מהיום: שינויים בהרגלי הצריכה הסלולרית
משרד התקשורת תיקן את רישיונות חברות הסלולר, כך שאפשר יהיה לקנות מכשיר בחברה אחת ולקבל הטבות על שיחות מחברה אחרת. המטרה: להקל על מעבר לקוחות בין החברות
החל מהיום (א'), 1 בנובמבר, אם רכשתם טלפון מספק או מרשת סלולרית אחת ואתם רוצים לעבור לרשת סלולרית אחרת, חברות הסלולר יהיו מחויבות לאפשר לכם לקבל את אותם תנאים והטבות שהייתם מקבלים אילו רכשתם את הטלפון מהן, לרבות זיכוי כספי או כל הטבה אחרת על צריכה של זמן אוויר או על צריכת שירותים.
מדובר בתיקון המכונה "ניתוק זיקה", שתיקן משרד התקשורת ברישיונות חברות הסלולר, במטרה לצמצם את חסמי המעבר של לקוחות בין חברות הסלולר. התיקון בא בהמשך להחלטה מלפני כשנה וחצי שגם היא מצמצמת את התלות שלנו בחברות הסלולר, במסגרתה הודיע משרד התקשורת על החלטתו לקצר את תקופת ההתחייבות למפעיל הסלולרי מ-36 חודשים ל-18 חודשים.
בתיקון המדובר, תנותק למעשה הזיקה בין רכישת ציוד הקצה הסלולרי ובין ספק השירות הסלולרי - כלומר אפשר יהיה לרכוש את הטלפון הסלולרי בחברה אחת ולקבל שירותים עבורו מחברה אחרת. ניתוק הזיקה יאפשר מעבר קל למפעיל אחר המציע לצרכן הסלולרי תנאים טובים יותר להתקשרות והמעבר לא יהיה כרוך בהפסד של זכויות שהיה זכאי להן בעקבות רכישת ציוד הקצה.
מבדיקת המשרד עלה שהחברות הסלולריות נוטות לכרוך את מכירת המכשירים עם מכירת שירותים סלולריים למנוי. כך, מנוי המצטרף לרשת סלולרית כלשהי, או משדרג את המכשיר שברשותו, רוכש בדרך כלל את המכשיר שלו כחלק מהסכם ההתקשרות, ובמקביל זוכה להנחה מתמשכת הניתנת לו במסגרת תשלום הטלפון החודשי שלו, שנגזרת מהיקף זמן האוויר שהוא צורך.
תיקון רישיון זה מאפשר לצרכנים לעבור לחברה סלולרית אחרת שם זמן האוויר טוב יותר להרגלי הצריכה שלנו מבלי היסוסים. כך, צרכן יוכל להמשיך ליהנות מהזיכויים שלו גם אם הוא מחליף חברה.
הכללים למתן ההטבות (לרבות זיכוי כספי):
- התנאי למתן ההטבות למנוי יהיה הצגה של הציוד הסלולרי ושל אישור קניה כגון: חשבונית מס, קבלה, חשבון טלפון או דף פירוט חיובים של חברת כרטיסי אשראי, המעיד על רכישתו בארץ או בחו"ל, וזאת בעת ההתקשרות עם החברה הסלולרית.
- באישור הרכישה יופיעו, בין היתר, תאריך הרכישה והסכום ששולם.
- ההטבות יינתנו על ידי החברה הסלולרית למשך תקופה שלא תפחת מהתקופה בה ניתנו ההטבות למנוי הרוכש ציוד מהחברה הסלולרית. לעניין זה, רשאית החברה להביא בחשבון את המועד בו נרכש ציוד הקצה, כפי שמופיע באישור הרכישה.
- מנוי שרכש מספק אחר ציוד קצה מדגם מסוים, שמשווק על ידי החברה הסלולרית, בעת פנייתו של המנוי אליה, יקבל הטבות על פי אותם תנאים ובגובה זהה לזה הניתן למי שרכש את ציוד הקצה מהחברה.
- החברה הסלולרית תקבע עבור דגמים של ציוד קצה שהיא אינה משווקת לא יותר משש רמות סיווג, וכן את תנאי מתן הזיכוי וגובהו לכל אחת מהרמות. גובה ההטבות ותנאי ההטבות צריכים להיות מתאומים עם אלה שהיא מעניקה למכשירי ציוד קצה המשווקים על ידה, שהינם מכשירים מדגמים בעלי מאפיינים דומים.
- החברה הסלולרית תסווג את הציוד שברשות המנוי לאחת מהרמות שנקבעו על ידה, ותעניק לו את ההטבות בהתאם.
דוגמא 1: רכישה בחנות פרטית
א. מנוי רכש בחנות פרטית מכשיר מדגם מסויים וביקש להצטרף כמנוי לרשת חברה סלולרית.
ב. חברת הסלולר מוכרת מכשיר מהדגם הזה במחיר של 3,600 שקל בפריסה ל-36 תשלומים (100 שקל לחודש) ומעניקה זיכוי של 90 שקל בחודש בו דיבר המנוי בסכום של מעל 199 שקל.
ג. חברת הסלולר תעניק למנוי שרכש את המכשיר מהדגם הנ"ל בחנות הפרטית זיכוי של 90 שקל, בחודש בו דיבר בסכום של מעל 199 שקל, וזאת במשך 36 חודשים. הטבה הזהה להטבה לה היה זכאי אילו היה רוכש המכשיר ממנה.
דוגמא 2: מעבר מחברה סלולרית אחת לאחרת
א. מנוי רכש בחברת סלולר א מכשיר מדגם מסויים וביקש להצטרף כמנוי לרשת שלה.
ב. חברת סלולר א' מוכרת מכשיר מהדגם הנ"ל במחיר של 2,124 שקל בפריסה ל-36 תשלומים (59 שקל לחודש) ומעניקה זיכוי של 30 שקל בחודש בו נעשה שימוש של מעל 100 שקל ו-59 שקל בחודש בו נעשה שימוש של מעל 200 שקל.
ג. כעבור 20 חודשים להיותו מנוי חברת סלולר א בחר המנוי לנייד את מספר הטלפון שלו עם המכשיר שברשותו לחברת סלולר ב.
ד. חברת סלולר ב' מוכרת את המכשיר מהדגם הנ"ל במחיר של 1,944 שקל בפריסה ל-36 תשלומים (54 שקל לחודש) ומעניקה זיכוי של 54 שקל בחודש בו דיבר המנוי בסכום של מעל 150 שקל.
ה. חברת סלולר ב' תעניק למנוי זיכוי של 54 שקל בחודש בו דיבר בסכום של מעל 150 שקל למשך 16 חודשים לפחות. משמע, עד לגמר ההטבה אותה היה זכאי לקבל מחברה א'.
ו. גם אם חברת סלולר ב אינה מוכרת מכשיר מהדגם המדובר, היא תעניק למנוי הטבה בהיקף הניתן על ידה למכשירים דומים הנמכרים על ידה.
שר התקשורת משה כחלון: "בעקבות המצב החדש הלקוח יוכל לעבור מחברה לחברה עם מכשירו וליהנות מהטבות כמו זיכוי בזמן אוויר, הטבות שכיום הוא זכאי לקבל רק אם רכש את המכשיר מאותה חברה. החברה הסלולארית תחויב להציג באתר האינטרנט שלה מידע עדכני בדבר ההטבות שהיא מעניקה למי שרוכש ממנה או מספק אחר ציוד קצה".
מנכ"ל משרד התקשורת עדן בר טל: "זהו צעד נוסף במסגרת מדיניות המשרד והשר להגביר את התחרות בשוק הסלולר ולהיטיב עם הצרכנים. במשרד בוחנים צעדים נוספים להגשמת מטרה זו, ובהן הקטנת החסמים לאספקת אפליקציות שלא על ידי החברות הסלולאריות ("הגן הסגור"), ניתוק הקשר בעניין ספק שרות השיחות הסלולריות וספק שרותי האינטרנט הסלולריים ועוד".