שתף קטע נבחר
 

לנד רובר דיסקברי 4 - בורח לשטח

הדיסקברי 3 של לנד רובר, ללא ספק אחד מרכבי השטח המוצלחים והמרשימים מעולם, מקבל עדכון-גרסה. האם מציע ה-4 החדש שיפור, או שמא הוא כושל בדרך ליישור קו עם טעמו של הרוכש הממוצע

חמש שנים בדיוק עברו, פחות שבועיים. לנד רובר השיקה אז, בסתיו 2004, את הדיסקברי 3. רכב כביש-שטח שלא רק החליף את הדיסקברי המזדקן מאד, אלא גם אמור היה לשחרר את היצרנית הבריטית מבוץ הצרות הפיננסיות, ניהול כושל ותדמית אמינות בעייתית. אותו אירוע השקה - ועל כך הסכים עולם הרכב שהתאחד בקונצנזוס נדיר - הציג לעולם רכב מצוין, שדרוג אדיר לדגם הקודם והדבר הטוב ביותר שלנד רובר יכלה לאחל לעצמה.

 

הצרות הפיננסיות? ובכן, לנד רובר נמצאת היום בבעלות טאטא ההודית, לאחר שקונצרן פורד עשה ככל שביכולתו כדי לשחרר עצמו מכבליה. נראה שלא צריך להוסיף על כך דבר.


צילומים: תומר פדר

 

בכל מקרה, את מתיחת הפנים לאותו דיסקו (שם חיבה) מצוין, תכננו בלנד רובר עוד לפני המעבר להודו. חמש שנים לאחר השקת הדגם הכל-חדש, הגיע זמן עדכון מקיף. עם שינויי עיצוב מתבקשים, התאמה טכנולוגית פה ושם ושיפור חווית השימוש. בסופו של דבר מדובר כאן בחצי מיליון שקל, כדאי לזכור.

 

מתיחת עפעפיים

בבסיס, הדיסקו 4 הוא בעיקר גרסה משודרגת ל-3. שינויי העיצוב בחוץ - פגוש, סבכה קדמית, יחידות תאורה - הותירו אותו כשהיה, עם מעט מגע יוקרתי יותר, בעיקר תודות לחזית המשפחתית. בפנים ניכר טיפול מקיף הרבה יותר, המתבטא בעיקר בקונסולה המרכזית ובלוח המחוונים, אך גם במושבים (מעט) ובאבזרי תפעול שונים (עוד פחות).

 

תא הנוסעים עשוי להיראות מצועצע מדי עבור רוכשים סולדיים, בעיקר עקב שילובי חומרים מורכבים. בכל פינה תגלו עור, עץ, מתכת, כולם באיכות גבוהה אך לא תמיד בסטייל בוגר ומרשים, דוגמת הפאר הגרמני המוכר. נראה כאילו נעשה אקסטרה-מאמץ כדי ליישר קו עם ב.מ.וו-מרצדס-אודי. התוצאה מרשימה וטובה מבעבר, אך אינה משכנעת.


 

למעשה, מתחת לכסות המעודכנת קלות, נמצאים מרבית השינויים בעלי המשמעות לחווית הנהיגה בשטח ובכביש. לנד רובר מצהירים למשל כי מערך המתלים עבר שדרוג משמעותי עם מבנה וגיאומטריה שונים, וכיול אחר. מערך ההגה ותוכנת תיבת ההילוכים עברו שדרוג, כך גם הבלמים, מערכת בקרת האחיזה והגלישה במדרון ומערכת "תגובת השטח" המוכרת, השולטת על מרבית המערכות הרלוונטיות לנהיגה, ומתאימה אותן לסוג השטח בו נוהגים.

 

וגולת הכותרת בשינויים שהגיעו ל-4, הוא מנוע טווין-טורבו-דיזל שעבר למעשה הגדלת נפח, וזכה בלא מעט שינויים במערכות הזנת הדלק בעיקר. הספק היחידה הגדולה יותר (3.0 ליטר כעת, לעומת 2.7 בעבר) עומד על 241 כ"ס (במקום 190) מרביים, וחשוב מכך, כ-60 קג"מ במקום 45. תוספת הכוח אמורה בין היתר לפצות גם על תוספת של כ-100 ק"ג במשקל. המנוע אמור בנוסף להיות נקי וחסכוני מבעבר.

 

יוקרה בשטח, או שטח יוקרתי?

קילומטרים ראשונים בדיסקו החודש מרגישים כמו, ובכן, קילומטרים ראשונים בדיסקו מחודש. הנהג יגלה כי הכל מוכר, אך בכל זאת חדש, נוצץ, מפואר ומפנק יותר. תא הנוסעים וסביבת הנהג אינם משרים רוגע, אלא בוחרים דווקא בגישה הפחות צנועה. אנשי אצולת המוטוריקה היוקרתית, אליהם פונה ללא ספק (ובאופן רשמי) הדיסקו החדש, יאהבו את העניין. אנחנו קצת פחות.


 

ובאופן מעט מפתיע, גם התנהגות הכביש של ה-4 לא קסמה לנו הרבה יותר מזו של קודמו, שיכול בתורו ללמד לא מעט מתחרים כיצד יש להתנהג בכביש. יכול להיות שההגה חד ומדויק מבעבר כהצהרת לנד רובר, אלא שלמעט במקרים מאוד מסוימים (פניות הדוקות) הוא לא הרגיש כך. תגובת המנוע מצוינת, אך הוא בכל זאת מתקשה לשנע את הרכב הכבד במהירות מרשימה. תיבת ההילוכים המשודרגת הגיבה מהר מבעבר, אך עדיין אינה משתווה לטובות שבקטגוריית היוקרה, או המחיר.

 

הדיסקו הפגין כצפוי נוחות גבוהה במהירות שיוט על-חוקית ועל כבישים מהירים וסלולים היטב, אך כבישי הגולן לא תמיד האירו לו פנים. למרות שדרוג מערך המתלים, נראה היה כי הם לעיתים רכים מהצפוי, ובנסיעת כביש, עם כשלושה טון ביד ומרכז כובד גבוה יחסית, אתם לא רוצים את זה.

 

לצערנו, אירוע ההשקה לא אפשר בחינה מדוקדקת של יכולת השטח בדיסקו 4. שבילי העפר הרכים, המעלות הצנועים והסלעים פה ושם, לא דגדגו אפילו את האחוזון התחתון של יכולת השטח. ספק אם זו תהיה נמוכה מדי לרוכשי הדיסקו בעתיד, ואם היא קרובה ואף דומה לזו של הגרסה הקודמת (ואין סיבה מיוחדת שלא), הרי שנדירים המקרים בהם גבולות הרכב יהיו נמוכים עבורכם.

 

סיכום מעודד, אבל

אין ספק שהדיסקברי בגרסתו המועדכנת הוא רכב שמשדר יותר יוקרה. בעיקר לאלה הישובים בו, אם לדייק. סבכה חדשה או שינויי יחידות תאורה הוסיפו לו מעט עדכניות, אך בבסיס הוא עדיין אותה קופסה מרובעת - שמזכירה מאחור מסחרית מתוצרת פורד. יש מי שיאהב את ההידור, הפינוק והשיק הנוסף. ואנחנו נוטים להעריך שמרבית הרוכשים העתידיים אכן יברכו על השינוי.


 

עם זאת, ולמרות תוספת הכוח, החסכון התיאורטי בתצרוכת הדלק והשיפורים במתלים, ה-4 לא מרגיש טוב משמעותית (אם בכלל) מה-3 על הכביש. איך הוא מתנהג בשטח תובעני יותר? את זה נוכל לגלות רק לאחר מבחן מפרך אמיתי, כזה שיעמיד את המגבלות הגבוהות במבחן.

 

עד אז, נותר רק להצטער על התייקרות נוספת ברכב הכביש-שטח המוביל של לנד רובר, כזו שמביאה את הגרסה המאובזרת מכולן לאיזור ה-630 אלף שקלים, לפני שנהגתם בה קילומטר אחד בודד. מה שהופך את הדיסקו לעוד יותר רחוק מהישג ידם של חובבי שטח אמיתיים. וזה חבל. הן ליבואנית, והן לצרכן.


לנד רובר דיסקברי 4

לנד רובר דיסקברי 4
מנוע V6 עם 24 שסתומים
נפח / סוג דלק 3.0 ליטר / טווין-טורבו-דיזל
הספק מרבי 241 כ"ס ב-4,000 סל"ד
מומנט מרבי 60 קג"מ ב-2,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה-קבועה / אוטומטית, שישה הילוכים
מרכב אחוד
אורך 484 ס"מ
רוחב 202 ס"מ
גובה 184 ס"מ
בסיס גלגלים 288 ס"מ
זווית גישה 36.2 מעלות
זווית נטישה 29.6 מעלות
מרווח גחון 15-28 ס"מ
משקל 2,583 ק"ג
נפח תא מטען 280-2,558 ליטר
100-0 קמ"ש 9.6 שניות
מהירות מרבית 193 קמ"ש (מוגבל אלקטרונית)
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 10.7 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 244 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק 15
מחיר 526-624 אלף שקל (בהתאם לגרסה)
כריות אוויר 8 (קדמיות, צדיות, וילונות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות לא נבחן

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לנדר רובר דיסקברי 4 - מתיחת פנים צפויה
צילום: תומר פדר
יכולת השטח - בתיאוריה שופרה
צילום: תומר פדר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים