שתף קטע נבחר
 

משרד התחבורה: תקנות הייבוא המקביל מוכנות

האם השוק הישראלי עומד סוף-סוף להיפתח לייבוא מקביל, על חשבון היבואניות שהיו עד עתה בלעדיות? כך טוענים במשרד התחבורה ומודיעים כי השלימו את התקנות הנדרשות. עוסקים בענף: ההשפעה על מרבית השוק תהיה קטנה

צעד חשוב בדרך לתחרות חופשית בשוק הרכב - או בשורות טובות לרוכשי מכוניות יוקרה בלבד? משרד התחבורה מודיע היום (ג') כי סיים את הכנת התקנות שיאפשרו את פתיחת שוק הרכב ל"ייבוא מקביל" - יבוא של מותג רכב על-ידי מספר יבואניות מתחרות. המטרה: עידוד תחרות משוכללת הרבה יותר מהנהוג כיום. במשרד התחבורה מעריכים כי המהלך יחסוך לציבור "בין 500 מיליון ל-1.2 מיליארד שקל בשנה, כתוצאה מהצמצום הצפוי ברווחי היבואניות".

 

התקנות קובעות כללים לפעילותן של יבואניות חדשות: כך למשל נקבעו דרישות-סף כלכליות, שנועדו להבטיח את איתנותן הפיננסית של חברות שיעסקו בייבוא המקביל. בשבוע הבא יוצגו התקנות בפני איגוד יבואני הרכב, איגוד לשכות המסחר והמועצה הישראלית לצרכנות, ולאחר מכן יועברו לאישור ועדת הכלכלה בכנסת. כדאי להזכיר כי שר התחבורה, ישראל כץ, התחייב בעבר להגיש את התקנות עד סוף נובמבר.


תחרות ליבואניות הרשמיות? (צילום ארכיון: רועי צוקרמן)

 

הפלישה הגדולה מארה"ב

למרות ההתלהבות הרבה שבה מקדמים במשרד התחבורה את הרפורמה, יש לציין כי מרבית העוסקים בשוק הרכב מעריכים כי השפעתה תהיה שולית - בוודאי בטווח הזמן הקרוב. למעשה, במשרד האוצר אף העריכו כי השפעת הרפורמה על מחירי המכוניות הפופולאריות - מכוניות משפחתיות כמו מאזדה 3 או טויוטה קורולה - תסתכם בהוזלה של 2%-3% לכל היותר, וגם זאת לא באופן מיידי.

 

למעשה, נדמה כי עיקר ההשפעה של הרפורמה תהיה בהגדלת היצע המכוניות המיובאות מארה"ב - מהלך ממנו ייהנו במיוחד היבואניות הוותיקות. על-פי הודעת משרד התחבורה מהיום, יאושר יבוא של כלי רכב המיוצרים בארצות הברית, ותואמים את התקינה האמריקנית. כיום, מותר יבוא מארה"ב של כלי רכב בעלי תקינה אמריקנית, רק אם יוצרו על-ידי יצרנית שמקורה באחת ממדינות נפט"א - ארה"ב, מקסיקו או קנדה - כמו למשל פורד, שברולט וקרייזלר. השינוי המתוכנן ייפתח את הדרך לייבוא דגמים חדשים רבים, ובעיקר כאלה של יצרניות יפניות - כמו טויוטה, ניסאן והונדה - המייצרות במפעלים בארה"ב.

 

רפורמה לעשירים בלבד?

מעטים בלבד סבורים כיום כי יבוא מקביל יוכל להוריד את מחירי המכוניות, או אף לשנות מהותית את מבנה שוק הרכב. את עיקר השינויים ירגישו מי שרוכשים מכוניות יוקרה, כמו מרצדס, ב.מ.וו או פורשה - בפלחי שוק אלה, הייבוא המקביל עשוי להוריד משמעותית את מחירי המכוניות. הוכחה לכך אפשר לראות בהשפעת ענף הייבוא האישי על קטגוריות היוקרה - השפעה שהתבטאה בהפחתת מחירים של עשרות אחוזים, במבצעי מכירות אגרסיביים מצד היבואניות הוותיקים, וכן בהצעת מבצעי מימון נדיבים.

 

אלא שעבור מרבית הישראלים, הרוכשים מכוניות משפחתיות במחירים של כ-100 עד 120 אלף שקל, הרפורמה לא תשנה רבות. על-פי הערכות של מרבית העוסקים בשוק הרכב - כמו גם של בכירים במשרד האוצר - המחירים לא יוזלו משמעותית, ויתכן כי בחלק מהדגמים אף לא יוזלו המחירים כלל. בתרחיש הריאלי ביותר, כך העריכו בעבר במשרד האוצר, ירדו מחירי המכוניות הפופולאריות בשיעור של כ-2% עד 3%. בנוסף, מרבית העוסקים בשוק צופים כי היבואניות הוותיקות יישמרו על כוחן, כמעט ללא שינוי.

 

המחירים הנמוכים בעולם

איך יתכן שרפורמה שאמורה להגביר את התחרות - לא תשנה כמעט דבר עבור מרבית הישראלים? אחת הסיבות העיקריות היא הקשר ההדוק בין היבואניות הוותיקות ויצרניות הרכב: קשה להאמין שיבואניות חדשות יוכלו לרכוש מכוניות במחירים מהם נהנות היבואניות הוותיקות. כדאי לזכור כי היבואניות הוותיקות נהנות כיום ממחירי רכישה נמוכים במיוחד - בחלק מהמקרים, המחירים הנמוכים בעולם - עובדה אותה אישרו פקידי משרד האוצר יותר מפעם אחת. ומאחר שסביר להניח כי מרבית היבואניות הוותיקות ימשיכו ליהנות מקשרים הדוקים ואף בלעדיים עם היצרניות, קשה להאמין שיבואניות חדשות יוכלו למכור מכוניות במחירים זולים יותר.

 

כדאי גם לזכור כי המרכיב העיקרי כיום במחירי מכוניות חדשות כלל אינו נתון לשיקולי תחרות כלשהם: המרכיב העיקרי במחירים הוא מסים - מס קנייה ומע"מ - אותם גובה מדינת ישראל עצמה. ובכל הנוגע למסים, מדינת ישראל אינה צפויה לוותר על ההכנסות העצומות והיציבות שמניב לה מדי שנה שוק הרכב. כך הסבירו זאת בעבר ברשות המסים: "שיעורי מס הקניה בישראל גבוהים בהרבה מהמקובל במדינות המערב, וביחד עם המע"מ, נטל המס על רכישת רכב פרטי בארץ הוא מהגבוהים במדינות המערב. עובדה זו לא ניתנת לשינוי משמעותי, עקב חשיבות ההכנסות המתקבלות ממיסוי הענף".

 

ואיך אפשר בלי ליסינג

ויש גם כמובן את עניין שוק הליסינג: כל עוד רוכשות חברות הליסינג יותר מ-60% מכל המכוניות החדשות מדי שנה, האינטרס המובהק של כל העוסקים בשוק הרכב יהיה לשמור על רמת המחירים יציבה. הסיבה לכך היא החשיבות העצומה של מחירי הרכב - גם כחדשים וגם כמשומשים - לפעילותן של חברות הליסינג.

 

מחד, מחירים אלה קובעים את יכולתן לגייס הון ולהשיג אשראי מהבנקים, ומאידך - מכירת מכוניות משומשות היא אחד ממקורות ההכנסה העיקריים של חברות הליסינג. ובמצב זה, יבוא מקביל - אפילו אם יעשה על-ידי חברות הליסינג עצמן - אינו צפוי להביא להורדות מחירים משמעותיות. למעשה, אם יחלו חברות ליסינג לעסוק בייבוא מקביל, סביר להניח כי הן גם יהיו הנהנות העיקריות מהרפורמה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים