הרפורמה שתעביר אתכם מרכב פרטי - לאוטובוס?
שירות האוטובוסים בגוש-דן צפוי להפוך מהפיכה באוגוסט 2010, במסגרת רפורמה שמטרתה לשכנע אתכם לעזוב את המכונית ולנסוע באוטובוס. האם זה יעבוד ואילו בעיות צפויות לפרויקט התחבורה החשוב?
קווי האוטובוס בגוש-דן יעברו מהפכה באוגוסט 2010 - אך האם זו הרפורמה שתציל את התחבורה הציבורית במטרופולין הגדול בישראל? בעוד פחות משנה, לקראת פתיחת שנת הלימודים הבאה, יחלו קווי האוטובוס בגוש-דן לפעול במתכונת חדשה, שאמורה לקצר את זמני הנסיעה וההמתנה בתחנות, לשפר את רמת השירות, ואף לצמצם את זיהום האוויר במרכז העיר תל-אביב. אולם, למרות שכל הגורמים המעורבים - משרד התחבורה, עיריית תל-אביב-יפו וחברת דן - כבר הסכימו על המתכונת החדשה, מעטים בלבד סבורים כי יש ביכולתה לשפר משמעותית את מצב התחבורה הציבורית בגוש-דן.
מומחים בתחום התחבורה הציבורית מצביעים על מספר בעיות חמורות בתכנון, שלדעתם ייגרמו לכך שהרפורמה תחטיא את היעד המשמעותי ביותר שלה - לגרום לאזרחים לוותר על המכוניות הפרטיות, ולעבור לתחבורה ציבורית. שלוש הבעיות העיקריות הן:
- גם לאחר הארגון מחדש של הקווים, ימשיכו האוטובוסים לחלוק את מרבית נתיבי הנסיעה עם מכוניות פרטיות - מה שמקטין משמעותית את יעילותם ואת מהירות נסיעתם.
- מערך התחבורה הציבורית אינו נהנה מקדימות כלשהי בתנועה בכבישים מבחינת רמזורים ותמרור, ולכן גם לאחר הפריסה מחדש ייאלצו האוטובוסים לעמוד בפקקים - בדיוק כמו המכוניות הפרטיות שלצדם.
- למרות הבטחות שר התחבורה, ישראל כץ, להגביר את האכיפה
בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ) החל מהשבוע הבא, רבים מטילים ספק ביכולת המשטרה לאכוף את החוק ביעילות ולאורך זמן - מה שיגרום להאטה נוספת בתנועת האוטובוסים, בנתיבים המיועדים להם בלבד.
מטרת הרפורמה: לשכנע אתכם לעזוב את הרכב הפרטי ולעבור לאוטובוס (צילום: רועי צוקרמן)
את ההתייחסות הברורה ביותר לרפורמה סיפק אתמול (ב') מנכ"ל עיריית תל-אביב, מנחם לייבה, ביום התחבורה הציבורית, שערך ארגון תחבורה היום ומחר. "המדינה עושה חצי דרך. הרפורמה בקווי האוטובוס רק מארגנת מחדש את מה שיש - לא נעשתה חשיבה באשר למה האזרח צריך, או מה אנחנו כמדינה רוצים לספק לו, או מה רמת השירות הרצויה. מה שנעשה הוא ההפך. ראו מה האמצעים הקיימים, ובדקו מה אפשר לעשות איתם". למעשה, בשיחות שלא לציטוט, יש מי שאף מגדיר את התוכנית השאפתנית "ברכה לבטלה".
על ארבעה קווים דיברה התוכנית
התוכנית לארגון מחדש של קווי האוטובוס בגוש-דן - שיישומה נדחה כבר מספר פעמים בעבר - מבוססת על תוכנית שהכינה חברת נתיבי איילון לפני כשש שנים. על-פי התוכנית, שהוכנה בעקבות סקר משתמשים גדול שנערך ב-2003, יאורגנו קווי האוטובוס בגוש-דן בהתאם לחלוקה הבאה:
- קווים מטרופוליניים: קווים מהירים שיקשרו בין מרכזי העסקים בערים הגדולות, ופועלים בעיקר על צירי תנועה ראשיים.
- קווים יומיים: קווים ישירים, שיקשרו בין השכונות למרכזי עסקים תעסוקה.
- קווי הגוש המרכזי: קווים בתדירות גבוהה, שפועלים בעיקר ברחובות הראשיים.
- קווים מקומיים: קווים פנימיים, הנוסעים בתוך הערים ובשכונות, וגם מקשרים בין ערים שכנות.
בעקבות הארגון מחדש, מצפים במשרד התחבורה להשיג בתוך זמן קצר יחסית יעדים מרשימים: קיצור זמני ההמתנה וזמני הנסיעה, הפחתת מספר הקווים והגברת התדירות, וקיצור זמני ההליכה מבית הנוסע לתחנות האוטובוס. ואם לא די בכך, הרי שהרפורמה אמורה גם לצמצם את זיהום האוויר ומפגעי הרעש במרכזי הערים בגוש-דן.
מי יוותר על הרכב הפרטי?
אלא שלמרות היעדים המרשימים, רבים סבורים כיום כי ארגון הקווים מחדש לא ישנה משמעותית את מפת התחבורה בגוש-דן. חמור מכך, מומחי תחבורה מעריכים כי את היעד החשוב ביותר - העברת נוסעים משימוש ברכב הפרטי לתחבורה ציבורית - לא תצליח התוכנית להשיג. הסיבה פשוטה: כל עוד רמת השירות באוטובוסים לא תשתנה מהותית, אין לאזרחים תמריץ מספיק משמעותי כדי לוותר על הנוחות של הרכב הפרטי.
ראוי לזכור כי המונח "רמת שירות" כולל מספר רב של מדדים: איכות וניקיון האוטובוסים, זמני הנסיעה, זמני ההמתנה בתחנות, מרחקי ההליכה בין תחנות, נוחות השימוש באמצעי תשלום, ושילוביות בין אמצעי תחבורה שונים. ולכן, גם אם יצליח הארגון מחדש של הקווים לקצר במעט את זמני הנסיעה או ההמתנה, ספק אם יהיה בכך די בכדי לגרום לאזרחים לוותר על השימוש ברכב פרטי. במצב זה, מסכימים מרבית המומחים, התחבורה הציבורית בגוש-דן תמשיך לשרת בעיקר את מי שמשתמש בה כבר כיום - אזרחים שאינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש רכב פרטי.
"עדיין לא מאוחר"
אם כן, האם הכל אבוד? לייבה מעיריית תל-אביב דווקא סבור כי עוד אפשר לשנות את פני הדברים. "עדיין לא מאוחר", אומר לייבה. "אם זה חשוב, והמדינה ממילא משקיעה בתחבורה ציבורית מיליארדים, צריך לבוא ולקבוע מה רמת השירות שאנחנו רוצים לתת לאזרחים - לקבוע תוכנית מתאימה. ואם צריך, אז אפשר להוסיף תקציב לחברת דן כדי שתיתן את רמת השירות הזו (הנדרשת). הסכום הזה יהיה בטל בשישים לעומת מה שמושקע ממילא בתחבורה ציבורית".
לייבה גם טוען כי עיריית תל-אביב מוכנה להגדיל את רשת נתיבי התחבורה הציבורית בעיר - ואף להקים נתיב שכזה ברחוב אבן-גבירול. לדבריו, למהלך צפויות השלכות רבות על מרקם החיים במקומות שבהם יוכרזו נת"צים - למשל, שינוי מספר מקומות החנייה או שינוי שעות הפעילות של בתי עסק - אך העירייה מוכנה "לשלם את המחיר". אלא שלהסכמה זו יש מחיר: בעיריית תל-אביב דורשים בתמורה מענה תחבורתי כולל, שייתן פתרון תחבורה ציבורית ראוי, גם לתושבים וגם למאות אלפי הישראלים שנכנסים לעיר מדי יום.
"הסוף יהיה גרוע מאוד"
למרות האופטימיות שמפגין לייבה, סביר להניח כי התוכנית לא תעבור שינויים משמעותיים עד יישומה ב-2010. כבר כעת, היישום נמצא באיחור של כשנתיים, וספק אם מישהו מהמעורבים באמת מוכן לפתוח מחדש את התוכנית לדיון. כדאי לזכור כי אישור התוכנית במתווה הנוכחי התעכב תקופה ארוכה, בגלל חילוקי דעות ומאבקי כוח בין כל המעורבים: משרד התחבורה, עיריית תל-אביב וחברת דן.במידה רבה, עתידו התחבורתי של גוש-דן ממשיך להיות תלוי בקו הראשון של הרכבת הקלה, "הקו האדום", שיחצה את המטרופולין מפתח-תקווה ועד בת-ים. אלא שקידום הפרויקט מתעכב כבר שנים רבות, כאשר לאחרונה התעוררו בעיות פיננסיות שטרם נפתרו. אמנם הצדדים המעורבים - משרדי הממשלה והזכיינית הפרטית שתקים את הפרויקט - מנהלים משא ומתן, אך ההתקדמות איטית. יש לציין כי רבים כיום מסכימים כי ההחלטה להקים את הקו האדום כקו הראשון של הרכבת הקלה הייתה שגויה, וזאת לאור המורכבות הרבה והעלויות הגבוהות הכרוכות בפרויקט.
אז מה יהיה? נדמה כי את הסיכום הקולע ביותר אפשר למצוא בדברים שאומר לייבה מעיריית תל-אביב: "עמדתנו היא שתחבורה ציבורית היא נושא חשוב מאין כמוהו - נושא אסטרטגי - ואם כולנו לא נתעשת, הסוף יהיה גרוע מאוד".