושוויץ. לא בפייסבוק
צילום: אהוד קינן
חורים ברשת
מומלצים